Hulp met nieuwe fries.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robinn93

Hulp met nieuwe fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:03

He,

We hebben een hele mooi fries, (Bijna) gekocht.
Er is afgelopen jaren amper wat met het mooie paardje gedaan, en dat is goed te merken.
Ze heeft 0,0 conditie en is na 1 a 2 min galopperen al dood op, en ze is niet goed aan het been.
Hebben jullie tips om haar goed en verantwoord te rijden? En alles met haar op te bouwen?

Ze is ook een luchtzuiger, maar dat doet ze het meest als ze eten krijgt.

Anoniem

Re: Hulp met nieuwe fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:06

Neem les en maak samen met je instructie een plan van aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:07

Of koop een fries die wel fit is :P
Maar als dat niet het plan is dan zou ik idd ook les nemen en het in overleg met je instructeur gaan opbouwen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:14

Joolien schreef:
Of koop een fries die wel fit is :P
Maar als dat niet het plan is dan zou ik idd ook les nemen en het in overleg met je instructeur gaan opbouwen.

Wat is dit nou weer voor reactie?

Neem les en zorg dat je goede begeleiding hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:20

Ik bedoel te zeggen dat er andere friezen te koop staan die niet luchtzuigen en wel fit zijn. Stel dat de ts weinig ervaring heeft, is het altijd prettig om aan de gang te gaan met een paard waar je wat van kunt leren :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:36

Ik snap het wel maar een iets mindere conditie kan je zo oplossen. Luchtzuigen helaas niet maarja daar kies je dan voor. Met genoeg begeleiding kan je ver komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:00

Als je de fries koopt zou ik ook aanraden een mestonderzoek te doen ivm wormbesmetting. Een fikse besmetting kan ook flink wat nadeel geven voor de conditie.
En miss sowieso een gezondheidscheck van de dokter...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:28

Hey wat leuk die nieuwe aanwinst zeg! Voor het luchtzuigen: dat klinkt als een maagzweer, aangezuen het vooral met eten is. Misschien heeft de DA daar wel wat voor. Qua conditie opbouwen is mijn belangrijkste tip: bouw het echt op! Dus eerst ga je alleen stappen, buigoefeningen (voltes verkleinen en vergriten) ) dan wanneer dat gied gaat (paar dagen layer) ga je weer buigoefeningen doen dan weer later ga je dat in draf doen, goed uitstappen en zo bouw je het op. Eerst kwartier dan half uur steeds iets langer:) veel plezier en succes!:)