'Harde rug', moet meer spieren in de rug.. hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

'Harde rug', moet meer spieren in de rug.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:21

Hoi! Mijn pony, een e pony, heb ik nu bijna een jaar. Ze is 12 jaar en heeft een stamboek. Laatst kwam de hoefsmid, heeft ook heel veel verstand van andere paardendingen, dus niet alleen van de hoeven. Hij zag mijn pony en de rug viel hem metteen op. Hij had een doorgezakte rug, maarja, dat had hij altijd al gehad. Een hoge schoft en kontbot heeft ze, en haar rug is dus wat ingezakt. Dat heeft ze dus altijd al gehad, en naar mijn mening echt helemaal geen last van gehad. Hij zei dat ze behoorlijk wat pijn in haar rug kan hebben, hij noemde het iets met een harde rug, weet zelf ook niet wat dat helemaal betekend.. hij heeft dus te weinig spieren in zijn rug, dat zeker. Ik begon me zorgen te maken want hij wist ook niet of hij wel kon springen, of hij dat aankon van zijn rug zegmaar maar hij had laatst met mij 1.20 gesprongen! Met gemak! Dus dat verbaasde hem echt heel erg. Hij zei eerst dat ze dus nu 2,5 blik biks per dag moet hebben, gaf eerst 1 blik. (In de winter 2, s'ochtend en s'avonds, maar omdat ze nu dag & nacht op het weiland staat..) Toen kwam ik bij priveles (nieuwe instructrice, had vroeger ZZ Zwaar gereden, dus weet er echt wel heel veel van) En die zei dat het allemaal wel meeviel. Begon me dus minder zorgen te maken. Evengoed moet hij veel meer spieren in zijn rug krijgen. Mijn vraag: Hoe train ik de spieren in zijn rug?! Ik train 6 keer in de week, Dressuur maar ook springen. Weten jullie hoe ik mijn pony haar rugspieren kan trainen?

Alvast bedankt! :) :o

kleinvosje

Re: 'Harde rug', moet meer spieren in de rug.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:24

Door goed les te nemen en niet vol te proppen met voer. Je hoefsmid is een HOEFsmid, geen rug-dokter.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:26

kleinvosje schreef:
Door goed les te nemen en niet vol te proppen met voer. Je hoefsmid is een HOEFsmid, geen rug-dokter.

:j
En op een goede manier longeren.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:27

kleinvosje schreef:

Zijn werk is gewon hoefsmid, maar heeft zelf ook veel paarden en is zijn hele leven al met paarden bezig. Ik neem gewoon hele normale les, waar je dat niet leert, 1x in de 2 weken privèles, maar dat is op Dressuur gericht wat al een klap met geld kost. Ik vraag dus gewoon of jullie het weten of tips hebben om zijn rugspieren te trainen.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:28

michelle___ schreef:
kleinvosje schreef:

:j
En op een goede manier longeren.

En wat is dan op een 'goede' manier volgens jou?? Ik heb zoveel meningen gehoord wat nou wel/niet goed is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:31

Je kan het beste aan je instructeur vragen naar gerichte oefeningen, die geschikt zijn voor jouw paard en jouw niveau van rijden.

Want ik kan wel een aantal tips geven, maar ik weet niet hoe je paard loopt, drukt hij zijn rug weg?, trekt hij wel zijn buikspieren aan?, wordt hij goed over de rug gereden? etc.
Daarom kan je het beter vragen in de les om huiswerk en dan speciaal gericht op de rug van je paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:32

Als je tips wilt, dan is het het beste om eens een filmpje te plaatsen van tijdens de les en daarnaast wat stand foto's te plaatsen van je pony. Dan is te beoordelen waar het mis gaat :)

Rugspieren kun je er in ieder geval niet aanvoeren. Ze komen niet vanzelf, maar door goede training.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:08

Met zijn rugspieren maakt een paard zijn rug hol, net als jijzelf, span ze maar aan.
Onder de rugspieren liggen de flexibele wervelkolom en de ribben.
Met zijn buikspieren kan een paard zijn holle rug op trekken en dus recht maken, probeer maar bij je zelf.

