Rechts aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Rechts aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:41

Naar aanleiding van het topic van m'n dochter
[RUI] Ruiterbewijs de volgende vraag...
Graag tips om het aanspringen in de rechter galop te oefenen.
Even over ons paardje: BWP merrie, nu 8 jaar, sinds maart '12 bij ons heeft een grasvoet, links is de "platte"hoef, rechts de "hoge" hoef. (Volgens vorige eigenaar is dit ontstaan toen ze als veulen in de opfok heeft gestaan en dit destijds helaas niet optijd is gecorrigeerd.) Gaat regelmatig naar de hoefsmid om groei in controle te houden.
Mijn dochter en ik lessen op haar, les is voornamelijk gericht op rechtrichten. Dit werpt zijn vruchten af, paardje is veel voorwaartser dan toen we begonnen met lessen, zadel ligt recht na "warmlopen" (hing eerst naar rechts), valt niet meer terug in de wendingen, dus het gaat al steeds beter.
Wat ik zie (longeren/onder het zadel) is dat ze op de rechterhand haar linker achterbeen onder de massa plaatst.
Aan de longe en tijdens het los galopperen in de longeerbak pakt ze steeds gemakkelijker de rechter galop, nu nog onder het zadel.
Ik las in het topic van mijn dochter iets over een balk, maar hoe pak je dit dan aan. Andere oefeningen zijn ook zeer welkom!
Mijn dochter is vorig seizoen gewoon wedstrijdjes gestart (bij onze rijvereniging, voor de lol en ervaring) en eigelijk gaat dat hartstikke goed (zelfs winstpuntje), alleen die galop dus!
Afgelopen seizoen is mijn dochter gestart op de Fries van een stalgenoot die zwangerschapsverlof had.
Volgend seizoen wil ze graag weer op ons eigen paardje starten en het zou zo leuk zijn als de galop er dan in zit.
We hebben geduld, en snappen dat dit niet van de een op de andere dag opgelost is, verder blijven we ook lekker lessen, maar misschien hebben jullie tips of ideeen die ons nog meer op weg helpen, alvast bedankt.

Renee_S

Re: Rechts aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 01:32

Zorgen dat je een kleine volte rijdt en vanuit die volte het paard aan te laten springen ? Hoe 'scherper' de hoek hoe meer het paard gemotiveerd wordt juist aan te springen. En als ie eenmaal in de juiste galop zit, ruimere volte en rechters stukjes erbij pakken. Succes ermee !

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:40

Duidelijk mag zijn dat jullie het ondertreden van het rechter achterbeen moeten gaan trainen! Dat kan op een heleboel manieren maar de basis is dus dat de lengtebuiging niet in orde is op de rechterhand. Bij een correcte rechterbuiging is het de bedoeling dat de buitenkant van het paard langer wordt en de binnenkant korter, o.a. door het ondertreden van het binnen achterbeen.

Ik kom vaker combinaties tegen met dit probleem en het is altijd goed op te lossen door werk te maken van die buiging :) Aan de gang met slangevoltes, grote voltes vergroten en verkleinen en vooral ook op je eigen techniek letten bij het inzetten van die buiging. Buigen om het binnenbeen, buitenhand begrenst de schouder (belangrijk!) en binnenhand gaat iets opzij en geeft ruimte. Ook zijgangen, als jullie daar al aan toe zijn, kunnen een goede training zijn en dan bedoel ik niet zozeer wijken maar meer een begin met schouderbinnenwaarts en travers, een oefening die ook gebaseerd is op het ondertreden van een achterbeen. Als je dat zou willen kan ik dat nog wel verder uitleggen maar in eerste instantie doe ik dat even niet want als jullie daar al ervaring mee hebben of je instructie je ermee kan helpen scheelt dat typen :D

Activeer het achterbeen ritmisch, dus ga na wanneer het binnen achterbeen zich naar voren moet verplaatsen (tip: dit is in draf tegelijk met het buiten voorbeen) en geef op dat moment je binnenbeenhulp. Zo nodig je juist dat been uit! Geen reactie? Dan kan ook een klein tikje net boven dat achterbeen helpen. Je paard moet tenslotte wel leren om erop te reageren.

Wanneer het tijd is voor de galop, ga even over op een volte, vergroot en verklein deze een paar keer correct en galoppeer vanuit een correcte buiging aan. Inderdaad zoals Renee_Pim al zegt kan een kleinere volte helpen, maar dan wel wanneer deze volte correct is gereden en het paard inderdaad de goede buiging heeft: als het paard “toevallig” in de rechtergalop aanspringt ipv correct vanuit de achterhand, dan schiet je er qua training nog weinig mee op.

