Balans probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Balans probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:43

Wat vind ik het vervelend dat ik hier over een topic moet openen... Maar ik zie even geen andere uitweg meer dan hulp te vragen.

Vanaf de eerste keer dat ik op het paard stapte (ongeveer 5 a 6 jaar geleden) had ik al een enorm balans probleem. Dit hebben we toen opgelost met zitles en dat ging eigenlijk heel goed!
Veel hoger dressuurwerk hoefde ik toch niet te rijden, en voor de recreatie in het bos is dat toch niet echt nodig.

Maar nu jaren later heb ik een enorm balans probleem ontwikkeld waar ik eigenlijk niet vanaf kom.. En nu, is het ook nog mijn werk en mijn stage.
Ik krijg goede begeleiding van een instructrice die op hoog niveau rijd maar nog lukt het niet...
De problemen waar ik tegen aan loop zijn eigenlijk dat ik in galop niet op mijn billen blijf zitten, ik zit wel, maar eigenlijk hang ik wat voor over.
Met draf wiebel ik in mijn zadel, ik ga bij het lichtrijden wel staan maar daarbij wiebelen mijn benen heen en weer.
En mijn knieën houd ik niet aangesloten waardoor mijn kuiten steun nemen aan mijn paard. Dus mijn kuiten trek ik op.

Overigens heb ik wel een knieblessure, maar daar krijg ik pas na het rijden van 2 paarden last van.

Nu zal iedereen zeggen: Zitlessen! Lekker aan de longe, en rijden maar. Maar dan gaat het juist wel, dan lukt het mij ergens wel om door te zitten en om recht te blijven zitten.
Maar los van de lijn gaat alles mis.

Graag zou ik naar een soort van trainingsweek willen waarbij je zit de hoofdzaak is en waarbij men ook wel kijkt naar het 'normale' rijden. Bestaat er zoiets?

Mijn instructrice denkt ook wel dat het te maken heeft met mijn psychische probleem maar buiten dat wil ik graag dat het goed gaat.. Het moet toch gewoon lukken??

Filmpjes heb ik wel, maar die stuur ik liever in een PB! :)

troi

Re: Balans probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:59

Lastig probleem hoor! Heb je wel eens aan yoga of mindfullness gedaan? Los van het paardrijden dan natuurlijk. Dan leer je namelijk bewust jezelf aan te spannen en te ontspannen. Als je daar wat bedreven in raakt icm je zitlessen denk ik dat je rap vooruit zou kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:58

Nee Troi daar heb ik nog nooit aan gedaan. Wel ga ik binnenkort naar de fysio, misschien kan die mij wel helpen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:00

Ik lees even mee. Heb er eigenlijk nooit last van gehad tot ik op mijn huidige (verzorg)paard ging rijden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:01

Ga eens een paar lessen nemen bij akasha rijkunst.
Zij kan je super goed verder helpen!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:02

Ik kan me zeker vinden in de tip van troi.Yoga is idd voor elke ruiter geschikt en je leert je lichaam er heel goed door kennen. Je zou het eens aan de fysio voor kunnen leggen kijken wat die vind. Het is allicht het proberen waard. En verder , balans ontstaat voor zo ver ik weet gewoon uit oefenen, lessen en kilometers maken. Succes verder, hopen dat je er wat verder mee komt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:06

Heb je dit ook als je op een ander paard rijd? Misschien wel niet zo handig als dit je eigen paard is maar toch even een verhaaltje:
Ik heb dit ook een keer voorgehad. Normaal kan ik best wel stil zitten op een paard: met de beweging meezitten, goed lichtrijden, handen goed stil enz.
Toen ik op zoek was naar een nieuw paard had ik bij 1 specifiek paard hier ook grote moeite mee. Van lichtrijden alleen al werd ik op dit paard erg moe. En het was niet zo dat dit paard erg spectaculair bewoog, maar ik had gewoon de grootste moeite met me 'te houden' p dit paard;

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:07

Alona zit misschien bij je in de buurt? Centered riding klinkt als een heel goed begin van een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:11

