Overgang middendraf-arbeidsdraf, hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GevlektBont

Overgang middendraf-arbeidsdraf, hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:28

Hoi bokkers!

Wat ik de laatste tijd helaas bij mijn pony merk, is dat als ik van middendraf terug rijd naar arbeidsdraf, hij zijn neus vooruit steekt en de teugels uit mijn handen probeert te trekken.

Ik heb al geprobeerd om hem dan gelijk vooruit te rijden om vervolgens weer terug te rijden, maar dan doet hij precies hetzelfde en heb liever niet dat we hier dan een uur mee bezig zijn! Verder loopt hij in stap, draf en galop in de arbeidsgangen gewoon netjes op zijn achterhand.

Iemand tips? Zou graag weer normaal terug willen kunnen rijden vanuit middendraf. :=

Letop: ik ga geen zweep hierbij gebruiken. Reacties als 'Tik geven' oid. heb ik dan ook liever niet. Gebruik zweep niet snel/graag.

Doubtless

Re: Overgang middendraf-arbeidsdraf, hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:45

Logische reactie, hij moet dit met het achterbeen opvangen & dat is zwaar. Hoe rijd je hem terug?

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:51

Ik ga langzamer lichtrijden en geef lichte teugeldruk in de vorm van meestal 2 zachte ophoudinkjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:53

En wat doe je daarna? Want je pony moet het nu helemaal zelf opvangen. In principe hoor je ook tijdens een overgang naar een langzamer tempo van voren naar achteren blijven rijden, juist om het achterbeen actief te houden en dat weer van voren opvangen. Dus benen erbij en op zit langzamer laten gaan.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:57

Daarna rijd ik hem eigenlijk gewoon weer verder. In bijv. galop heeft hij geen moeite met dit soort oefeningen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 05:40

GevlektBont schreef:
Ik ga langzamer lichtrijden en geef lichte teugeldruk in de vorm van meestal 2 zachte ophoudinkjes.

Die 2 zachte ophoudinkjes, zijn die om af te remmen of om je aanleuning/lengtebuiging te corrigeren?

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 07:43

Eigenlijk beide. :) Zo blijft hij bij me (alsin netjes beneden), en remt hij een beetje af. Hij remt vooral af door mijn langzamere lichtrijden, hij is erg braaf op zithulpen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:01

Hij heeft dus al wel geleerd om terug te komen op de hulpen mar nog niet geleerd om dan op het achterbeen terug te komen maar op de voorhand af te remmen. Dat kun je controleren in de overgangen, krijg je dan het gevoel dat hij achter gaat zitten of dat hij zwaar wordt in je handen.

2 tips hiervoor,
* veel schijnovergangen rijden, dus terug laten komen op je hulpen tot bijna stap maar intussen wel een actieve draf blijven vragen zodat hij korter drAaft maar niet trager. Dit kost in het begin veel moeite maar na een tijdje wordt hij sterker en komt de achterhand er steeds meer onder
* niet meer in volle middendraf vertrekken want hij heeft gekeerd om zijn hele gewicht op de voorhand te gooien waardoor hij je voor is op het eind en je hem niet meer op het achterbeen terugkrijgt. Dus rustig aan beginnen, enkele passen wegrijden en dan als hij lang wordt, meteen terugrijden en doorsluiten tot schijnovergang om hem terug op het achterbeen te brengen. Hoe sterker hij wordt door dit werk, hoe meer je kan schakelen: vanuit schijnovergang nr middendraf en terug

Dit is wl en probleem wat niet binnen enkele weekjes opgelost zal zijn en je hebt wrs hulp nodig van iemand die op ed grond meekijkt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:41

Idd kleine stukjes wegrijden, 3-4 pasjes en dan weer terug, en zo weg rijden dat je ter aller tijde de controle houd en het gewicht op de achterhand houdt.
En idd schijnovergangen, zodat hij ook leert weg te rijden vanaf de achterhand.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:43

Dankjulliewel! +:)+
Hier heb ik iets aan haha. Ik heb geen les op het moment maar ga van de week aan het proberen. Snap dat het tijd nodig heeft, zolang het maar geen maanden gaat duren hihi.

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:07

Eerst zou ik vooral in stap ook veel overgangen rijden, en inderdaad ook de schijnovergangen, als hij dan goed wakker is dit ook in draf doen, van een langzame naar een arbeidsdraf, en als dit prima gaat, pas dan overschakelen naar een snellere draf. Laat hem eerst maar rustig de overgangen in een langzame gang goed doen voordat je de overgangen naar een snellere draf/snellere galop gaat doen.