Buikspieren moeten getraind worden.
Je doet dit door langere tijd, minstens 6 maanden, neerwaarts en voorwaarts te rijden.

Neerwaarts is de hals strekken/laten vallen en voorwaarts is grotere passen maken en niet het tempo versnellen.
Zoek hier meer informatie over op Bokt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:17

Minstens 6 maanden? Hier zie ik de spieren van mijn pony als kool groeien, maar oké, we zijn er nog niet.

Een holle rug kán niet fijn zijn, een zadel kán daar gewoon niet perfect op liggen.

Goede lessen volgen, een instructie moet dat een héél belangrijk punt vinden. Zit jij netjes? Gelijk aan de slag met het over de rug lopen van een paard. Ik ga nu als rug en biltraining met mijne veel berg op en af, in een enorm rustige, beheerste stap (veel rustiger dan een arbeidsstap), waarbij die zijn hoofd niet omhoog mag doen. Door het langzame lopen (wat zwaarder is dan snel lopen) worden meer spieren meer aan het werk gezet, en ik merk dat het helpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:20

heb je een foto van je paard?Sommige aandoeningen krijg je niet volledig weg, al train je je een ongeluk.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:21

Paar maanden vrij geven en vervolgens opbouwen aan de longe. Dubbele lijnen, elastiek, wat voor jou paard het beste werkt. En heeeel veel cavaletti aan de longeerlijn. Werkt als een trein!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:24

Maar de fysio laten komen wil ook helpen, zodat in ieder geval alles los zit.

En ik moest van de fysio zo trainen (reactie uit een ander topic):
Heel veel overgangen en schijnovergangen (dus bijna terug naar een gang langzamer of stilstaan en dan weer vlot wegrijden). Zowel onder de man als aan de longe. Aan de longe bijzetten zodat hij net aan op de loodlijn loopt (absoluut niet dieper). En dan gewoon heel vaak. Het mooiste is 3/4x per week longeren en 2/3x per week rijden, minimaal 1 dag rust.

Hier een filmpje waarin ik het doe in stap: http://www.youtube.com/watch?v=xTZ9dl_bgvQ
En een filmpje in draf: http://www.youtube.com/watch?v=dCi5LEdOz3U

Normale trainingen gaan iets soepeler, maar nu had ik maar één hand, want met de andere hield ik de telefoon vast.

Het resultaat in 5 weken tijd is verbluffend. Hij heeft veel meer rug- en kontspieren gekregen (en halsspieren).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:28

Dat heb ik inderdaad ook veel gedaan, ook vanuit stap naar galop, rustig terug en weer in galop, constant door. Kost veel energie, zet de achterbenen goed onder en spant de buikspieren goed aan. +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:28

Je kunt het toch gewoon aan je ZZ-instructrice vragen. Een gewone dressuurles moet trouwens sowieso zo goed zijn, dat het paard er van verbeterd. Ook in de rug en de bespiering.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:01

Mizora schreef:
Maar de fysio laten komen wil ook helpen, zodat in ieder geval alles los zit.

En ik moest van de fysio zo trainen (reactie uit een ander topic):
Heel veel overgangen en schijnovergangen (dus bijna terug naar een gang langzamer of stilstaan en dan weer vlot wegrijden). Zowel onder de man als aan de longe. Aan de longe bijzetten zodat hij net aan op de loodlijn loopt (absoluut niet dieper). En dan gewoon heel vaak. Het mooiste is 3/4x per week longeren en 2/3x per week rijden, minimaal 1 dag rust.

Hier een filmpje waarin ik het doe in stap: http://www.youtube.com/watch?v=xTZ9dl_bgvQ
En een filmpje in draf: http://www.youtube.com/watch?v=dCi5LEdOz3U

Normale trainingen gaan iets soepeler, maar nu had ik maar één hand, want met de andere hield ik de telefoon vast.

