Hoe krijg ik de achterhand (beter) mee tijdens wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomorrow123

Hoe krijg ik de achterhand (beter) mee tijdens wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:40

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn pony weer een beetje opgepakt met rijden. Voorheen reed mijn zusje haar, voornamelijk springen en buiten. Ik rijd haar recreatief en voornamelijk dressuurmatig, maar we zitten nog maar op een B-niveau hoor. Verder is ze 9 jaar en ik heb haar met 3 jaar zelf ingereden. Ik heb geen instructrice, spiegels in de bak en zelden stalgenootjes die vanaf de grond mee kunnen kijken.

Wel wil ik graag ons niveau iets hoger tillen, maar ik heb moeite met het wijken. Van voren gaat ze wel, maar haar achterhand neemt ze niet mee. Hiermee stapt ze eigenlijk gewoon recht vooruit i.p.v. dat ze overstapt. Zelf denk ik dat dit komt doordat ze ook veel moeite heeft met buigen. Ze loopt nog best vaak over haar buitenschouder weg op een volte of ander buiging.

Tijdens het rijden start ik vaak met overgangen en het activeren van mijn pony, omdat ze ander niet vooruit te branden is. Vervolgens pak ik haar van voren wat meer op en ga ik meer figuren rijden.

Mijn vraag is dus..
Hoe krijg ik haar achterhand mee tijdens het wijken?
En zijn er meer oefeningen om aan het buigen te werken dan volte openen, volte sluiten?

Dit doe ik er momenteel zelf aan..
Mijn buitenteugel houd ik er altijd aan, tijdens het wijken en het buigen.
Ik oefen op voltes, groter en kleiner maken, maar vind dit zo'n rotoefening omdat ik altijd het idee heb dat we er niet veel verder mee komen.
Op de lange zijde oefen ik met wijken. En soms laat ik haar met de achterhand om de voorhand heen stappen, dan stapt ze achter wel over.

Wie helpt mij? Alvast bedankt.

Groeten Lotte

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:46

wellicht toch handig om eens een lesje hiervoor te nemen.

het gevaar met de voltes groter en kleiner maken is dat ze gemakkelijk over de buitenschouder weg kan vallen en je dan misschien denkt hee wat loopt ze fijn met buiging maar eigenlijk laten ze dan een valse buiging zien (is mijn ervaring en groot struikelblok)

verder kun je proberen om deze oefening eerst in stap te beheersen door bij a of c af te wenden en dan kleine pasjes. niet meteen willen dat ze kilometers wijkt maar stukje voor stukje. en is 1 pasje goed belonen.

oefeningen voor het buigen zijn slangenvoltes met 2, 3 of 4 bogen afhankelijk van hoe groot je bak is.
en probeer eens op een volte linksom de rechter kant op te buigen. Dit hoeft niet overdreven maar een kleine buiging de andere kant op is vaak al voldoende voor soepelheid.

hoop dat je hier iets aan hebt!
succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:47

Ten eerste is het moeilijk te beoordelen wat er fout gaat, dat kunnen wij of een instructrice veel beter zien. Ten tweede is wijken niet voor niks een L oefening, je pony moet eerst sterk zijn aan de achterkant en wat meer gesloten zijn voordat je kunt gaan wijken.
Je doet al oefeningen die normaal het wijken bevorderen dus is het interessant te gaan kijken wat er fout gaat, dat kunnen wij dus niet zien :)