Werk aan ontspanning en buiging in zijn lijf voordat je je bezig gaat houden met "nageeflijk" rijden. Dat kan hij namelijk pas doen wanneer hij zijn lijf goed gebruikt! Je paard is pas drie maanden onder het zadel en heeft dus nog veel te leren. Eerst de basis in orde, dan kun je je op de nageeflijkheid richten. Voltes draaien (correcte bochten rijden twee kanten op), goede reactie op hulpen (tempowisselingen) en proberen stukken lang en laag te rijden (hand mee naar beneden laten volgen en lekker actief houden). Dan wordt hij losser in zijn lijf en wordt het vanaf daar vanzelf makkelijker hem rond te rijden! Paard dat niet wil nageven is m.i. eerder een probleem met ontspanning en de juiste reactie op je hulpen dan dat het een kwestie is van sterk zijn in de kaak en hals. Van die spieren heb je namelijk alleen last als hij ze aanspant en nageeflijkheid hoort juist een oefening van ontspanning te zijn 
Dus wanneer je gaat rijden, werk dan eerst eens deze checklist af:
- Reageert mijn paard goed aan de hulpen naar voren en terug, zowel in overgangen als met schakelen?
- Volgt hij mijn hand naar beneden en kan ik hem met zijn hals gestrekt en neus naar de grond (voorwaarts) door de bak rijden?
- Kan ik met een halflange teugel en een half-gestrekte hals figuren door de bak maken?
- Kan ik correcte bochten rijden: zwaait zijn schouder niet uit, reageert hij op mijn binnenbeen?
Als je met pesoabit rijdt: houd goed in de gaten dat je altijd weer begint met je lichtste hulp, voordat je de functies van dit bit inschakelt. Zo leert je paard vanzelf te reageren op lichte druk, omdat anders "later de zware druk komt", zeg maar... In principe is ieder paard sterk genoeg om zich volledig tegen je hand te zetten, dus ik denk niet dat dit helemaal te wijten is aan jouw paard zijn hals- en kaakspieren. Al kan een overontwikkelde onderhals het voor hem wel moeilijker maken om goed te zakken, maar dat zal je dus geleidelijk moeten trainen.
Tot zo ver mijn visie... Ik hoop dat je er wat aan hebt
Succes!