Wat wel en niet met 4 jarige.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_esther

Wat wel en niet met 4 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:00

Hallo,

Familie leden van mij hebben een 4-jarig paard (vraag me niet waarom, ik snap het ook niet) en ze hebben mij gevraagd om daar ook zo nu en dan iets mee te doen.
Nu is het een super braaf beestje en hij is ook super opgevoed en ingereden voor een 4 jarige.
Nu is mijn vraag alleen: Hoeveel, hoevaak, hoelang en wat kan een 4 jarige aan?
Ik snap dat het niet elke dag een uur kan en dat je niet te veel moet vragen, maar wat raden jullie aan ?
Ze rijden hem nu 2 a 3 keer per week. Eerst 15 min. longeren en dan 20 min. rijden.

Alvast bedankt.

Groetjes Esther

tamary

Re: Wat wel en niet met 4 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:13

Aantal keren rijden is netjes voor die leeftijd (meestal is tot 5 in elk geval de regel net zoveel keer als paard oud is). Maar waarom altijd longeren voor het rijden? Nog afgezien van de belasting van het rondjes draaien, is dat noodzakelijk om veilig te kunnen rijden bij dit paard of blijven ze een routine vast houden die de vorige eigenaar gebruikte?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:16

Tja... volgens hun is het paard anders te heet...
Ik ben er vandaag geweest en vond haar heel rustig en vriendelijk voor een 4 jarige.
Ze hebben niet zoveel verstand (daarom snap ik ook niet dat ze een 4jarige hebben gekocht) en het meisje wat er op rijd is volgens mij een beetje angstig.

Toen ik hem longeerde deed ze niet raars, behalve wat onrustig met het hoofd, maar het leek er inderdaad op dat het als maar op de volte haar stoorde.
wat mij betreft hoeft het paardje niet gelongeerd te worden voorafgaand aan het rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:25

Hoeveel brok en weidegang krijgt ze dan?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:25

dag en nacht buiten, maar niet veel gras.
Geen brok volgens mij..

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:26

Ik denk dat ze prima bezig zijn zo, en meer moeten ze ook niet willen :)

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:29

Ik denk dat het inderdaad heel netjes zo. Daarnaast kan je natuurlijk ook eens wat met hem spelen, lekker rennen of samen wandeling. Geeft weer wat afwisseling tussen het rijden door.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:29

Geen energie teveel dus lijkt me. Grote kans dat de eigenaren zelf het "hete" veroorzaken. Vraag is dan hoe lang dit dier braaf blijft, hebben die mensen les?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:46

Ja 1 keer per week heeft ze privéles.
En dat zelf heet maken denk ik inderdaad ook, toen ik vandaag ging longeren moest ik de zweep erbij nemen.. terwijl ze super goed op stemhulpen werkt.. Dus aan de hoeveelheid niets veranderen ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:00

Dier is een maatje te groot voor ze. Vraag is of je daar tussen moet willen zitten.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:17

Ik heb ook een 4 jarige gekocht echt een schat ( inmiddels al vijf )
ik reed haar 3 à 4 keer per week en dan een half uurtje ze was soms best
heet maar met jonge paarden moet je zelf gewoon rustig blijven dan komt
het allemaal goed. Ik zou stoppen met het longeren want dan word het echt routine
en zou het paard ook erg moeilijk kunnen doen als je niet gaat longeren.
Ik zou het er eens met de eigenaren over hebben want uit ontwetendheid kunnen
ze ook verkeerde dingen gaan doen en op een jong ( vaak onzeker ) paard kan dat veel invloed hebben.

maar vraag me ook inderdaad af of je daar tussen wil zitten!

succes!

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:41

hoihoi,

Ik heb zelf een pony van 4 jaar, en ik rij ongeveer 4 keer in de week,

maar hoe zit dat dan met springen en balkjes lopen ?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:18

Ze hebben mij gevraagd om hem af en toe te rijden, juist omdat hun niet zoveel ervaring hebben.
Ik heb alleen nog nooit een paard opgeleid dus het gaat mij erom dat we haar niet te veel/weinig laten lopen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:20

ik heb zelf een 3 half jarigen en snap wel waarom ik zelf die wou. Door haar karakter ze is super braaf ze gaat voor me door vuur. Soms wel moeilijke moment maar zou voor geen goud kwijt willen. Ik nam soon jongen omdat der nog naar eigen hand kon zetten. Kreeg der toen ze 2 jaar was. En iereen moet zelf weten wat ze nemen. En ik nam der ook omdat ik haar goed aan kan en we een goede klik hebben. En ik vraag niemand bij alleen me instruktiese en dat is en me moeder als nodig is. Maar ik rij nu wat minder met der kwa tijd want ze heeft behoorlijk minder condietse dan ze had maar ze behoorlijk weinig gereden toen op vakantie was dus nu rij maar 3 keer in week en half uur

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:15

Ik rij met mn 4 jarige ongeveer 4 dagen per week, soms 5. Afwisselend met grondwerk. Tijd varieert, soms 15/20 min als hij braaf is is t klaar, als hij zn bui heeft 30 min/45 min. Ik merk ook echt als ik te weinig met hem doe wordt hij wat dominanter met bv binnen zetten en grondwerk.
Het ligt ook per keer een beetje aan wat ik van m vraag, lekker conditie opbouwen, aan mn been en recht vind ik belangrijk.

youaremylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:52

Het verschilt wel per paard wat je kan, maar ik denk dat het wel goed is zo. Ik weet natuurlijk ook niet hoe intensief je rijd maar misschien zou het zelfs wel langer kunnen

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:57

Ik heb een 4 jarige die nu een jaar onder het zadel is en ik doe er eigenlijk alles mee. 5 soms 6 kee per week rijden ong halfuurtje/ driekwartier meestal dressuur maar ook regelmatig springen, bosritje of longerem.