Het resultaat in 5 weken tijd is verbluffend. Hij heeft veel meer rug- en kontspieren gekregen (en halsspieren).

deze bijzet zit te strak...hij gaat krabbelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:40

Zou je kunnen uitleggen wat krabbelen is? Ik ken de term half, maar niet genoeg om het hierin te herkennen blijkbaar.

De fysio heeft hem met deze bijzet bezig gezien en vond het voldoende goed staan om er mee aan het werk te kunnen (al waren we het er beide mee eens dat hij voor het mooi iets langer mocht). Er is helaas geen gat om hem langer te zetten, hij staat al op zijn langst. Hij zit bij de singel 1 ring omhoog omdat hij anders constant over de schouder schiet en dus een onrustige verbinding veroorzaakt, zo is het al een stuk minder. Het is helaas een heel groot paard, dus vrijwel alles is krap of op maat gemaakt. Dit was de langste bijzet die er in de winkel was.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:52

Ik zie eigenlijk het nut niet zo van het korte stappen. Pas als het paard in een ruime stap (de vrije stap) gaat, gaat het de rug echt gebruiken, of het paard moet in oprichting gaan. Dat is nu niet het geval. Ik zie wel een nut in overgangen binnen de gang, maar ik zou dan wel echt een veel ruimere stap vragen. Dus van gewone naar verruimde stap, en weer terug naar gewoon. Hoe verder de achterbenen onder stappen, hoe meer de achterhand aan het werk is. Nu gaat het paard snel op de voorhand, en daar train je geen kont of rug mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:56

Mizora schreef:
Zou je kunnen uitleggen wat krabbelen is? Ik ken de term half, maar niet genoeg om het hierin te herkennen blijkbaar.

De fysio heeft hem met deze bijzet bezig gezien en vond het voldoende goed staan om er mee aan het werk te kunnen (al waren we het er beide mee eens dat hij voor het mooi iets langer mocht). Er is helaas geen gat om hem langer te zetten, hij staat al op zijn langst. Hij zit bij de singel 1 ring omhoog omdat hij anders constant over de schouder schiet en dus een onrustige verbinding veroorzaakt, zo is het al een stuk minder. Het is helaas een heel groot paard, dus vrijwel alles is krap of op maat gemaakt. Dit was de langste bijzet die er in de winkel was.

krabbelen is dat het paard kort gaat lopen,en vooral de voorbenen niet meer voor zich uit zet,maar meer onder zich.
Kun je geen elastiek nemen?Ik heb toen van dat ronde elastiek zelf gemaakt,met een musketon aan het bit vast.
Als paarden eenmaal kort lopen is het veel werk om dat er weer uit te krijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:55

Elastiek vind ik niks, ik heb heel hard moeten werken om het hangen eruit te krijgen.

Dat krabbelen in als hij harder gaat heb ik er helaas zelf in getraind. Daar ben ik juist mee bezig om het eruit te krijgen. Ik heb de eerste 9 maanden geen les gehad namelijk en dacht dat ik hem met doorlopen goed deed, daarbij niet merkend dat ik hem over zijn tempo jaagde.

Juist het ver terug, en dan weer ver vooruit, was wat mijn aangeraden werd. Dit paard had de kracht nog niet om zich op te richten. Wat wel is, is dat door het versnellen binnen de gang zijn achterhand eronder wordt gezet. Dit zie je in het echt goed gebeuren, hoewel het misschien op de filmpjes minder overkomt. Dat verliest hij wel vrij vlot weer, maar het wegzetten gebeurt wel. Dat is ook inderdaad de gedachte achter deze oefening.

Maar het resultaat was in ieder geval groot. Het paard is van dikke inlages naar geen inlages gegaan in 3 weken (grandeurpad onder een wintec500). Dit doordat zijn schoft- en rugspieeren opgevulder geraakt waren, en zijn kont is veel minder puntig geworden.