Paard voorwaarts krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Paard voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:37

Mijn verzorgpaard us nu al ongeveer een klein maandje weer onder het zadel. Hij was al eerder zadelmak, en een paar keer bereden, maar nu zijn we hem echt aan het doorrijden. Bokken, steigeren of oren in de nek heeft hij nog nooit gedaan. Maar nu zijn er wel een paar lastige dingetjes. Vandaag was het de eerste keer dat hij het deed. Hij trekt zijn hoofd omlaag. Mijn instructeur zei dat hij zijn rug wil gebruiken en ik hem meer op de loodlijn moet krijgen. Kan het zijn dat hij dat vandaag deed aangezien hij minder goed aan het werk werd gezet?
Ook is hij een erg trage stapper, ik probeer hem vlot aan het stappen te houden, maar hij is niet onder de indruk van me als ik op hem zit, en na een tijdje staat hij stil, op zijn gemak ook nog. Ik kan doen wat ik wil, maar ik krijg hem niet vooruit. Met longerenj reageert hij goed op de hulpen. Stap is stap, draf si draf en galop is galop. Reageert hij niet op stem, dan is een kleine zwaai van de longeerzweep achter hem genoeg.
In draf heeft hij wel een vlotte pas en de overgang van stap naar draf, of drap naar galop gaat wel makkelijk. Ook in draf en galop hou ik hem redelijk goed in beweging, maar als ik na twee rondjes draven weer terugkeer naar stap gaat hij stilstaan.
Heeft er iemand tips voor me? Als ik alleen rij is het trouwens niet zo lastig want dan vertrouwt hij meer op mij, maar ik kan van de tien keer niet alleen rijden doordat er meerdre mensen de paarden daar verzorgen..

Anoniem

Re: Paard voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:39

Wat als je er even een zweepje bij neemt om hem gewoon even voorwaarts te krijgen? Waarschijnlijk snapt hij het niet zo goed. Zo kun je hem ook wat scherper aan je been maken, been is voorwaarts.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:42

Sorry, dat had ik erbij moeten zetten. We nemen een zweepje mee, maar onder het zadel is hij echt niet onder de indruk. Hij gaat gewoon op zijn gemak staan.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:47

En op laten drukken door iemand? Het is niet moeilijk maar timing is essentieel.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:49

Hoe bedoel je 'op laten drukken'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:49

Door iemand op de grond voorwaarts houden met bijv een longeerzweep en zo de beenhulp eraan koppelen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:52

Dat kan ik proberen. Meestal doen we dat wel, maar we rijden met meerdere mensen, en naast de instructeur (die dus niet alleen op mij kan letten) is er niet echt iemand die dat kan doen, maar ik ga zeker eens kijken of ik iemand vind om daarmee te helpen. Meestal valt hij stil en dan komt de instructeut hem weer helpen op gang te komen, maar ja, dan is het te laat. :)
Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:53

MAar rijd je dan alleen in groepslessen ofzo? Het is ook wel verstandig om eens te kijken of je alleen in de bak bent. Dan heb je meer de ruimte.

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:00

Misschien helpt het inderdaad iemand ernaast te hebben die hem ook wakker kan houden. En dan niet alleen diegene met een zweepje laten zwaaien maar eerst zelf drijven, geen reactie is drijven met een tikje met de zweep, nogmaals geen reactie is drijven en degene met de longeerzweep laten zwiepen. En hem dan desnoods weer na een half rondje terug brengen naar stap en dat nogmaals proberen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:05

Ik heb vijf verzorgpaarden,w aarvan 4 onder het zadel zijn. Er zijn nu meerdere meisjes die meehelpen en dus ook rijden, en vaak komen er meerdere mensen tegelijk. De eigenaar van de paarden heeft les gegeven op een manege en wij krijgen nu van hem les. Maar het varieert nogal qua niveau. Een meisje van mijn leeftijd daar rijd net zoals mij zeven jaar lang, en kan ook goed rijden. Maar dan is er ook nog iemand die een stuk minder goed rijd, en dan nog iemand die ook weer redelijk goed kan rijden en nog een kleiner meisje dat zo nu en dan nog wel eens bang is. De lessen zijn, ondanks het verschil in niveau's, meestal redelijk leerrijk, maar hij kan ons moeilijk allemaal apart les geven, ga ik ook niet aan hem vragen want het is allemaal gratis.
Ik ben ook erg blij als ikw eer alleen kan rijden,d an vertrouwt het paard meer op mij i.p.v op de andere paarden, maar dat kan jammer genoeg maar heel af en toe. ;)

xDorientj: Dus veel overgangen maken? En zou ik hem dan geregeld halt moeten laten houden en weer aanstappen, want het is eigenlijk alleen in stap dat hij niet doorgaat. Draf en galop gaat makkelijker. ;)

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:25

Eh eens denken, ik zou hem inderdaad ook in stap laten halthouden en aanstappen, en hem dan inderdaad direct reactie laten geven en dan wat ik net zei met een zweepje erbij. Niet hard, maar hij moet wel reactie geven. Niet te vaak laten stoppen alleen, maar ook proberen hem harder/zachter te laten stappen. Wat ik heb geleerd is dat vooral de overgang van heel zachtjes stappen naar arbeidsstap goed is. Dan moet hij reactie geven, maar ook weer niet zo erg dat hij naar draf gaat.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:28

Ok, bedankt voor de tip! Ik zal hegt zeker gaan proberen. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:48

Ik zou met zo,n onervaren pony nog niet in een groeples gaan rijden, maar ja het is jou paard niet,miss toch prive les gaan nemen, zodat jij kan leren hoe dit op te lossen, het is namelijk niet het paard zijn schuld, maar jou onkunde, dus wat verwacht je van een dier wat alles nog moet leren??

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:30

Ik weet dat het niet het paard zijn schuld is, ik moet er zelf aan werken, want voor de rest vordert hij al heel snel. Maar ik kan moeilijk alleen rijden. Ik kan alleen op zaterdag en heel soms woensdag naar mijn verzorgpaarden, en meestal is de rest er dan ook. ;)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:33

Oh, en het klinkt nu misschien heel dom, maar waarom dan niet? De eigenaar vond het juist een goed idee om hem in te rijden als er paarden van zijn kudde bij zijn. Dat is wat vertrouwder en hij leery ook van de andere paarden denk ik..

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:05

hmm klinkt precies zoals mijn paard in begin was met doorrijden.

Ik heb toen de tip gekregen de 1,2,3 sec regel.
Dit wil zegge heel consequent zijn.
het begin met:
je geeft been (1sec), geen reactie? feller been (1sec), geen reactie? dan een tik met de zweep (1sec) tot er een reactie komt.
Het hoeft niet meteen een vol actieve reactie te zijn maar wel van draf is draf en galop is galop en zo verder.

In begin moest ik echt heel fel zijn met mijn zweep. Ik heb samen met mijn instructrice in een les van 45min haar aan been gekregen,

Wanneer dit goed gaan en steeds minder zweep gebruik bij nodig is, hou je aan de 1,2,3 regel vast en ga je overgangen rijden.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 06:16

Oké, dat zal ik eens proberen.
Nogmaals bedankt voor de tips iedereen, ik ging eergisteren weer rijden en we moesten eerst een stukje voor onszelf rijden. Dat is heel goed gelukt. :D