Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Blue9 schreef:Jazeker! Hiervoor zijn heel veel onvriendelijke maar ook vriendelijke methoden. Bij beter springen denk ik aan goed inklappen en het snel zijn, is dat wat je bedoeld? Een paard met deze eigenschappen is eigenlijk zuinig en zal niet snel een balk raken.
Dit ligt aan veel, het plaatsen voor de hindernis, vaardigheid van de ruiter, talent van het paard en aan een stukje trainen. Een paard kun je bijvoorbeeld voor beter krijgen door lijntjes te springen waarin je je paard als het ware leert 'terug' springen door geen ruime afstand te bouwen.

Yael_my schreef:Wat hierboven word gezegd er zijn oefeningen voor.
Zelf gebruik ik de oefening in uitjes met net re weinig ruimte.warm je paard eerst goed op en laat hem dan 4 hindernissen in een rechte of kromme lijn springen die iets te dicht op elkaar staan. Hiervoor gaat die zijn achterhand beter gebruiken en zijn voor benen beter vouwen. Deze hindernissen kun je langzaam uitbouwen. Bijv Elke hindernis ij her lijntje 1 gaatje hoger of 50-60-50-60cm. Er staan hier ook redelijk wat filmpjes over op YouTube kan ik mw herinneren.
Ik gebruik 3grote passen maar dat kan voor elk paard/ponie een beetje verschillen.
Google maar even
Iedergeval succes!!
schoentje schreef:Op die foto zie ik een goed voorbeen, maar zo te zien is de afstand daar ook een tikje groot, waardoor je al snel een betere voorbeentechniek krijgt.
Daarom zou het nuttig zijn om te weten wat het probleem is en wat ze wil verbeteren en dat ze dat evt toelicht met een filmpje of meerdere foto's.
schoentje schreef:Op die foto zie ik een goed voorbeen, maar zo te zien is de afstand daar ook een tikje groot, waardoor je al snel een betere voorbeentechniek krijgt.
Daarom zou het nuttig zijn om te weten wat het probleem is en wat ze wil verbeteren en dat ze dat evt toelicht met een filmpje of meerdere foto's.
schoentje schreef:Wat wil je verbeteren dan?
Op deze filmpjes zie ik een paard dat heel correct door lage in-uitjes springt. Misschien aan het einde niet altijd gelijk van voor, maar dat komt omdat het zo laag is en hij er op het laatst min of meer overheen galoppeert.
schoentje schreef:Dit laatste filmpje is wat beter te beoordelen, op die andere kan ik te weinig zien.
Ik zie vooral een braaf, groen en erg slap paard, met een helemaal niet zo verkeerde springtechniek, maar met wat weinig afdruk in de afzet.
Dit paard moet je vooral dressuurmatig wat sterker maken met veel overgangen en tempowisselingen. rijd zo'n paard niet te lang, liever fanatiek 20 minuten, dan een uur lang met heel veel rustmomenten, omdat ze daar vaak te lui van worden en interesse verliezen.
Je moet ook zorgen dat hij wat scherper aan het been wordt, zo door het parcours heen ziet het er wat flegmatiek en zwaarmoedig uit.
Die in-uitjes die je nu springt kunnen zeker goed voor hem zijn en hem ook sterker maken, die kun je ook gerust uitbouwen met een oxer op 1 galopsprong erachter en/of de in-uitjes iets hoger. Hier ook weer niet te lang doorgaan, maak hem niet te moe.
Als je een enkele hindernis springt kan het goed zijn om regelmatig halt te houden na de sprong, hier heb je dan weer die overgangen die hem sterker maken en hij wordt er gehoorzamer van.
Probeer in de ring het tempo niet dood te laten vallen zodra je de sprong in zicht hebt, nu lijkt het alsof hij ooit wat vertraagd naar de sprong toe, waardoor je een galopsprong te veel krijgt en daardoor een noodsprong. Dit valt waarschijnlijk te wijden aan het minder goed aan het been zijn.
Als je op concours gaat, rijdt hem dan niet te intensief los. niet langer dan 10 á 15 minuten loswerken (excl. stappen) en weinig springen. Op deze hoogte kan 1 steiltje gevolgd door een lage oxer die je dan nog een keer of 4 springt genoeg zijn. Niet meer dan 5 of 6 sprongen op het voorterrein maken dus, daarmee maak je hem alleen maar veel te moe waardoor hij minder goed springt in de ring.
Ook niet de dag voor de wedstrijd springen, spring hem liever minimaal 2 of 3 dagen voor de wedstrijd en laat hem lichter werken de dag(en) ervoor.
Het is een heel verhaal geworden! Ik hoop dat je er wat aan hebt