Paard sterk en drammerig op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Paard sterk en drammerig op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:35

Beste bokkers,

Ik ben in bezit van een 7 jarige NRPS ruin. Lief beest met een behoorlijke gebruiksaanwijzing, maar niks wat neit op te lossen valt.

Nou ligt mijn probleem bij het buitenrijden. Als ik in mijn eentje naar buiten ga, is hij op de heenweg heel erg onzeker en 'treuzelt' dan nogal. Op de terugweg is het een ander verhaal, dan wil hij wel graag hard. Dit valt aan zich prima op te lossen door korte ophoudingen te doen zodra hij versnelt. Dit is ook iets wat ik in de bak veel probeer te oefenen met een lange teugel.

Echter wordt hij heel drammerig en sterk wanneer ik achter een ander paard rijd. Hij loopt dan echt op de hielen van zijn voorganger. Korte ophoudingen hebben dan bijna geen effect meer, Hij krult zich dan op of hij ligt ook zowat met zijn hoofd op mijn schoot, wat het remmen nog moeilijker maakt. Prima zou je denken, dan gaat hij toch voorop? Nou dit weigert hij dus. Naast elkaar rijden is dan nog het meest prettige om te doen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk in het bos.

Wie heeft een advies?

Groetjes

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:44

Martingaaltje wil nog wel eens helpen.
Verder lijkt het een fatsoens-dingetje - je zult hem moeten leren om jou onder alle omstandigheden te respecteren.

fjordnina

Re: Paard sterk en drammerig op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:47

Neem een kijkje in de link in mijn onderschrift, in dit weekend kan je probleem echt opgelost worden vanuit de basis. Ik heb er zelf heel goede ervaringen mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:19

Er zijn hier echt veel meer dingen waar aan gewerkt moet worden dan jij denkt.
Paard toont idd geen of onvoldoende respect (dit was al door iemand anders hier aangegeven).
Paard is niet of onvoldoende aan het been.
Stuur is onvoldoende aanwezig.
Rem is onvoldoende aanwezig , (loopt op de hielen van een voorganger zeg je zelf).
Er is veel te weinig vertrouwen, en dit van beide kanten uit.
Er is onvoldoende een leider die echt zegt wat en hoe en wanneer.
Paard kan teveel zelf kiezen, en wordt daar dan niet of toch niet correct in gecorrigeerd.
Er is echt nog heel wat werk aan de winkel hoor, maar ieder paard kan dit leren, jouw paard is daar heel zeker geen uitzondering op hoor.
En je zou versteld staan op welk een korte tijd dit ook zou kunnen.
De fout moet je niet bij het paard zoeken, maar echt bij jezelf, houding, inlevingsvermogen, begrip, inzicht, reactievermogen, kennis en kunde, .....
zoek een goede lesgever die je hierbij kan helpen.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:15

je kan eens proberen om een keer samen met iemand dressuur matig buiten te rijden.

Ik doe dit ook vaker. Denk dan aan veel overgangen, tempowisselingen. Wijken, halthouden. en vooral dan heel duidelijk en consequent zijn. Bij mij heeft het goed geholpen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:01

Hoi bokkers!

Bedankt voor de reacties, de tip van fjordnina is zeker een goeie om te overwegen! Helaas ver weg, dus mocht iemand iets soortgelijks in de regio Zuid-Holland kennen, hoor ik dat graag!

Aeolusnr1: Ik geef je zeker gelijk dat er nog genoeg aan de basis gewerkt moet worden en daar zijn we zeker mee bezig (Parelli, werk aan de kaptoom, Antoine de Bodt onder het zadel). Ik ben lang bang voor het rijden (in de bak) met hem geweest en dit is sinds 1,5 jaar enorm verbeterd. We zijn er nog lang niet, maar het begin is er! Maar aangezien ik het rijden niet alleen maar met werk wil associëren, ben ik het buitenrijden erbij gaan pakken. Wellicht toch nog iets te vroeg.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:07

Mijn paardje kan (na al die eindeloze buitenritten) nog steeds drammerig en stout zijn. Ik heb een tijd niet buiten gereden, omdat ik blijkbaar iets fout deed waardoor hij zoveel spanning had dat hij niet meer naar mij luisterde.
Ik heb de ontspanning in de bak weer gevonden, waardoor ik het gisteren weer aandurfde om alleen naar buiten te gaan. En wat was ik trots op ons. Blijkbaar helpt het bij die van mij om veel stemhulpen te gebruiken, zacht blijven met de hulpen en belonen wanneer hij het goed doet. Als hij iets "engs" had overwonnen op een rustige manier, kreeg hij een uitgebreide beloning...misschien ook iets voor jou om te gaan doen?