sterk paard, welk bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estherxxxx

sterk paard, welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:33

haalooo iedereen,
mijn paard is sinds die van het land is, heel erg sterk geworden, heb nu eend dubbelgebroken bit.
weet iemand misschien welk bit dan nodig is ? en nog diervriendelijk is ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:37

Ik heb hier hetzelfde probleem, ik ben overgestapt naar een ongebroken bit.
Hij is scherp in de mond dus je moet niet aan het bit gaan trekken.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 07-09-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Estherxxxx

Re: sterk paard, welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:37

en heeft dat geholpen ?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:39

Je bedoelt dat je paard wat heter is omdat hij momenteel alleen nog maar in een box staat opgesloten als hij niet wordt gereden en niet niet meer op het land kan lopen?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-09-13 14:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Mnon1994

ik had mijn haflinger altijd op een dubbel gebroken bitje van HH.
mijn haflinger kont ook sterk en stug zijn.

heb toen een dubbel gebroken bit van trust gekocht, ( op aanraden van de ruitersportzaak )
mijn pony loopt hier echt totaal anders op, vind het een heerlijk bit

Verder geen streng bit

http://www.trust-paardensport.nl/nl-NL/Producten/Bitten

je betaalt er wel flink wat geld voor, maar echt nog geen moment spijt van gehad.
Laatst bijgewerkt door Mnon1994 op 07-09-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_Mirra

Ik zou het proberen anders op te lossen dan een zwaarder bit erin te doen. Heb je al grondwerk geprobeerd? Als de relatie op de grond beter is, is die dat onder het zadel ook

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:40

Door er een scherper bit in te hangen los je het onderliggende probleem meestal niet op, het wordt daarmee alleen maar vervelender/pijnlijker voor het paard. Weet je de reden waarom het paard zo doet?

Estherxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:44

@ Elanor,ik ben al ongeveer 3 weken weer aan het trainen maar het sterk zijn word niet minder. hij komt er ook gewoon elke dag een paar uur uit.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:44

Ik had ook een hele sterke pony. Ik heb 2 maanden dit bit gebruikt (wel in appel versie), met dit bit mag je absoluut niet hard trekken en moet je heel voorzichtig zijn omdat het zo'n sterk bit is. Als je een lichte hand hebt is er niks aan de hand. Ben ik heel tevreden over.

Afbeelding

Na twee maanden ben ik over gegaan op een wat lichter bit, ook voor dit bit geldt, niet te hard trekken en voorzichtig zijn. Ik heb dit bit ook in de appel versie en ik ben er ook heel tevreden over.

Foto komt er aan, tinypic doet het niet

Estherxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:45

@ Telpeva, nee ik zou niet weten waarom hij zo doet, voorheen was hij veel makkelijker in de mond

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:46

Estherxxxx schreef:
@ Telpeva, nee ik zou niet weten waarom hij zo doet, voorheen was hij veel makkelijker in de mond

Tandarts als eens laten komen?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:46

Estherxxxx schreef:

Het kan zijn dat er iets mis is met z'n tanden of tandvlees, ik zou de tandarts even laten komen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:48

Wat is er gebeurd met gewoon ouderwets goed les? Veel goedkoper dan een ander bit en ook nog langer plezier van ook

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:50

Ik zou toch eerst eens de meest voor de hand liggende oplossing proberen. In je openingspost staat dat probleem zich pas voordoet sinds hij niet meer op het land staat. Dus door hem gewoon weer de hele dag op wei te zetten.

Wat een ding op dat plaatje, hefboom, kinketting... Leuk, voor een paard.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:52

Afbeelding

Ik heb ongeveer een half jaar iets sterke bitten gebruikt, ben ik heel tevreden. Pony kan je nu met 2 pinken rondrijden, rijdt nu wel met een gewoon bitje

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:54

Elanor schreef:
Ik zou toch eerst eens de meest voor de hand liggende oplossing proberen. In je openingspost staat dat probleem zich pas voordoet sinds hij niet meer op het land staat. Dus door hem gewoon weer de hele dag op wei te zetten.

Wat een ding op dat plaatje, hefboom, kinketting... Leuk, voor een paard.

Natuurlijk rijdt ik niet 2 jaar met zulke sterke bitten, een paar maanden. Wij hebben haar hele mond laten controlen niks mee mis, ik was toen klein en niet sterk genoeg voor haar en daar profiteerde zij van.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:59

Paardjes45 schreef:
Ik heb ongeveer een half jaar iets sterke bitten gebruikt, ben ik heel tevreden. Pony kan je nu met 2 pinken rondrijden, rijdt nu wel met een gewoon bitje

Natuurlijk, die past wel op want heeft een schikdraad-ervaring van jewelste gehad op haar tandvlees. " Even met scherp bit" is leren door P+. Niet efficiënt, niet leuk, en niet ethisch.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:04

Als je een paard op kracht probeert te rijden, ben je behoorlijk fout bezig. Dat ga je niet winnen. Dan ga je bij de blarenclub horen. Je weet wel, die mensen die met blaren in hun handen van hun paard stappen na een ritje. Dus, als je paard in orde is en geen gedoe in de mond heeft, ga je op zoek naar een behoorlijke instructeur. Niet zo één van geen gel*l lekker in de krul, maar een echte instructeur. Die weet hoe je een paard los van de hand rijdt. En dan ga je les nemen en oefenen. En doen wat die instructeur zegt. Laat die ijzerwinkel maar links liggen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:07

Ik snap dat je wil overstappen op een scherper bit, maar daarmee los je de problemen niet op ( eigen ervaring )... Zoek inderdaad een goede instructeur zoals hierboven verteld word en ga daarmee aan de slag. Probeer wat meer op je zit oefeningen te doen en te ontspannen in je handen, constant met dat bit in de weer zijn heeft toch geen nut, contact houden, kleine kneepjes, zwaar maken en blijven oefenen met geduld! En vooral belonen...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:09

Weet niet waar je vandaan komt, maar als je in de buurt woont, wil ik je best een x helpen hoor