Probleem met paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneeex88

Probleem met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:41

Hallo,
Ik heb sinds kort een nieuw paard, schat van een dier! Alleen loop ik tegen een paar problemen aan;

- Hij is erg grof gereden (ik ken zijn vorige eigenaar), eigenlijk jaren gezaagd en is dus heel erg ruw en ''gevoelloos'' in zijn mond, hierdoor is het erg moeilijk voor mij om hem goed naar de hand toe te rijden.. tips?

- Hij is groot, groter dan 1,78.. Heeft iemand tips hoe ik hem goed bij elkaar kan rijden?

alvast thnx x
Laatst bijgewerkt door Anneeex88 op 16-08-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

anniekb94

Re: Probleem met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:57

Sowieso is het al niet 'oké' om je paard naar beneden te rijden, in ieder geval niet op de manier zoals jij het hier beschrijft, met je handen. Bij de juiste aanleuning rij je je paard namelijk helemaal niet naar beneden op je handen, maar met je benen. Ga eerst maar lekker rijden met je paard, veel tempo wisselingen maken zodat je paard lekker op zijn achterhand komt, voltes rijden en achtjes maken zodat je paard ook lekker soepel wordt. Zorg dat je paard bekend wordt met jouw hulpen, en laat hem daar ook goed op reageren. Wanneer jij goed met je benen rijd, zal je zien dat je paard waarschijnlijk uit zichzelf al meer jouw hand op gaat zoeken, dan heb je je hand dus helemaal niet nodig gehad om hem naar beneden te trekken. Wanneer jij wel met je hand zal blijven werken zal je paard alleen maar gevoelloos blijven, omdat hij dan denkt aan zoals hij eerder gereden is. Misschien is lessen een optie zodat je geholpen kan worden met beide aandachtspunten.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:03

Idd veel overgangen gaan rijden en schijnovergangen! Het is iets wat tijd nodig heeft voor dat je hem hebt waar je hem hebben wil. Succes.

Anneeex88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:05

anniekb94 schreef:
Sowieso is het al niet 'oké' om je paard naar beneden te rijden, in ieder geval niet op de manier zoals jij het hier beschrijft, met je handen. Bij de juiste aanleuning rij je je paard namelijk helemaal niet naar beneden op je handen, maar met je benen. Ga eerst maar lekker rijden met je paard, veel tempo wisselingen maken zodat je paard lekker op zijn achterhand komt, voltes rijden en achtjes maken zodat je paard ook lekker soepel wordt. Zorg dat je paard bekend wordt met jouw hulpen, en laat hem daar ook goed op reageren. Wanneer jij goed met je benen rijd, zal je zien dat je paard waarschijnlijk uit zichzelf al meer jouw hand op gaat zoeken, dan heb je je hand dus helemaal niet nodig gehad om hem naar beneden te trekken. Wanneer jij wel met je hand zal blijven werken zal je paard alleen maar gevoelloos blijven, omdat hij dan denkt aan zoals hij eerder gereden is. Misschien is lessen een optie zodat je geholpen kan worden met beide aandachtspunten.

Ik bedoelde met naar beneden rijden dus naar de hand toe rijden, ikzelf begin het eerste kwartier / 20 minuten met het achterbeen eronder krijgen.. op benen reageert hij wel enigzins, maar ook als de achterhand er goed bij is krijg ik geen reactie voor.. (Vragen met de binnenteugel op de volte en buitenteugel op contact houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:35

Ik zou het met zo'n paard in stappen aanpakken, eerst aan het been maken en nog niet teveel met die voorkant bezig gaan, wel tegen de hand rijden maar je moet nog niet teveel willen focussen op het nageven, ga veel voltes rijden, vergroten en verkleinen en maak hem rond om je binnenbeen. En uiteraard les nemen maar dat lijkt me voor zich :)

Anneeex88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:29

Dankjewel! Ja les is al geregeld.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:15

Anneeex88 schreef:
anniekb94 schreef:

Ik bedoelde met naar beneden rijden dus naar de hand toe rijden, ikzelf begin het eerste kwartier / 20 minuten met het achterbeen eronder krijgen.. op benen reageert hij wel enigzins, maar ook als de achterhand er goed bij is krijg ik geen reactie voor.. (Vragen met de binnenteugel op de volte en buitenteugel op contact houden)

Bij 3x geen reactie tik achter je been. Waarom zou je paard jouw niet voelen als hij ook een vlieg op z'n kont voelt. Probeer de reactie af te bouwen naar 1x geen reactie tik. Ik ken paarden die kunnen aangalopperen door je knie aan te drukken. Als ik jou was zou ik nog niet te veel met de voorkant bezig zijn, je paard bij elkaar rijden is ook heel belangrijk. Niet te veel nadruk leggen op je paard willen laten nageven. En niet proberen meerdere problemen in een keer aan te pakken. De rest is hierboven ook al gezegd en daar sluit ik me helemaal bij aan. Heel veel succes!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:21

Gezien je zijn vorige eigenaar kent, is die altijd grof in de hand? Dus bij andere paarden ook. (wat ik overigens afkeur)
Of was het volgens die vorige eigenaar 'nodig' om dit paard met harde hand te rijden? (Tja nodig.. maar je snapt hem...)
Want als dit paard altijd al 'moeilijk' bij elkaar te rijden is geweest, moet je misschien nog een stapje terug, en meer investeren in z'n lijf.