Wat ik ook veel paarden zie doen in de overgang naar hun “moeilijke” galop, juist wanneer je ze zo gebogen hebt dat ze eigenlijk wel in de goede galop móeten, is dat ze eerst een stukje gaan dribbelen en zichzelf “scheeftrekken” om vervolgens toch nog in de verkeerde galop aan te springen. Dus: aangalopperen in een goede bocht met juiste stelling / buiging en ervoor zorgen dat je paard in één keer aanspringt, bij de meeste paarden is het grootste probleem dan wel opgelost :)

Zit je uiteindelijk in de rechtergalop: niet meteen stoppen als beloning, beloon maar met je stem / hand, vooral doorgalopperen zodat je paard ook sterker wordt in de rechtergalop.

Tot zover mijn visie hierop :j

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 08:02

Bedankt voor de reactie's!
@Miss_Eefje, je hebt een heel duidelijk stukje geschreven, en daar kunnen we vast wat mee! Als je tijd en zin hebt is verdere uitleg zeer welkom!
Het stukje wat je nu geschreven hebt ga ik iig even laten zien aan mn instructrice.
(Wegens zwangerschapsverlof/zomervakantie hebben de lessen even stilgelegen en sinds kort weer opgepakt)
Voor de stop zijn we vooral bezig geweest met o.a het voorwaarts rijden, ontspanning zoeken, op een juiste manier een wending maken (dus zonder dat je paard door de wending "omvalt") volte rijden en dan eruit wegrijden, daarbij lengtebuiging proberen te behouden, van de hoefslag afrijden op de buitenteugel.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, dat vind ik namelijk best lastig, ben namelijk een herintreder (voor deze lessen, alleen destijds op mijn pony les gehad en dan praten we over dik 20 jaar geleden) Bedankt vast voor de moeite.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:12

Tuurlijk wil ik wat meer uitleggen voor je :D

Na rechtrichten zijn zijgangen, en dan vooral schouderbinnenwaarts en travers, m.i de basis om een paard te trainen. Vrijwel alle latere oefeningen zijn ook gebaseerd op deze twee!

Het is heel goed dat je oefent je paard te sturen op je buitenteugel want daar begint het mee. Ga dan eens oefenen op de hoefslag op de lange zijde je paard op de buitenteugel (=voorhand) iets naar binnen te sturen, maar met je binnenbeen (iets naar achteren verplaatst) de achterhand op de hoefslag te houden. Dus je begrenst de buitenschouder (binnenhand iets opzij voor meer ruimte) en legt je buitenbeen iets naar achteren aan. Zo stuur je als het ware de voor- en achterhand apart van elkaar met handen en je benen. Daarbij blijf je naar voren kijken want dat is de richting die het paard moet aanhouden.

Travers is hetzelfde andersom: je begrenst nu juist met je binnenteugel en vraagt met je buitenbeen de achterhand naar binnen. Je leert met deze oefeningen dus de voor- en achterhand van je paard apart te besturen.

Zie deze tekening: links is schouderbinnen, rechts is travers.
Afbeelding

Zo kun je je paard ook trainen in het activeren van de achterhand! Want met deze oefeningen vraag je eigenlijk niets meer dan het op commando ondertreden van een achterbeen. Ook een goede oefening, wanneer dit heel goed gaat, is om eens op de volte schouderbinnen of travers te vragen! Stel dat je in de toekomst zo ver ben dat alles vlekkeloos gaat, kun je werken aan bijvoorbeeld een volte in travers verkleinen... Zie je het voor je? Zo krijg je bijvoorbeeld vanzelf een pirouette! :D Dat bedoel ik dus met dat dit de basis van andere oefeningen.

Dan heb je ook nog renvers, waarmee je specifiek het buiten achterbeen vraagt onder te treden. Hiervoor is het wel van belang dat zowel jij als je paard het gevoel voor het werken met hand- en beenhulpen goed onder de knie hebben!

Afbeelding

Je kan met deze oefeningen dus ook vragen om in de overgang naar de galop je paard zijn achterbeen laten ondertreden vlakvoor de overgang, bijvoorbeeld door een beetje schouderbinnen te vragen, en dan vanuit daar aan te galopperen. Nog steeds is het belangrijk dat hij in één keer vertrekt, dus zorg ervoor dat je een goede activiteit hebt, dat zijn reactie op je hulpen goed is bevestigd en dat hij goed is voorbereid met veel bochtenwerk en het principe van de zijgangen snapt.

