gewoon een slechte dag of meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindskeXxX

gewoon een slechte dag of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:05

Hallo
De meeste hier kennen Sara wel een beetje. Zo niet, ja Sara is mijn 4 jarige irish cob. Ze is een jaar zadelmak maar heeft vorige winter stil gestaan. Nu werken we soms in de manege en verder buiten wandelen. Normaal is ze zeer braaf op wandeling. Nu begint ze op wandeling lekker nagefelijk te lopen. Ze is super leuk te sturen en alles normaal. Nu vandaag was echt alles slecht aan het lopen. Het begon super goed, lekker wat ingereden en bij de 3de draf die ik vroeg draafde ze netjes aan en nagefelijk. Ze reed goed na even begonnen de problemen echter. Heel opgefokt lopen na iedere bocht proberen galoperen maar niet lukken dan. Goed op bepaalt stukje krijgt ze het wel redelijk erg. Ze gaat galoperen maar ze schiet na 10 passen nog geen 2 meter om op het zo te zeggen. En ze loopt ondanks de lossere teugels alsof ze rolkuur moet lopen.
Goed dat wou ik natuurlijk niet dus terug nemen en dan word ze nog slecht gezinder en probeert ze t op te lossen met een bokje. Nou goed haar in draf gekregen. Ben ik expres 1 keer dat rondje opnieuw gaan doen in de gang die ik wou en hoe snel ik wil. Dat gaat dan goed nu. Iets later probeert ze weer te haasten maar al veel beter. Dan na nog een tijdje is ze eindelijk weer het paardje dat ik ken, makkelijk terug te nemen fijn te werken en alles.
Was ze mij gewoon aan het testen of wat gebeurt er? Het is vooral dat ze een half uur later weer haarzelf is net als in het begin?
Wat zou ik nu het beste doen ? Meer overgangen doen of wat raden julie aan?

liefst geen negatieve dingen ik probeer het op te lossen en dit was de eerste keer dat ze dit deed

No_No

Re: gewoon een slechte dag of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:08

Komt vast door het weer ;) het is koel en het waait.
Die van mij is nu ook een raketje :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:12

is ze misschien hengstig? mijn merrie is ook hengstig, en heeft last van het weer en heeft een nacht binnen gestaan en die was ook een bommetje om het zo maar even te noemen :+ alles was eng en wegschieterig en ineens extreem aan de teugel lopen en dan ineens bokken :+ tja ik denk dat ik gewoon lekker even zou wachten tot het weer anders is oid, en ze weer rust in hun koppie hebben :)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:13

Bedoel je met opgefokt draven, korte snelle, onregelmatig pasjes? Heb je de spieren op rug en achterhand even nagevoeld, zijn ze hard of pijnlijk. Ik zou even alleen maar stappen aan de lange teugel of aan de hand en niet te veel van het paard vragen. Misschien heeft het spierpijn dan gaat draven vaak moeizaam, kort en stug en probeert het paard kleine galoppasjes te maken. Ik zou zeggen stapje terug doen en na tijdje rust, geleidelijk weer de training opbouwen.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:16

ze draaf regelmatig maar of heel ruim of echt zo van wil vooruit wil vooruit en iets later liep ze weer normaal zoals altijd en in galop erna liep ze wel weer super fijn.
hengstig is ze denk ik niet, ze had wel 2 dagen stil gestaan

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:45

Ik snap eigenlijk niet wat nou het doel van je topic is... je hebt geen fotos of filmpjes, alleen het verhaal dat ze heel even een beetje stout was. Toeschouwers kunnen je daar meer iver vertellen... of het meer te betekenen heeft kunnen wij jou niet vertellen aangezien de meerderheid van bokt zowel jou als jouw paard niet kent. Ik gok dat jij daar als eigenaar zelf wel een beetje zicht op hebt.

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:03

Ik zou eerst eens kijken of ze het de volgende keren weer doet. En dan voornamelijk op je zit haar terug rijden van haar opgefokte draf naar een rustige draf of galop. Als zij haar neus op haar borst heeft, zal het geen zin hebben aan de teugels te trekken. Gewoon volgende les weer rustig beginnen en wel even in de gaten houden of dit zo blijft.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:08

Heb je les? Even kijken of ze het daar doet, dan kan de instructeur kijken waar het aan ligt, dat kunnen wij vanaf deze beschrijving nooit raden.. is het looplust, onbalans, enthousiasme, twijfel, pijn, tegenstrijdige hulpen, afleiding etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:12

Ach niet te ingewikkeld doen, ook paarden hebben wel eens een mindere dag.
Had het mijn paard ook, een weekje te weinig aandacht gehad in combinatie met wat wind, dan weet ik dat het geen zin heeft daar tegenin te strijden en ben na 20 minuten afgestapt, dag erna weer hetzelfde maar toen heb ik haar eerst een flink laten uitrazen aan de longeerlijn, dag erna niks meer aan de hand en gewoon een fijn paard onder mijn derrière :D

Ik zeg altijd, morgen weer een nieuwe dag :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:23

Ik zou haar na laten kijken door een osteopaat o.i.d. Ze heeft een veulen gehad, en het lijf krijgt van de dracht en de bevalling toch een opdonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:53

Hoezo moet er gelijk een osteopaat bij komen? Paard heeft 1 dag een keer niet z'n dag, kan gebeuren toch.
Tegenwoordig hoeft het paard maar even scheel te kijken en er word van alles en iedereen bij gehaald, als we allemaal een beetje paardenkennis hebben kan je je zelf ook nog wel inzien of het paard echt ergens last van heeft of niet.

Al die osteopaten, dierenartsen etc lachen zich rot om iedereen die hun rekening zo lekker spekt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:08

Probleemgedrag was ruim 2 weken geleden, dus TS kan mooi vertellen of het éénmalig was (het weer oid) of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:47

Klopt, ben ik ook wel benieuwd naar....

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:18

ben een hele tijd niet op bokt geraakt wegens persoonlijke redenen, ze heeft het nog een paar keer gedaan, we hebben iemand laten komen en hebben nu oefeningen gekregen om haar lekker soepel te krijgen sinds dien gaat het weer stukken beter, het is nog niet 100% maar we zijn zeker op de goede weg. We wisselen nu pistewerk met grondwerk af en als beloning gaan we lekker wandelen en het gaat super goed dus hoop dat het probleem echt was dat ze niet soepel genoeg was.
Hoop dus dat het de goede kant op blijft gaan en dat we binnenkort weer helemaal in form zijn samen
bedankt voor jullie meningen en hulp