Lui of geen conditie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Lui of geen conditie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:55

Hallo,

Ik heb sinds kort een paard gekocht, hij werd deze zomer 4.
Ik ben sinds 2 weken verhuisd van stalling, van stal waar hij nooit op de wei kon niet dagelijks hooi kreeg naar een stalling waar hij dagelijks een halve dag buiten staat en 2 maal daags hooi krijgt.

Op mijn vorige stalling was hij voor te rijden de eerste 10 min 'beer' en loperig en daarna was zijn batterij plat. Ik kon hem wel maar 2 keer per week een uur rijden. De rest van de dagen longeerde ik hem of stond hij op stal (hij was nog niet van mij dan) Hij was ook onmiddellijk volledig bezweet

Waar ik nu sta staat hij dus veel buiten op de wei.
Dus wanneer ik hem nu rij (ik rij hem per dag 20/25 min of longeer hem) krijg ik hem met geen stokken vooruit :') De eerste 10 min gaat alles vlotjes en daarna is hij precies moe.
Eergisteren ben ik met hem op een afgereden stroveld gegaan (voor het eerst) en zelf daar met veel overtuigingskracht een galopje gedaan, volledig op zijn gemak..

Nu vraag ik mij af heeft hij nog altijd geen conditie en moet ik gewoon geduld hebben en zijn conditie opbouwen of is hij gewoon lui.

Moesten er vragen zijn, stel ze gerust!

Wat denken jullie ?

Ik hoop weer geen bakken kritiek over mij heen te krijgen *\o/*

geerke

Re: Lui of geen conditie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:59

naar mijn idee klopt het niet...een jong beest moet toch wel energie hebben?
Ziet hij er verder goed uit?En ontwormd?

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:01

geerke schreef:
naar mijn idee klopt het niet...een jong beest moet toch wel energie hebben?
Ziet hij er verder goed uit?En ontwormd?

Hij is 2 weken geleden ontwormd, ingeënt..
Hij ziet er super uit, hij voert regelmatig ook een showtje op op de wei .. (bokken, in de lucht springen)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:08

Toen die van mij 4 was en werd ingereden was hij ook niet echt vooruit te branden terwjil hij volbloed arabier is.
Ging ik naar het bos en degene met wie ik was ging in draf veel harder dan ging meneer ook niet harder en kwam er op zijn gemakje achteraan.
Of dit nou geen conditie/lui was weet ik niet.
Hij was verder gewoon in orde.
Dit gedrag heeft hij nog steeds alleen ben ik hem veel meer voorwaarts gaan rijden( met de zweep erbij ik had geen keus)

Maar ik zou hem eens laten checken of alles goed is en evt wat voeren waar hij iets meer energie van krijgt. Maar hou er rekening mee dat in het begin veel buiten ook vermoeiend is.
Wat meer variatie aanbrengen in rijden enzo waardoor het allemaal wat leuker wordt.
En niet te lang in de bak maar als je naar buiten gaat wel de duur en tempo gaan opvoeren.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:13

Die van mij is 5 en ik dit klink erg bekend ... haha. Maar ik moet hem nu lekker vooruit gaan rijden enzo en dan gaat het wel maar hij is soms ook zoo traag ...

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:14

@rumay: oké, bedankt :)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:28

ik volg even...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:32

Hoe vaak in de week rij je hem nu?
En hoe is de reactie op je been?

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:36

Poess91 schreef:
Hoe vaak in de week rij je hem nu?
En hoe is de reactie op je been?

Kheb hem een week rust gegeven op de wei, kwam wel binnen in de namiddag.
En nu 4 keer gereden en 1 keer gelongeerd..
Wel, weinig. Wanneer ik wil aandraven of aangalopperen reageert hij 'onmiddelijk'.
Hij valt precies weg na een paar meter.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:38

Sowieso moet je natuurlijk niet teveel gaan vragen van een jonkie.
De mijne is 4 jaar, rij haar om de dag een half uur/3 kwartier. De dagen tussendoor is het vaak gewoon wandelen aan de hand.
Doe dit 2 maanden en sindsdien is d'r conditie heel erg verbeterd.
Eerst was ze namelijk ook best sloom ofzo...

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:52

Als ik het goed begrijp had hij op de vorige stalling dus alleen krachtvoer en af en toe hooi?
Dan is de energie verdeling of hoe je het moet noemen zoals jij verteld heel normaal. Dus eerst druk, maar na no-time uitgeput en bezweet. Maar nu krijgt ie wel hooi, dus zal het met verloop van tijd wel bij moeten trekken. Nou kan dat volgens mij wel een half jaar tot een jaar duren voordat het weer helemaal goed is, maar je zal toch al wel eerder verbetering moeten merken.

Zorg er gewoon voor dat hij goed te eten heeft, dus genoeg hooi. En laat hem maar lekker rustig aan doen. Als hij na 20 minuten stappen aftakelt, gewoon die 20 minuten stappen en dat proberen op te bouwen.

Natuurlijk snap je ook wel dat als het niet verbetert of dat het verslechtert je er een dierenarts bij moet halen.

Nog even een toevoeging: het is een jong paard, dus doe niet teveel. Een maand rust geven met zoveel veranderingen en daarna om de dag rijden/longeren is echt niet zo gek.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:58

Blubje11 schreef:
Als ik het goed begrijp had hij op de vorige stalling dus alleen krachtvoer en af en toe hooi?
Dan is de energie verdeling of hoe je het moet noemen zoals jij verteld heel normaal. Dus eerst druk, maar na no-time uitgeput en bezweet. Maar nu krijgt ie wel hooi, dus zal het met verloop van tijd wel bij moeten trekken. Nou kan dat volgens mij wel een half jaar tot een jaar duren voordat het weer helemaal goed is, maar je zal toch al wel eerder verbetering moeten merken.

Zorg er gewoon voor dat hij goed te eten heeft, dus genoeg hooi. En laat hem maar lekker rustig aan doen. Als hij na 20 minuten stappen aftakelt, gewoon die 20 minuten stappen en dat proberen op te bouwen.

Natuurlijk snap je ook wel dat als het niet verbetert of dat het verslechtert je er een dierenarts bij moet halen.

Nog even een toevoeging: het is een jong paard, dus doe niet teveel. Een maand rust geven met zoveel veranderingen en daarna om de dag rijden/longeren is echt niet zo gek.

Hij krijgt nu ook nog kkrachtvoer, ik denk wel minder dan vroeger.
Dus je vindt wat ik nu met hem doe, te veel ?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:08

Iwouldstay_ schreef:
Blubje11 schreef:

Hij krijgt nu ook nog kkrachtvoer, ik denk wel minder dan vroeger.
Dus je vindt wat ik nu met hem doe, te veel ?

Ja, hij is daar mentaal nog niet helemaal gewend, en lichamelijk is het ook een grote verandering. Hij staat en op een nieuwe plek, en hij krijgt totaal ander voer, en hij komt buiten. Dit zijn allemaal goeie veranderingen, hij gaat er zeker op vooruit, maar gun hem even de tijd om te wennen. En 4 keer rijden en 1 keer longeren in 1 week is sowieso een beetje veel voor een jong paard met een slechte conditie. Probeer gewoon om de dag iets te dun qua beweging en kijk wat hij aan kan.