Ik kamp nogal met een balansprobleem.
Zonder zadel, zonder beugels: ik zit netjes rechtop en blijf op mijn plek zitten in alle 3 de gangen.
Met zadel, zonder beugels: idemdito.
Nu het probleem: ik doe mijn beugels in en ga rijden... Na ongeveer 10 minuten zakt mijn zadel scheef naar rechts, knik ik mijn linkerheup in en buig mijn bovenlichaam naar links.
Ik heb al van alles geprobeerd: zitten blijven op mijn zitbeenknobbels en weinig druk houden op de beugels, maar dit gaat ongemerkt toch weer vanzelf als vanouds.
Het eerste kwartier zonder beugels rijden en ze daarna indoen, dan ook kom ik na een aantal ronden weer terug in mijn oude houding.
Nu heb ik wekelijks les, waarbij mijn instructie zegt dat ik meer druk op de linkerbeugel moet nemen (omdat ik duidelijk naar rechts meer druk zet). Nu heb ik een enorm gevoelig paard die daar direct op reageert door zichzelf dan vast te zetten op links.
Ik ga absoluut niet zo rijden zodat ik mijn paard aan alle kanten vast zet, dus rijd ik nu tijdelijk geen les en alleen zonder beugels, met barebackpad.
Mijn paard is merkbaar vooruit gegaan in zijn ontspanning en ik voel me dan ook enorm schuldig over het feit dat ik hem al die tijd in de weg heb gezeten.
Ik heb veel gelezen over zitlessen, maar nergens wordt mij duidelijk wat ze hier nou precies doen. De zit verbeteren, ja, oke, maar hoe dan? Gaat iemand je constant wijzen op je fouten met evt tips en tricks om zo van het goede een gewoonte te maken? Moet je dit dan niet eeuwig doen? Een dergelijk balansprobleem is imo niet 1,2,3 verholpen, net zoals een balansprobleem van een paard niet zo snel verholpen is.
Ik hoop een beetje meer inzicht te krijgen via dit topic