paard is echt sterk zou dit helpen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindavincent

paard is echt sterk zou dit helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:55

hallo allemaal,
ik zit met een klein probleempje,

nou is mijn paard erg sterk, zeer lief dat zeker, ik ga er geen groot probleem van maken
maar van galop over in draf doet hij super, maar van draf naar stap of stap naar halt, dan moet je zowat in je teugels gaan hangen wil
je het voor elkaar krijgen.. nou vind hij het super om je je te werken, maar overdrijven kan natuuelijk ook ;)
nou zat ik me te bedenken, zou een martingaal er bij helpen, dat het minder word?
want het hangen in de teugels helpt sws niet, daar word het paard alleen maar sterken van uiteraard,

graag zou ik wat reacties krijgen,
alvast heel erg bedankt
groetjes lindaX ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:00

De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.

Zou meer gaan oefenen op lang maken,evt een stemhulp erbij om je paard beter te laten luisteren naar jou.
Halthouden vanuit draf vind mijn merrie ook lastig maar door vaak oefenen (zit,lang maken,stem) is ze al flink verbeterd.

Elisa2

Re: paard is echt sterk zou dit helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:11

Nee..de meeste paarden maken zich alleen maar sterker op de martingaal.

Probleem bij een paard wat sterk is..is dat de ruiter teveel vasthoudt/kracht zet op de teugels.Het paard beschermd zichzelf daar tegen door sterk te worden en vast te blijven houden in z'n kaak.Als je dan een ophouding maakt dan komt die niet meer door.

De oplossing moet je dus zoeken in het verbeteren van jezelf..

Als je paard sterk is..durf dan eens beide handen richting zn oren te steken {eventjes} zodat die teugels los komen te hangen.
Vanuit dat losse gevoel moet je dus je teugels vast gaan houden..op die manier kun je weer een ophouding maken die het paard ook daadwerkelijk voelt.
Dat doe je door beide handen dicht te knijpen en direct weer los te laten..dus zonder je hand naar je toe te halen,zonder te trekken.Gewoon doortasten dichtknijpen en direct weer loslaten,dit kun je herhalen als je paard er niet direct op reageert maar de meeste paarden hebben het zo door.
Wordt ie sterk als je dat doet? dan doe je beide handen direct weer naar voren en maak je daarna gelijk weer een ophouding. {snel,niet vast blijven houden}

Heb je les? want voor dit soort dingen is goede begeleiding wel heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:12

Heel kort: nee. Imo is een martingaal alleen om het hoofd te begrenzen als hij heel hoog komt met z'n hoofd.
Je rem zit niet in het bit. Die zit in je zit, buikspieren en ademhaling. Maar een trekwedstrijd met je paard ga je nooit winnen, je maakt ze alleen maar sterker.

Ik maak een overgang terug door heel sterk aan iets langzamers te denken, diep en rustig uit te ademen, en me volledig te ontspannen. Als dat nog niet genoeg is, maak ik een ophouding op mijn buitenteugel, en laat direct weer los, paard mag niet de kans krijgen om zich erop vast te zetten of te gaan hangen.
En daar zit hem imo het hele probleem met "sterke" paarden: dat zijn paarden die geleerd hebben tegen de hand in te komen, daar niet in gecorrigeerd zijn, en in een overgang dus tegen gaan hangen omdat ze zichzelf niet kunnen dragen.

Ik zou adviseren hem een tijdje op een lange teugel te rijden, daarbij spelen met tempowisselingen en overgangen, dat hij leert zichzelf te dragen ipv op jouw handen te hangen en tegen de hand in.te komen. Verder is het imo een goed idee om een en ander wel te corrigeren, want imo ook ongewenst gedrag. Ik raad wel aan daar een.goede instructeur bij te zoeken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:27

Er werden hier al heel veel goede antwoorden gegeven.
je moet idd het paard zelf uit eigen initiatief leren te stoppen.
het bit is echt geen rem, ook niet een beetje, het is dus aan de ruiter vooral om daar over na te denken en helemaal losstaand van het bit toch tot een heel andere manier te komen, je moet dus echt ook jouw eigen denken gaan veranderen, dit kun je echt niet zonder goede begeleiding, zoek dus hulp.
De gewone manege lesjes gaan hier heel zeker geen oplossing kunnen aanbieden, dus echt op zoek gaan naar een instructeur/trainer die je specifiek ook op dit probleem gaat begeleiden.
Het kan echt wel, ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:31

Hangen in de teugels zou ik in ieder geval niet doen :n
Wat je wel kunt doen is met korte ophoudingen het paard terugnemen, zodat ie niet het bit gaat vastpakken.
Andere optie is paard tegen de muur/omheining sturen. Klinkt misschien een beetje zielig, maar hij moet gewoon luisteren als jij zeg dat ie langzamer moet gaan.
Of op een kleine volte sturen totdat ie langzamer gaat.
Een stemcommando eraan koppelen wil ook nog wel eens helpen (ho, prr, o.i.d)
En zwaar gaan zitten
Nou ik denk dat dat oplossingen zat zijn :)

Martingaal helpt alleen als ie zn hoofd omhoog gooit.

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:37

halloo, heel erg bedankt,
ik heb geen les,.
ik heb hem nog maar 2 maandjes ofsow, omdat mijn andere pony te klein was geworden
en doet dit al vanaf het moment dat ik hem had,..

ik ga eens was lesjes met hem op mijn stage verblijf nemen denk,
heel erg bedankt voor de tips, ik ga er aan werken,

mvg Linda X ;)

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:28

ik zou zeggen heel veel heel veel oefene met overgangen. En dan steeds kleine stukje.

Ook als je figuren rijd probeer en overgangen in te bouwen. Werkt heel goed bij de mijne

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:34

Ik heb ook weleens een paard gereden dat heel sterk was. Wat bij ons hielp was vierkantjes rijden en terwijl je de vierkantjes rijd korte ophoudingen maken om het tempo lager te krijgen. Zodra je merkt dat hij terugkomt in tempo, direct ontspannen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:38

ik zou hem eerst leren op het commando HO stil te gaan staan, eerst aan de hand, dan aan de lange teugel/longe en dan pas als je erop zit

handen openen en HO zeggen reageert ie daarop niet kan je je handen alsnog even als herinnering sluiten en weer openen

western paarden wordt HO als eerste aangeleerd om later de stops te kunnen doen, dat ho wordt in de loop der tijd verflauwd doordat de houding en zit dat over gaan nemen.