Hoe remmen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hoe remmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:33

Morgen ga ik na een paardrijstop weer rijden. Ik rijd op een manegepony (deze pony was vroeger van mij, maar hadden we aan de manege gegeven dus zodoende). In het begin rijd ze wel fijn enzo, alleen zodra ik een galopje maak wil ze niet meer terug in draf. En als ze dan toch in draf is wilt ze meteen weer aangalopperen. Dan gaat ze dus heel overhaast draven en zoekt ze de fouten van mij op waar ze dr tussenuit kan glippen, in de bocht moet ik dus bijvoorbeeld heel goed op letten.

Hoe moet ik haar rustig houden? Hoe kan ik goed remmen? Doe ik iets verkeerd met mijn zit?

Ik ben absoluut geen anky ofso, ik denk dat ik verkeerd les heb gehad (voornamelijk manegeles en daarna nog tweeënhalf jaar van iemand die er nog wat van probeerde te maken), maar ik wil haar absoluut geen pijn doen vandaar dat ik dit topic eventjes open.

Quinceyyx

Re: Hoe remmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:40

ik zou gaan uit proberen je kan aan het bit trekken nou niet hard trekken maar je snapt het wel en anders klem je je benen en ga je een beetje naar achteren zitten en maak je je zwaar
miss helpt het ik weet niet hoe je nu remt?

AnneJazzmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:19

Hey, bij mij helpt het om door te zitten en je zwaar te maken!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:21

Proberen heel ontspannen te zitten. Ik denk dat je je teveel aanspant waardoor de pony gaat galopperen. Lekker ontspannen zitten en de pony met wat anders bezig houden. Veel overgangen, voltes enz. Succes!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:22

hakken laag, handen laag en diep zitten. :) ook moet je jezelf niet te gespannen maken want daar zal de pony ook weer op reageren

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:35

Pony gaat in draf, wilt in galop en jij gaat je aanspannen. Pony gaat alsmaar harder draven, jij geeft de hulp voor galop en klemt je benen harder aan. Pony sjeest door de bak vanwege je vastklemmende benen. Je wilt terug naar draf maar dat doet ze niet, nu word jij ietsje angstiger en klem je je ben nog harder aan terwijl je je zwaarder maakt om te stoppen. Nu snapt ponylief er niks meer van...

Zo ging het bij mij, alsmaar harder mijn benen aanklemmen. Alsmaar angstiger worden, en pony wilt niet meer stoppen. Ik wil nu absoluut niet zeggen dat jij het zo doet, maar het lijkt me wel een gespannen bedoening.
Wat bij mij hielp :list:
Laat je pony maar lekker over die hoefslag galloperen, hij gaat zijn gang maar.
Doe als of er niets aan de hand is, en er kan niks met je gebeuren. Zo moet je het zien.
Terwijl je pony gallopeert ga jij je eens bedenken, hoe stopt pony nou?
Ga een stukje naar achteren zitten. Volkomen relaxed, want er gaat je niks gebeuren.
En nu benen lang maken. Lang,lang,lang,lang... Dat zeg je zachtjes in jezelf, maak je benen lang!
Probeer je hakken ietsje uit te drukken.
Geef een kleine druk op de teugels en stuur hem op de volte.
Op de volte blijven en relaxed achterover blijven zitten. Weer kleine druk op de teugels en loslaten.
Maak de volte kleiner, en kleiner.
Ga nog eens naa achteren zitten en zeg zachtjes 'Hoo..' Blijf dat herhalen.
Volte kleiner maken en tadaa! Pony zit in draf en er is niets gebeurt!

Dit is natuurlijk niet iets wat meteen zou helpen, maar bij mij was het gewoon een simpele kwestie van ontspannen.

Veel succes!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:57

Jaa bedankt iedereen!

Gespannen zijn kan m inderdaad zijn, bij ponykamp zeiden ze dat ik mijn onderrug te gespannen houd omdat ik te veel mijn best wil doen, dus ik ga sws meer aan mijn ontspannenheid werken, en ik ga ook wat met jullie tips doen! Ik hoop dat het morgen allemaal goed gaat,, ik houd het topic open zodat als ik morgen tegen een probleem stuit hier nog eventjes mijjn vragen kwijt kan.

Nu maar hopen dat t goed gaat :'x

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:13

Nog een tipje bij een ongewenste galop, gaan lichtrijden (niet overdreven of stuiteren) maar dan heb je kans dat de pony daarin mee gaat.
Het beste kun je dit wel bij je instructie neerleggen, die ziet je rijden, en hierom ook wat er verkeerd gaat.

ILSExHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:44

Bij mij hielp ook;
Soms ging mn paardje echt even helemaal los, en wou ze niet meer terug. Dan moet je gewoon iets aan de buitenteugel trekken. Zodat ie z'n hoofd naar buiten heeft, dan gaan de meesten vanzelf langzamer en vallen terug in draf.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:59

Ontspannen, langzaam lichtrijden. Als je zelf gespannen gaat zitten gaat ze alleen maar harder. :)

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:04

Ja, idd langzamer lichtrijden, ontspannen en voltes maken bij A of C, en kleiner maken. Niet té klein, maar zodat ie weer rustig kan worden

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:25

Jezelf zwaar maken als dat niet helpt net zolang volte rijden totdat ze over gaat in draf en dan veel figuren rijden:)

AnneJazzmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:47

Achterover leunen, zwaar maken, zachtjes hoooo zeggen, ligt aan het bit trekken en handen laag.
Suc6 *\o/*

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:52

Quinceyyx schreef:
ik zou gaan uit proberen je kan aan het bit trekken nou niet hard trekken maar je snapt het wel en anders klem je je benen en ga je een beetje naar achteren zitten en maak je je zwaar
miss helpt het ik weet niet hoe je nu remt?

Aan het bit trekken? Nee, je gaat toch niet trekken? Ik hoop dat je bedoeld kleine ophoudingen maken.