Is dit zo een beetje helder? Als je nog vragen hebt stel je ze maar, het is best moeilijk om het allemaal van achter een computer netjes uit te leggen :o

Al eens een osteopaat langs laten komen? Kan nooit kwaad :j

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:01

miss_eefje, heel erg bedankt voor je moeite. Ik ga dit morgen even rustig op mn gemak bekijken, mocht ik vragen hebben dan krijg je die zeker ;) Ik heb het net evensnel doorgelezen (moet zo aan het werk) en zal mn dochter het ook even laten lezen! Zo snel gezien heb je duidelijke uitleg gegeven, bedankt daarvoor!

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:49

Graag gedaan :)

En nog één ding... Voordat je echt met die zijgangen kan beginnen, moeten je been- en teugelhulpen wel goed bevestigd zijn. De oefeningen die je al doet zijn heel goed! Je kunt ook nog afwisselen met binnenstelling vragen op de lange zijde (binnenbeen houdt paard op de hoefslag) en dan halverwege, als het goed gaat tenminste, je paard vragen af te wenden door je blik naar de overkant te wenden, buitenschouder te begrenzen op je hand en je buitenbeen aan te leggen. Dat is een truukje waar ik mijn lessers erg veel me lastig val :D :D

Nu hou ik echt op hihi :o

lucyknol

Re: Rechts aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:09

En ja hoor, van het weekend rechter galop gelukt met mn dochter!

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:44

Kicken!! *\o/* Hoe is het uiteindelijk gelukt? :D

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:03

Helaas was ik er niet bij miss-eefje :(
Moest werken en mijn dochter kwam helemaal gelukkig thuis!
Wat ik begrijp is dat ze lekker in de bak aan het oefenen was en toen galop ging proberen en dacht verrek, we zitten goed. Ze heeft toen een stalgenoot geroepen om te checken of ze het wel goed zag/voelde.
Leuke is dat daarna op stal kwam en er over werd aangesproken door 2 stalgenoten die het wonder hadden gezien :)
Erg prettig ook om te merken dat er vooruitgang is geboekt na veel geduld en oefenen.
Verder, na rustig lezen van jou stukje, denk ik dat we qua les en jou tips een beetje op een lijn zitten, ik zie in iedergeval veel overeenkomsten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:42

Wat fijn om te lezen! Ik zie ook veel overeenkomsten in de manier hoe ik het zelf doe (pony die ik rij kan ook niet (goed) aan springen in de rechtergalop..) Alleen de schouderbinnenwaarts rijd ik anders? (Juist binnenbeen op de plek en aangesloten, daar moet ie omheen buigen. Buitenschouder begrenzen en naar binnen halen, buitenbeen wat achter de singel om achterhand recht/op de hoefslag te houden..)

Kan me voorstellen dat je dochter helemaal gelukkig was!

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:38

Helemaal super joh *\o/* Gefeliciteerd, hopen dat dit wonder binnenkort geen wonder meer is :D

Citaat:
Wat fijn om te lezen! Ik zie ook veel overeenkomsten in de manier hoe ik het zelf doe (pony die ik rij kan ook niet (goed) aan springen in de rechtergalop..) Alleen de schouderbinnenwaarts rijd ik anders? (Juist binnenbeen op de plek en aangesloten, daar moet ie omheen buigen. Buitenschouder begrenzen en naar binnen halen, buitenbeen wat achter de singel om achterhand recht/op de hoefslag te houden..)

Interessant, maar als ik mijn buitenbeen wat naar achter verplaats zal mijn paard dus denken dat ze haar achterhand van de hoefslag moet halen. Door mijn been iets naar achteren te verplaatsen wil ik haar juist aangeven dat ik iets vraag van de achterhand. Dus als ik mijn buitenbeen naar achteren zou verplaatsen tijdens het vragen van schouderbinnenwaarts in combinatie met de hulpen die je hier aangeeft, zal Vally waarschijnlijk een appuyement in gaan zetten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:07

Ja, dat lijkt mij ook heel logisch! Zie het ook voor me nu! Maar mijn pony kent die oefening nog niet, dus die zal dat niet doen. Maar wel een hele goede, want dat betekent ook dat ik dit nooit eruit zal rijden, of ik zou de hulp dan duidelijker moeten geven? Dus meer buitenbeen erbij, hem van de hoefslag (of waar ik hem ook inzet) drijven. Nu heb ik een wakend buitenbeen erbij...

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:35

Ik PB je even, om niet al te veel offtopic te gaan ;)