erachteraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prince123

erachteraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:32

hallo allemaal!

ik heb een pony van 3 jaar.
en het gaat super goed met inrijden!
nou is het probleem dat als mijn zus ook gaat rijden, dat hij de hele tijd achter de pony van mijn zus aan gaat.
de twee pony's kennen elkaar heel goed en zijn beste maatjes. maar ik rijd toch liever zonder dat hij achter iemand anders aangaat.
wat moet of kan ik hier tegen doen? als ik bijvoorbeeld draaf of galoppeer dan steekt hij zo de bak over en rent naar de pony.
en als ik alleen rijd dan gaat het wel goed.

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:58

mag ik vragen wat je doet als jou pony de bak oversteekt naar je zus haar pony?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:01

een keer jij voor? en goed consucent zijn. als hij al gaat rennen in galop, toch optijd terug nemen en desnoods niet galopperen, waarschijnlijk is hij daarin het sterkst met rennen.

prince123

Re: erachteraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:51

ik probeer hem om te draaien en hem terugnemen in stap.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:02

Zie in je profiel dat je 11 bent.
Rijdt jij zonder begeleiding op een 3 jarige pony???? En heb je ook les want dan is het misschien handig om tegelijk met je zus te lessen zodat je intructrice je hiermee kan helpen.
En inplaats van om te keren en terug te gaan naar stap is het beter om gewoon te blijven draven en je zus gewoon voorbij te rijden

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:14

Het klinkt alsof hij te sterk voor je is. Rij je zonder martingaal ofzo?

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:53

CelestinaH schreef:
Rijdt jij zonder begeleiding op een 3 jarige pony???? En heb je ook les want dan is het misschien handig om tegelijk met je zus te lessen zodat je intructrice je hiermee kan helpen.
En inplaats van om te keren en terug te gaan naar stap is het beter om gewoon te blijven draven en je zus gewoon voorbij te rijden

oke, ookal ben ik 11, dan kan ik nog wel rijden!
ik probeer wat aardiger te zijn. de eerste paar keer rijden ging prima.
hij rende niet achter mijn zus aan en hij rijd gewoon rustig door.
maar nu een paar keer rijden daarna,
liep hij gewoon weg en als ik hem dan door stuur dan blijft hij stil staan en loopt hij niet meer vooruit.
ik weet wel dat hij eerst alles goed moet leren en daar ben ik ook mee bezig en het gaat al een stuk beter.
dus alstje blieft geen comentaar. ik kan daar niet zo goed tegen.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:53

Ok geen commentaar dus terwijl je zelf vraagt hoe je dit probleem kan oplossen.

Maar dan zeg ik wel wat jij graag horen wilt, je doet het super ga vooral zo door want jij zal het vast het beste weten met je jarenlange ervaring

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:05

pfff toen ik 11 was mocht ik nog geen eens zonder volwassene op mijn 7-jarige pony rijden... ;P

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:34

CelestinaH schreef:
Ok geen commentaar dus terwijl je zelf vraagt hoe je dit probleem kan oplossen.

Maar dan zeg ik wel wat jij graag horen wilt, je doet het super ga vooral zo door want jij zal het vast het beste weten met je jarenlange ervaring

ik zeg toch niet dat ik levenslange ervaring heb!
ik vraag alleen hoe ik dit het beste kan oplossen,
en ik heb toch niet gevraagd om comentaar alleen om hulp
en mijn pony doet het super als ik alleen in de bak rijd.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:42

Neem les

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:41

Ik heb heel làng les gehad ik ga over een tijdje weer beginnen.
en het gaat er niet om of ik wel of niet kan rijden ik vraag gewoon waarom hij steeds naar mij zus rent;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:47

prince123 schreef:
CelestinaH schreef:

oke, ookal ben ik 11, dan kan ik nog wel rijden!
ik probeer wat aardiger te zijn. de eerste paar keer rijden ging prima.
hij rende niet achter mijn zus aan en hij rijd gewoon rustig door.
maar nu een paar keer rijden daarna,
liep hij gewoon weg en als ik hem dan door stuur dan blijft hij stil staan en loopt hij niet meer vooruit.
ik weet wel dat hij eerst alles goed moet leren en daar ben ik ook mee bezig en het gaat al een stuk beter.
dus alstje blieft geen comentaar. ik kan daar niet zo goed tegen.

Als je niet tegen commentaar kunt dan moet je hier geen dingen vragen, je zult echt wel op een pony kunnen blijven zitten. Dit is wat heel veel mensen kunnen maar dat wil nog niet zeggen dat je kunt rijden en zo te zien aan je probleem heb je inderdaad met een probleem te maken wat alleen opgelost kan worden door ervaren mensen erop of op de grond erbij. Al helemaal omdat je een driejarige inrijd, wil je dit echt goed doen dan is goede hulp onmisbaar.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:52

Doe eens wat aardiger tegen elkaar?! Ze vraagt alleen maar om hulp! Waarom zou je als 11jarige niet goed kunnen rijden? Mijn zusje is tien en die rijdt ook gewoon op een pony van 5, die ze prima aankan.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:06

Ik doe niet onaardig, ts stelt een vraag waarop ik wat wedervragen heb over eventueel aanwezige ouders en of instructie. Daarna geef ik ook nog een suggestie hoe het probleem op een correcte wijze op te lossen en word ik hier door een 11 jarige snotneus afgebekt omdat mevrouw geen commentaar blieft.
Ik heb nl nergens gezegd dat ik vind dat een elf jarige niet zou kunnen rijden, mijn dochters van 10 en 13 kunnen ook prima rijden maar als zij dit soort problemen hebben zorg ik als verantwoordelijke ouder dat hier iets aan gedaan word en ze geholpen worden.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:32

Sorry celestinaH

En idd, als je een topic opent moet je wel tegen commentaar kunnen!

