ervaringen met paard wat jaar heeft stilgestaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaringen met paard wat jaar heeft stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:56

Wie heeft ervaring met een paardje wat een jaar niet bereden is? ik heb een paardje op het oog dat al een jaar in de wei staat. Daarvoor was ze beleerd en heeft buitenritten gemaakt. Het longeren pakte ze gelijk goed op, wat kan ik verwachten als ik weer ga rijden?
Opstappen en wegrijden of opnieuw beleren? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:00

Dat zal wel van een aantal dingen afhangen.

Hoe oud is het paard.
Temperament van het dier.
Hoelang onder het zadel geweest.|
Intensief bereden geweest of juist niet.
Hoe ben je zelf (rustig en relaxed of snel gespannen)

Ik bedoel maar te zeggen dat dat zo moeilijk in te schatten is.

Waarom heeft het paard een jaar stil gestaan?

Denk niet dat je helemaal opnieuw moet beleren hoor. Wat het paard kon zit er echt nog wel in.
Maar hoe makkelijk of moeilijk het is dit paard weer op te pakken is zo niet in te schatten denk ik.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:02

als het dier gewoon is 'stilgezet" dan is het net als met schaatsen: even wennen maar verleren doe je het nooit. Navragen dus wat de reden van niet meer bereden worden is geweest.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:06

Michellette schreef:
als het dier gewoon is 'stilgezet" dan is het net als met schaatsen: even wennen maar verleren doe je het nooit. Navragen dus wat de reden van niet meer bereden worden is geweest.

Precies....ons paard heeft ook een jaar stil gestaan ivbm zwangerschap en meteen daarna een verhuizing !
gewoon het zadel er weer op en even aan de longeer lijn gestapt en dochter is er zo weer op gestapt.
Wel even aan de longeerlijn gehouden voor de zekerheid maar ging verder alsof er geen jaar tussen zat.
Moet er wel bij zeggen dat het paard voorheen ook heel fijn te rijden was en nog nooit gebokt heeft of zoiets.
Vertrouwen is dus heel belangrijk en rust !
Succes met je beslissing !

Anoniem

Re: ervaringen met paard wat jaar heeft stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:09

paard is nu 6 jaar, jaar stil gestaan en daarvoor 1 jaar gereden, matig intensief. Mijn merrie heeft tijdens haar dracht ook zo 6 maanden niet gelopen, merkte er helemaal niets van... Paard wordt woensdag gekeurd, maar ben gewoon nieuwsgierig wat ik kan verwachten.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:12

brigitte2 schreef:
Paard wordt woensdag gekeurd.

Spannend hoor !
Succes woensdag en het komt dan vast wel goed ! +:)+

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:17

Succes alvast ! M'n eigen merrie heeft bijna 3 jaar niets gedaan vanwege mijn zwangerschap en daarna ziekte ook van mijn kant.
Maar dat was opstappen en weg rijden ;) Natuurlijk is ze nog wat stijvig, maar dat ben ik ook na zolang niet gereden te hebben :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:21

gewoon opstappen en kijken wat er gebeurt. Als je merkt dat het paard dingen niet meer snapt ze gewoon opnieuw aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:08

Bedankt voor jullie input, volgens mij komt het wel goed...