hoe weer opstarten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emkediv

hoe weer opstarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:46

hoi! mijn pony (een Welsh van 1.55, 15 jaar) heeft een lange tijd stilgestaan doordat ze ziek was (erg lang verhaal) ongeveer 2 maanden en nu ze weer helemaal gezond is en ik groen licht heb gekregen van de dierenarts wil ik het rijden voorzichtig weer oppakken. ik rijd haar nu ongeveer weer 2 weken en ik probeer nu eerst haar conditie wat beter te maken omdat ze problemen had met haar longen (iemand ook tips om de conditie wat beter te maken?) daar wil ik dus eerst voor zorgen voordat ik het dressuurmatig weer op wil pakken, ze hoeft dus nog niet van me in de aanleuning te lopen en nu maakt ze zich ook nog zo sterk dat lukt me zelfs amper. heeft iemand tips om haar conditie weer beter te maken, soepeler te maken of gewoon een handig trainingsschema om alles weer op te pakken? alvast bedankt!

ikke129

Re: hoe weer opstarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:52

Wat voor mogelijheden heb je buitenbak binnenbak uitrij mogelijkheden. Ik vind longeren fijn om op te starten omdat ze dan geen last hebben van de ruiter en je ziet wat ze doen. Let ook op voeding en tijd wanneer je traint.liefst echt 24 u ertussen . Dus niet savonds rijden en dan de ichtend erna..let op je paard hoe ze zich gedraagt. Al zal de een dat makkelijker aangeven dan d ander hoe ze zich voelen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:10

LIgt er aan. Heeft je pony wel al die tijd buiten gelopen of op stal gestaan? Want dat scheelt nogal in de opbouw.

Emkediv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:30

ze staat 24/7 buiten, ja dat klopt had ik even niet aan gedacht te vermelden

Emkediv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:42

ikke123, we hebben een buitenbak en hebben best veel uitrijmogelijkheden, (ging heel vaak met haar buiten stappen toen ze ziek was en dat vond/vind ze geweldig). bedankt voor de tips! ik probeer ook altijd sowieso 24 uur ertussen te houden maar vooral nu rijd ik nog niet iedere dag omdat ze na het rijden nog best wel moe is en zo was ze voordat ze ziek werd totaal niet

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:59

Dan zou ik om de dag beginnen en vaak naar buiten recht stukken. Misschien is er iemand die endurance doet die je een beetje kan helpen? Ook beter dat ze buiten staat!

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:16

Ik zou er ook voor kiezen om lekker naar buiten te gaan, als je pony tenminste een beetje braaf is en zich niet opnaait buiten.
Gewoon eerst lekker aan een lang teugeltje stappen een half uurtje en dit rustig uitbouwen naar langer en dan rustig stukje draf en later galop meepakken.