Beenlengteverschil, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nousa

Beenlengteverschil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:25

Ik rijd vanaf mijn zesde paard en sinds ik me kan heugen is het altijd gedoe met mijn beugellengte. Zijn ze gelijk? Zit ik echt niet scheef? Erg irritant! Sinds kort weet ik waarom (beter laat dan nooit? Ben inmiddels 22 :Y) ). Ik heb een beenlengteverschil, niet mega maar genoeg om vervelend te zijn. 1,5cm is vastgesteld door de podoloog. Ik heb na wat proberen en check-ups hakjes in mijn schoenen, een verhoging van 6mm. Daarmee sta ik netjes in balans, erg fijn!

Echter.... op het paard heb je weinig aan een hakje. Beugels op verschillende gaatjes werkt averechts, dan ga ik scheef zitten. Maar heb ik de beugels op dezelfde lengte dan ga ik te veel zoeken met mijn kortere been. Ik ben het rijden nu weer serieus aan het oppakken en ben op zoek naar dé oplossing. Mijn plan is om een schoenmaker te vragen mijn laarzen te verzolen en de een te verhogen over de gehele voet. Natuurlijk niet met 1.5cm maar toch zeker met 6mm zoals in mijn overige schoenen. Zal vast een prachtig lomp resultaat geven maar ik zie zelf geen andere manier!

edit - de podoloog heeft mij de tip gegeven om naar een schoenmaker te gaan dat is dus zomaar een plan

Heeft bokt misschien nog andere tips of ervaringen?! (de zoekfunctie leverde me weinig op)

Anoniem

Re: Beenlengteverschil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:30

Zijn er geen dikkere beugelblokjes, dat je er eentje in je beugel doet?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:34

Een vriendin van mij heeftook beenlengte verschil. Iets meer dan jij, scheelt wel een gaatje :p
10 cm dus zij rijdt altijd met ongelijke beugels. Is het zo dat het bij jou geen heel gaatje scheelt? Je zou een slag in je ene beugel kunnen doen en hopen dat je zo wel de goeie afstand krijgt zegmaar. Of ergens een gaatje tussenproppen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:34

Ik zou ook gaan voor de beugelblokjes, 1 dikker beugelblokje dan in jouw geval. Het lijkt mij dat je met aan een kant dikkere zolen minder grip of gevoel hebt met de beugel, maar misschien is dat onzin?

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:24

Ik rijd op andermans paard en dus ook zadel (waarin de blokjes naar ik weet niet/moeilijk te verwisselen zijn). Beugelblokje was anders wel een prima idee geweest. Ik ga eens langs de schoenmaker en kijk even wat hij kan bieden aan zolen. Kan me inderdaad wel indenken dat het gevoel met de beugel verminderd als je echt een flinke verdikking/verhoging hebt. Thanks!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:31

Ik heb een beenlengte verschil van 2 cm en daardoor sta ik ook scheef in mijn bekken. Ik ben eigenwijs, heb geen zooltjes in mijn schoenen, want ik hou van schoenen :o? . Met paardrijden herken ik het probleem, maar ook mijn rug is scheef als gevolg van de scheefstand (waardoor ik uiteindelijk bij mijn schouders weer mooi recht uitkom). Ik heb mijzelf aangeleerd om met gelijke beugels te rijden. Zo blijft mijn middelpunt uiteindelijk het beste. Ik heb alleen moeten leren mijn linkerbeen beter te gebruiken.

Wat je zou kunnen doen is het beugelblokje van je langste been verwijderen met het rijden, kijken of het daadwerkelijk verschil maakt voor jou en daar dan je laarzen op aanpassen. Dat beugelblokje heb je er zo weer in na het rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:37

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:46

Wellicht eigen beugelriemen met beugels? Dan zou je ook een half gaatje kunnen prikken zodat dat gaatje voor jou wel geschikt is

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:50

Als ik zo vrij mag zijn; ik heb ook altijd last gehad van beenlengteverschil. Vorig jaar ben ik voor mijn nek naar een Atlasprofilax (Wim v/d Berg) geweest. Hij heeft mijn atlas recht gezet, met als gevolg dat ik niet alleen van mijn pijn af was, maar ook mijn beenlengte verschil direct was verdwenen! Heb inmiddels meerdere mensen gesproken die bij hem van dit probleem af zijn gekomen. Zelf een meisje met een verschil van 7 cm. De operatie stond al gepland, maar gelukkig is ze eerst naar hem gegaan. Ze was er vanaf! Als je atlas niet recht staat, heeft dat gevolgen voor de rst van je lichaam. Zeker iets om in overweging te nemen, voordat je dure zooltjes aan laat meten. Dat is het bestrijden van symptomen, i.p.v. de oorzaak weg nemen.. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:33

En als je je eigen beugels koopt en die gebruikt als dat mag=