Vanaf de eerste keer dat ik op het paard stapte (ongeveer 5 a 6 jaar geleden) had ik al een enorm balans probleem. Dit hebben we toen opgelost met zitles en dat ging eigenlijk heel goed!
Veel hoger dressuurwerk hoefde ik toch niet te rijden, en voor de recreatie in het bos is dat toch niet echt nodig.
Maar nu jaren later heb ik een enorm balans probleem ontwikkeld waar ik eigenlijk niet vanaf kom.. En nu, is het ook nog mijn werk en mijn stage.
Ik krijg goede begeleiding van een instructrice die op hoog niveau rijd maar nog lukt het niet...
De problemen waar ik tegen aan loop zijn eigenlijk dat ik in galop niet op mijn billen blijf zitten, ik zit wel, maar eigenlijk hang ik wat voor over.
Met draf wiebel ik in mijn zadel, ik ga bij het lichtrijden wel staan maar daarbij wiebelen mijn benen heen en weer.
En mijn knieën houd ik niet aangesloten waardoor mijn kuiten steun nemen aan mijn paard. Dus mijn kuiten trek ik op.
Overigens heb ik wel een knieblessure, maar daar krijg ik pas na het rijden van 2 paarden last van.
Nu zal iedereen zeggen: Zitlessen! Lekker aan de longe, en rijden maar. Maar dan gaat het juist wel, dan lukt het mij ergens wel om door te zitten en om recht te blijven zitten.
Maar los van de lijn gaat alles mis.
Graag zou ik naar een soort van trainingsweek willen waarbij je zit de hoofdzaak is en waarbij men ook wel kijkt naar het 'normale' rijden. Bestaat er zoiets?
Mijn instructrice denkt ook wel dat het te maken heeft met mijn psychische probleem maar buiten dat wil ik graag dat het goed gaat.. Het moet toch gewoon lukken??
Filmpjes heb ik wel, maar die stuur ik liever in een PB!
Dit zijn allemaal paarden die minimaal Z dressuur of Z springen lopen.

, maar wat een verschil!!!! Zelfs in draf liggen mijn benen nu redelijk stil.
Margreet kan je echt helpen om je balans te verbeteren. Dit kan gewoon naast je huidige lessen als je daar niet mee wil stoppen. Centered Riding lessen zijn echt gericht op de ruiter en je zal leren hoe je met kleine aanpassingen heel anders (veel fijner) op je paard kan zitten.