Gevoel bij goed gebruik bovenlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Gevoel bij goed gebruik bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:09

Hoi,

Ik ben het afgelopen jaar bezig met het beleren van mijn jonge merrie, nu 4,5. Voornamelijk freestylen/longeren/dubbele lijnen en werken aan de hand (sbw en travers zit er op). Sinds kort heb ik ook het rijden erbij en door het voorwerk gaat dat geweldig.

Ik ben me nu meer aan het inlezen/ leren over het correcte gebruik van de bovenlijn en aangezien ik dat gevoel niet goed ken, vraag ik me nu af wat ik nou precies voel. (overigens is mn instructrice net met vakantie, anders had ik het met haar besproken). Op youtube kwam ik deze video tegen http://youtu.be/I8cOq7YWXys en toen bedacht ik me dat het gevoel wat hij omschrijft is wat ik weleens voel.

Als ik op de volte rij en ik maak haar recht, heb actief achterbeen en waardoor ze voor zakt voel ik soms dat ze achter het zadel "bol" wordt. Ze lijkt dan vaak ook iets terug in tempo te komen en het verdwijnt ook weer zodra ze haar hoofd omhoog brengt.

Voel ik dan het bekende dragen van de bovenlijn of zit ik gewoon op een jong paard die even bol wordt (bol als in ik zou zo ook met mn neus tussen mn knieen kunnen bokken, wat ze overigens nooit doet). De herinnering van het gevoel van dragen wat ik heb is dat het meer bergopwaards voelt en dat is nu niet zo.

Ik ben nog niet zo goed hierin dat ik het beeld van een filmpje herken, maar misschien dat ik grotere stukken zou moeten laten filmen en dan een seintje geef zodra dat gevoel er is. Maar tot dit tijd, ben ik benieuwd wat t is.

Dus wat voel ik nou precies en hoe voelt het bij jullie paarden als ze met goed ruggebruik gaan??

thnx!

knetterhard

Re: Gevoel bij goed gebruik bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:29

Ik vind persoonlijk het tempo erg hoog van jet filmpje...
Ik zal eens kijken naar een fijner filmpje :j.
Meestal voel ik een verende beweging van het paard onder me, en merk ik dat ik nirt zo hard zit :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:21

Je voelt dan het aanspannen van de buikspieren.

Het dragen van de bovenlijn komt een paar jaar later aan de beurt, deze komt voort uit het actief voorwaarts rijden.
Het voelt alsof je paard voor je uit komt en je zelf in de achterhand zakt.

wiljemijn

Re: Gevoel bij goed gebruik bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:08

Dank je wel!