Hey ! Ik heb enkele probleempjes met mijn merrie die ik graag opgelost zou hebben. Zippy is 6 van 11 juni, 1m54 groot en ik heb haar al sinds haar 3 maanden. Op haar 3,5 hebben we haar zadelmak laten maken door mij lesgever en daarna kreeg ik les op haar en heb ik haar met hulp van mijn lesgever verder ingereden. Ik was toen 13, en vond het eigenlijk helemaal niet leuk om haar in te rijden omdat ze van veel wegsprong en ik was alleen mijn doodbrave c-pony gewoon. Maar blijkbaar was Zippy ongelofelijk braaf voor zo jong te zijn dus heb ik veel geluk gehad. Na +/- een half jaar was ze ingereden en had ik er genoeg van. Ze heeft ongeveer een half jaar stilgestaan en toen kreeg ik weer zin dus begon ik weer te rijden, niet veel later was ze ergens achter blijven haken en moest ze genaaid worden achter haar linkervoorpoot, waar de singel kwam. Weer heel lang niet rijden. Dan ben ik weer even begonnen en gestopt tot mijn pony in januari van dit jaar stierf en terwijl ik opzoek was naar een maatje voor Zippy, kreeg ik weer interesse en hier zijn we dan. Ik ben sinds dan elke week 1 à 2 keer een uurtje aan het rijden en alles ging best goed, maar nu komen we aan de moeilijkere oefeningen en dat gaat niet zo goed. Zippy is momenteel 2,5 maand drachtig. Probleem 1: Wijken voor de linkerkuit. In het begin had ik problemen met wijken in het algemeen, heb het hier toen ook gevraagd en er werd mij gezegd haar recht te richten, dat heb ik gedaan en toen ging het beter. Wijken voor de rechterkuit doet ze best goed, er is nog werk aan maar dat komt wel goed. De linkerkuit daarintegen is een regelrechte ramp. Vanaf ze de hulp voelt versnelt ze en het is best moeilijk om haar weer te doen vertragen. Ik word er soms zo gefrustreerd door dat ik alles bij elkaar roep en bang ben dat ik haar pijn zou doen omdat ik te veel druk op de teugels zet, maar het helpt helemaal niets. Ze blijft ervandoor gaan. Met haar voorpoten wijkt ze wel hoor, maar haar achterste komt helemaal niet mee. Ook geeft ze veeeeel te veel stelling terwijl ik die helemaal niet vraag. Ik probeer haar met de buitenhand te begrenzen maar dat maakt haar niet uit. Ik geef tikjes op haar achterste om ze naar binnen te krijgen, maak mijn buitenhand sterk, zet haar recht elke keer ze het verkeerd doet en begin dan opnieuw, maar niets helpt. Probleem 2: kleine cirkels rijden in galop, op de rechterhand. Weer hetzelfde: de andere kant doet ze goed maar deze niet. Mijn lesgever blijft maar herhalen dat ik minder op de binnenteugel moet rijden en meer op de buitenteugel, maar ik heb bij wijze van spreken het gevoel dat ik de binnenteugel gewoon los kan laten en de buitenteugel zo sterk kan houden als ik wil, verkleinen zal ze toch niet. En het is niet heel de cirkel hoor, het is altijd een bepaald stuk dat ze niet goed doet. Probleem 3: Achteruit stappen onder het zadel. Op de grond doet ze het best goed maar onder het zadel gaat het niet echt. Ze blijft gewoon stilstaan en als ik geluk heb, en ik krijg haar na lang zwoegen en zweten enkele passen achteruit, dat loopt ze helemaal scheef. Probleem 4: Schouderbinnenwaarts op de linkerhand. Rechterhand gaat weer goed. Ook hier versnelt ze wanneer ze de hulpen voelt en loopt ze te weinig op de 2de hoefslag.
En nog iets extra, wanneer dit allemaal opgelost zou zijn (hopelijk ooit) zou ik graag beginnen met eenvoudige galopwissels. Hoe begin ik hier aan ? Alvast bedankt !
Vanaf een verhaaltje is het erg lastig om tips te geven, misschien kan je een filmpje maken? Wat ik tussen de regels door wel een beetje lees, is dat jij het volgens mij een probleem van het paard vindt. Volgens mij is dit puur een communicatie probleem, doordat jij je hulpen niet op een correcte manier geeft. Het probleem ligt m.i. dus bij de ruiter en niet bij het paard.
Zoals je het beschrijft denk ik dat je haar aan de buitenkant niet goed begrensd, waardoor ze over de schouder wegloopt. Probeer je zijgangen rustig op te bouwen. Wend af, stel je paard goed recht en wijk 1 of twee pasjes. Hierna weer rechtuit. wissel de plek waar je afwendt en waar je begint met wijken af, zodat je paard niet vooruit gaat denken en netjes op jouw hulp wacht. Wijk ook eens van de hoefslag af. Om te beginnen kun je vanaf de binnenhoefslag naar de hoefslag toe wijken, zodat het paard jou leert begrijpen. Hou je buitenteugel er aan en vraag weinig tot geen stelling. Je binnenbeen drukt je paard opzij en je buitenbeen begrensd. Maar nogmaals, een filmpje zou fijn zijn, zodat we je misschien beter kunnen helpen
gini1521
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-13 16:59
Filmpje kan ik misschien inderdaad eens maken. Het klopt wel dat ik haar de schuld geef en ik weet dat ik meer geduld moet hebben maar het is soms erg frustrerend. Aan mezelf werken dus
Ik denk dat je gewoon te snel wilt, je bent nu 16 (als ik goed gerekend heb) en vaak kan het jongeren van die leeftijd niet snel genoeg gaan. Je hebt haar vanaf het voorjaar weer opgepakt, de bespiering moet er nog opkomen, dat kost gewoon tijd. Daarnaast is ze drachtig, ze stopt nu eerder energie in het veulen, dan in haar eigen bespiering.
Neem verder eens lekker les, je instructeur kan je dan helpen en zien waar het misgaat.
Ik krijg elke week les hoor, maar als ik alleen rij gaat het niet zo goed. Nee, toen ik eraan begon had ik er geen ervaring mee. Maar mijn instructeur hielp me ermee. Ik heb nu een +/- 2 weken een nieuw paard dat het wel allemaal kan, dus misschien helpt dat me wat verder.
Locanda
Geplaatst: 17-08-13 22:25
Achterwaarts kun je het makkelijkst samen aanleren. 1 persoon die de hulp geeft vanaf de grond, 1 erop die de hulp vandaar geeft. Zodat je het combineert, en zo 'omzet' dat ze het begrijpt. Laat me raden, als ze scheef achterwaarts gaat, loopt ze schuin naar links? Ze loopt continue door je linkerbeen heen, daar kun je met lessen aan werken (niet zo even door de computer) en met oefeningen vanaf de grond. Of je instructie eens vragen erop te rijden? Maar gezien jullie situatie, is het niet beter om eerst haar veulen af te wachten, en dan weer verder te gaan met rijden? Sowieso prettiger voor het paard. En straks ben je érgens, moet je weer stoppen vanwege de dracht, dan vervolgens weer opnieuw beginnen. Tegen die tijd ben je zelf ook weer wat verder met rijden.