0000 schreef:Het is helemaal niet zo erg als je vooral thuis kunt rijden, alleen is het leuker als je dan in plaats van alleen rondjes rijden echt wat kunt gaan trainen. Nodig daarvoor is in eerste instantie een fijne instructeur die jouw helpt voelen en je huiswerk meegeeft voor de rest van de week. Je bent dan doelgerichter aan het rijden. Verder, lezen! Lees je in over oefeningen, welke zijn er en waarom. Ga spelen (met hulp!) met het plaatsen van de schouder en de achterhand van je paard, met overgangen en tempowisselingen. Er zijn ontelbaar veel variaties en het is echt onzin dat alleen bakwerk saai is voor een paard. Ik rijd zelden buiten en één van mijn paarden springt ook nog eens niet dus die doet al jarenlang vrijwel alleen maar bakwerk. Ook die werkt nog altijd met plezier en ik kan hem nog altijd verrassen door een oefening weer net iets anders te rijden en hem weer net even na te laten denken zodat het uitdagend blijft.
Iets anders wat mee kan spelen is je manier van rijden. Zorg dat je duidelijk en consequent bent, paarden hebben een hekel aan onduidelijkheid en aan niet weten waar ze aan toe zijn.
Het is ook heel fijn dat ik thuis kan rijden
en dat is ook kei leuk voor een paard en dat hoort ook niet eentonig te zijn, alleen bij mij is juist het probleem dat ik met dressuur ook te weinig ideën heb met oefeningen aan te passen zodat het niet altijd het zelfde is
en jammer genoeg kan ik niet verder met een instructeur..
dus als jij nog wat goede oefeningen voor me weet wat ik dr tussen door kan oefenen zal dat heel fijn zijn
en bedankt voor je hulp