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 15:36

CelestinaH schreef:
Ik doe niet onaardig, ts stelt een vraag waarop ik wat wedervragen heb over eventueel aanwezige ouders en of instructie. Daarna geef ik ook nog een suggestie hoe het probleem op een correcte wijze op te lossen en word ik hier door een 11 jarige snotneus afgebekt omdat mevrouw geen commentaar blieft.
Ik heb nl nergens gezegd dat ik vind dat een elf jarige niet zou kunnen rijden, mijn dochters van 10 en 13 kunnen ook prima rijden maar als zij dit soort problemen hebben zorg ik als verantwoordelijke ouder dat hier iets aan gedaan word en ze geholpen worden.

ik kan wel tegen commentaar!
maar ik vind het alleen niet echt aardig dat je me snotneus noemt!
ik kan ook wel rijden en ik snap ook wel dat ik hulp moet zoeken met mijn pony maar het gaat al een stuk beter en ik heb liever geen ruzie ofzow...
dus ik hoef geen hulp meer alsnog bedankt:)
sorry...

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:39

Ze willen jou hier alleen maar helpen.... je moet je niet zo aangevallen te voelen...
Maar om gelijk te roepen heb geen hulp meer nodig...

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:43

Heb je er wel iemand bij als je erop zit?
Hoe oud is je zus?
En hoelang is die al onder het zadel?
Het is natuurlijk altijd leuk dat er een ander paard in de bak rijdt, zorg ervoor zodra die weer naar je zus rijdt, dat je goed je binnenbeen erbij houdt. ga desnoods een kleine volte maken..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:47

het is een jonge pony.
en vaak moet je wel weten hoe je hier mee om moet gaan.
als jij te weinig ervaring of net de kracht wat mist kan er van dit soort dingen gebeuren.
ik had er zelf iemand op gelaten die dit wel aan kan en als hij het weer doet dat diegene die er op zit er wat aan kan gaan doen,
als de pony door heeft dat hij dit niet mag doen dan zal hij dit waarschijnlijk niet meer doen.
en nooit toe laten staan dat hij na een andere rent gelijk weer om sturen en weer door gaan met rijden.
en je mag ook wel eens boos worden hoor.
ja je hoeft niet gemeen te doen maar wel laten weten wie de baas is.
als jou pony dit door krijgt dat hij van alles kan doen en er gebeurd niks dan heb je zometeen echt een probleem want dat krijgen ze snel in de gaten.

wij hadden een meisje op stal die ging elke keer als haar pony ging steigeren en dit begon eerst met nog geen 30 cm de lucht in sprong zij ernaast en dat kreeg de pony door dus elke keer als zij er op zit kwam hij om hoog.
maar bij een ander niet want die pakte hem aan

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:01

heeft je pony een sperriem? dat is vaak handig want anders trekt je snel het bit uit je paard zijn mond als die ineens een bocht maakt en heb je niet echt een stuur meer. Mijn verzorgpaard deed het ook heel erg. In het begin was het zo dat hij inderdaad probeerde de bak over te steken. gewoon rechtdoor rijden, en als je te laat bent en je pony loopt al van de hoefslag, maak je een kleine volte terug naar de hoefslag. dit herhalen toch het goed gaat. Nu blijft mijn verzorgpaard gewoon lopen waar die loopt, alleen als het andere paard in de buurt is wil die er niet bij weg.

Ik ga het dan gewoon uit lokken. Ik zorg dat ik achter het andere paard rij, en maak dan bv een volte of ga rechtdoor als die andere een figuur rijd. ik bouw gewoon mijn hulp op tot ik een reactie krijg dàn laat ik los. zet je hand en been niet vast maar geef steeds een kneepje en een hulp met je been, zodat je paard continue doorkrijgt zo van:'oh ja, ik moet naar links'. als die naar links gaat belonen en ontspannen. je merkt dat je paard dan steeds minder weerstand geeft en op den duur gewoon makkelijk de bocht neemt. voordat je gaat uitstappen ook zorgen dat het goed gaat.

gewoon niet laten winnen. echt nooit. als het zelf niet lukt kun je misschien les nemen terwijl je zus ook aan het rijden is.

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 19:21

Heel erg bedankt iedereen sorry dat ik zo raar deed. ik heb de laatste paar dagen mijn dag niet helemaal.
ik ga er zeker.wat mee.doen. sorry dat ik zo raar deed