Achteruitlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellyloveyou

Achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:21

Hoi
Ik rijd vaak op jonge paarden en 1 daar van vind het lastig om achteruit te lopen ze doet niet meer dan een pas. De lesgever weet het ook niet meer. Hebben jullie tips om dat goed optebouwen?
Xx me :(

midgie

Re: Achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:50

Een andere lesgever zoeken

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:50

is dat het belangrijkste om te leren?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:51

Uh, een pas vragen, vooruit en belonen? Je kunt niet verwachten dat ze gelijk meters achteruit kunnen he :=

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:55

Waarom vraag je dat aan jonge paarden? Eerst de basis er goed in. Als je lesgever niet weet hoe ze jou kan helpen: Andere zoeken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:01

ZeSteigert schreef:
Waarom vraag je dat aan jonge paarden? Eerst de basis er goed in. Als je lesgever niet weet hoe ze jou kan helpen: Andere zoeken.

Ik wilde hetzelfde typen.
En anders gewoon een stap vragen, belonen en weer vooruit :)

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:30

Gaat het verder met het rijden wel goed? En naast de hand, kan hij/zij daar wel rustig een stapje achteruit doen? Inderdaad steeds belonen bij een stapje en dan lekker weer vooruit. Pas na een poosje weer 1 stapje achteruit vragen.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:22

je kunt ze ook dicht bij de bakrand zetten dan kunnen ze nog wel naar links en rechts
maar als je goed opsluit is de enige weg naar achter! en dan inderdaad flink belonen.
Ik ken het karakter van het paard niet maar als je denkt dat het niet verantwoord zou zijn
dan kun je het er even met je lesgever over hebben.

veel succes!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:58

Wij hebben het onze pony geleerd, eerst aan de hand, toen kon ze het, dan gaf ik de hulp als ik erop zat en mijn instructrice gaf de hulp vanaf de grond die de pony al kende. En na een tijdje hoefde er geen hulp meer van de grond te komen :)

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:59

trainen! gewoon aan het halster, elke stap goed belonen, zoiets is zo geleerd!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:03

Mijne kan het na 4 jaar (af en toe) oefenen nog niet ohz en ik ben echt geen slechte amazone, dus om te doen alsof een instructie slecht is wanneer ze niet kan helpen met achteruit lopen vind ik een beetje onzin, ken meerdere paarden die eerder de lucht in vliegen dan 'toegeven' en achteruit lopen voor hetgeen dat erop zit.

Verder inderdaad vanaf de grond beginnen, achteruitlopen is lastig. Probeer je vanaf de grond erop te concentreren dat ze récht achteruit loopt (wat in het begin nog niet echt nodig is), en koppel er een commando aan (back, terug, achteruit), zo kun je haar ohz ook helpen met de stemhulp aan de zithulp te linken bij het achteruit gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:11

Bij jonge paarden ben ik al heel tevreden als ze maar één pasje doen. En ga dat dan langzaam aan uitbouwen naar meer passen. Maar het ene paard heeft het sneller door als het andere. Zou voorlopig gewoon blij zijn met dat ene pasje.

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:27

Vind dat altijd erg mooi om te zien op de manege als paarden achter uit lopen.
Woordje dat eigenlijk al geleerd als je pas lessen neemt of komt dat pas als je al wat lessen heb gehad ?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:35

Achteruitlopen is gewoon vreselijk eng. Een paard kan een heel breed spectrum zien , maar recht achter zich is dat lastig. Dan moet ze haar hoofd een beetje schuin houden om r achter te komen dat jij in haar beeld zit. Wees toch geduldig... Is sluit me helemaal aan bij veel van de reacties hier. Neem je tijd en begin met leren aan de hand. Gewoon op een stem commando. Daarna op het paard eens een pasje proberen met stem, been en gewicht en daarna zonder stem.... Het lijkt er op dat je paard al wel een beetje snapt wat jij bedoelt maar gewoon niet durft....

GaryStals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:32

femkejong schreef:
je kunt ze ook dicht bij de bakrand zetten dan kunnen ze nog wel naar links en rechts
maar als je goed opsluit is de enige weg naar achter!

Of omhoog, als je pech hebt.

De opbouw om een paard te leren achteruit gaan, is zoals altijd door hem te leren wijken voor een bepaalde druk. In filmpjes van Parelli wordt dit stap voor stap uitgelegd, zowel voorwaarts, achterwaarts als zijwaarts.

Persoonlijk vind ik het niet belangrijk om een paard al rijdend te leren achteruit gaan. Liever eerst perfect sneller, trager, links en rechts.