Even ter informatie: Ik rijd z'n 7 verschillende paarden. En het balans probleem blijft wel ;) Dit zijn allemaal paarden die minimaal Z dressuur of Z springen lopen.

akasha rijkunst klinkt heel goed, maar dat is net te ver weg. Ik woon aan de andere kant van Brabant.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:16

Dan moet Alona wel in de buurt zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:19

Haha ongeveer, ik woon nog net een heel stukje naar onder.... Website ziet er goed uit!
Maar moet wel zeggen dat ik al veel instructeurs heb gehad. Maar die gene die ik nu heb is toch wel de beste. Maar nog lukt het niet echt om beter in balans te komen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:43

Google op Centered Riding, daar zul je waarschijnlijk vinden wat je zoekt.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:42

Doe je naast paardrijden ook nog een andere vorm van sport/bewegen? Het trainen van mijn spieren, met name mijn buik en rugspieren heeft mij namelijk erg geholpen en om mijn houding en balans te verbeteren. Tijd om naar de sportschool te gaan heb ik niet en heb eigenlijk ook gewoon een hekel aan de sportschool. Nu doe ik thuis work outs met behulp van youtube filmpjes. Via een ander topic hier op bokt, heb ik kennis gemaakt met de workouts van Jillian Michaels, kost maar een half uurtje, maar is wel effectief! Ik kan nu beter rechtop op mijn paard zitten, kan nu bewust spieren spannen en ontspannen en merk dat het paardrijden me makkelijker af gaat.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:50

Sporten, of sportfysiotherapie. Je hebt tegenwoordig ook speciale ruitergym etc.

Je moet aan je core-stabillitie werken en dat zijn dus o.a. oefeningen op de bal maar ook squats zijn heel belangrijk voor je.

Het probleem is voor mij herkenbaar maar door dat ik de fysieke trainingen nu doe scheelt het een hoop, het is nog steeds niet goed en verbetering nodig. Maar ik zit losser en lichter op het paard maar wel aangesloten en kan de bewegingen beter volgen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:52

Ik weet niet of je alle 7 paarden met hetzelfde zadel rijd?

Mijn paard werd ingereden met een zadel wat best wel goed lag voor het paard.
Maar door de doorlopende schoft werd ik als het ware wat achterover gedrukt , waardoor ik elke keer mijn beenligging moest corrigeren , en in draf met geen mogelijkheid mijn benen stil kon houden. Zelfs als het paard stilstond en ik probeerde goed te zitten , moest dat met een bepaalde spierspanning.
Ik heb nu een zadel welke goed ligt op mijn paard , met voldoende kussens van achteren.
Ik zit in balans , hoef geen moeite te doen om goed te zitten , en mijn benen liggen uitzichzelf nu op de goede plek.
Nu nog leren rijden :o , maar wat een verschil!!!! Zelfs in draf liggen mijn benen nu redelijk stil.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:20

Je moet (los van het paardrijden) aan je stabiliteit werken en je rug- en buikspieren goed trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:33

Domesco schreef:
Je moet (los van het paardrijden) aan je stabiliteit werken en je rug- en buikspieren goed trainen!

Ja hoe dan??

Bedankt voor de overige reactie's! Met een aantal kan ik wel wat mee.
Overigens rijd ik alle paarden natuurlijk niet met het zelfde zadel ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:48

Bel Alona. :j Margreet kan je echt helpen om je balans te verbeteren. Dit kan gewoon naast je huidige lessen als je daar niet mee wil stoppen. Centered Riding lessen zijn echt gericht op de ruiter en je zal leren hoe je met kleine aanpassingen heel anders (veel fijner) op je paard kan zitten.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:36

fresley schreef:
Domesco schreef:

Ja hoe dan??

Bedankt voor de overige reactie's! Met een aantal kan ik wel wat mee.
Overigens rijd ik alle paarden natuurlijk niet met het zelfde zadel ;)

Via google zijn er ontzettend veel oefeningen te vinden om de stabiliteit in je rug te verbeteren. Een fysiotherapeute kan je hier natuurlijk ook bij helpen.