Het allereerste begin in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Het allereerste begin in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:27

Mijn dochter is pas net (enkele dagen) aan het rijden op haar nieuwe pony, nog aan de longe.
In draf zweeft ze regelmatig nog zeker 10 cm boven de rug van haar pony.
Ze zit ook met het probleem dat ze door te weinig druk op de beugels, de buitenkant van de beugels weg laat draaien tot ze terug parallel aan het paardenlijf hangen, dan verliest ze helemaal de grip en weg zijn de beugels. Gelukkig is de pony zo lief om te gaan stappen zodat we alles weer terug goed kunnen doen.
Hoe leer ik haar 'zitten' en druk op de beugels houden? Ze blijft nl wel heel netjes achterover met lage handen, echt een mooi plaatje qua zit, alleen werkt de vering nog niet optimaal geloof ik :')

Maureen95

Re: Het allereerste begin in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:32

Mag ik vragen hoe oud je dochter is? Misschien kan je het eerst op een pony oefenen die nog niet zo hoog opgooit.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:33

dat komt vanzelf geloof me, ze is pas een paar dagen bezig.
Het kost een leven lang om de top te bereiken...

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:34

Jonge kinderen kunnen meestal niet echt gelijke druk op de beugels geven (heb ik gemerkt) maar licht er aan hoe oud ze is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:37

Mijn verzorgster van 14 leert ook paardrijden. Mijn pony is ook echt een top beginners pony, alle beginners kunnen er op.

Komt ze mee in de bewegingen? Bonkt ze niet in draf?
Laat haar maar met dr handen in dr zei lichtrijden, dan moet ze balans gaan zoeken in haar lichaam en gaat ze automatisch makkelijker druk zetten in de beugels.

Zo heb ik mn verzorgster het ook aan geleerd. Handen in de zei, voelen voelen voelen voelen, zitten zitten zitten zitten, eerst passen tellen, dan lichtrijden. Handen in de zei, en voel je balans maar, zoek het maar op :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:40

Ze is 6 jaar, bijna 7. Ze is wel even lang als een kind van 8 a 9 jaar.
De pony gooit niet hoog op, integendeel, vlakker kan ze het niet krijgen := De pony gaat onder haar ook nog eens extra klein en vlak draven, braaf dier :)
Ze komt nog niet mee in de bewegingen, anders zou ze niet 'vliegen' denk ik, het lijkt mij het aanleren van het golven van de ruggegraat maar dat is natuurlijk te abstract nog voor een jong kind. Ze kan dus ook nog niet lichtrijden, het ritme van de bewegingen zit er (nog) niet in.
Maar het komt vanzelf? Ik vind het heel moeilijk om haar hierop instructies te geven omdat ze dus wel netjes zit verder. Ze wil heel graag galopperen, wat op zich natuurlijk ook makkelijker zit, maar als ze dan haar beugels kwijt is en nog via de draf terug moet ben ik wat ongerust dat ze er af zal vallen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:45

ik heb eerst leren rijden zonder beugels is dat geen optie?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:46

Kortere beugels al geprobeerd? Kantelt ze haar bekken wel?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:50

snapt ze al wel het 'staan / zit ' idee? Ik oefende met kinderen altijd eerst het lichtrijden in stap, in ieder geval de beweging van het lichtrijden. Het staan en het weer gaan zitten (niet terugploffen). Ook kun je in stap dan veel makkelijker er naast meelopen en duidelijk laten zien welke beweging precies de bedoeling is. Daarna in draf meepraten in het ritme, staan, zit, staan, zit, staan, zit.
Of misschien een idee om de beugeltjes even uit te doen en even écht doorzitten ipv het 'zweven', maar ik weet niet hoe haar balans verder is. Maar kan natuurlijk de pony vasthouden, met een paar pasjes beginnen en zodra je merkt dat ze haar balans kwijt raakt weer even terug naar stap.

succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:00

Dobel schreef:
ik heb eerst leren rijden zonder beugels is dat geen optie?

Ik heb daar zelf juist aan over gehouden dat ik mijn knieen ontzettend optrek. In stoelzit kun je nl. zonder beugels makkelijker balans houden en ik ben 28 jaar na dato nog steeds aan het leren die benen lang en los te laten hangen :oo

Met kortere beugels komt ze meer in jockeyzit te zitten.

Haar bekkenpositie lijkt verder goed, af en toe moet ik het even zeggen maar haar natuurlijke balans is echt wel goed, als je het paard onder haar wegdenkt zou ze ook netjes op de grond staan. Als ze aan het paard zou blijven kleven, zou ze zo mee kunnen in de zitcompetitie :+ (ja dat wordt wel anders als ze straks zelf moet gaan drijven en sturen natuurlijk :P )
Lichtrijden in stap kan ze al wel. Wel is het zo dat de pony lange stappassen maakt en ze dus vrij lang moet staan en zitten. Goed om haar beenspieren te versterken, maar niet vergelijkbaar met het snel afwisselende sta-zit in draf. Het meepraten in draf vind ik zelf nog moeilijk, want de pony past zich aan aan haar balans, dus als zij instabiel wordt breng ik haar juist in de war door het verkeerd te zeggen :(:) . Stomme korte ponypasjes hahaha, bij een paard is het veel makkelijker tellen.
Het is nu vooral doorzitten wat ze doet, want ze neemt die steun van de beugels niet aan. Als ze zweeft, tilt ze met haar voetjes die beugels mee de lucht in -O- Ik vind het knap dat ze erop blijft, ik zou het vreselijk eng vinden om zo los zittend te rijden en ik zou zelf nooit mijn balans kunnen houden denk ik _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:27

Hoi Urielle,
...begin bij het begin...
Volgende vraag: wat is dan het begin???

Wie volgens de alexandertechniek rijdt, zegt nu: het begin is, dat je je bekken, je wervelkolom en je hoofd eerst netjes in onderling verband weet te houden.
De oude duitsers hielden zich aan de volgorde van: eerst het bekken goed in het zadel, dan de benen, dan hoofd, dan armen.
Centered riding begint het het voelen van je zwaartepunt: doe 1 vinger plm 2 vingers onder je navel, doe een andere vingen pal an de achterkant, op dezefde hoogte - en stel je voor, dat je in een wiebelend bootje zit, en dat punt is stil.

Okee - dat zijn 3 manieren, die een beetje verschillen onderling.
Maar alle drie zeggen ze: begin bij het bekken.
De oude truc is: pak met je binnenhand de voorkant van het zadel beet en trek jezelf in het zadel. (Uiteraard: benen lang houden!) Voel hoe telkens, wisselend links/rechts je zitbotjes omhoog en weer omlaag gaan.
Vervolgens ga je langzaam je arm ontspannen - je hand loslaten - en je eigen buikspieren horen het dan over te nemen (en dat is werk voor die spieren!).

Naarmate haar buikspieren haar aan het zadel kunnen laten kleven (dat klinkt gek, maar de actieve buikspieren staan de wervelkolom van de ruiter toe, om mee te bewegen - that's it: je hoeft niets te doen)
kan ze ook beter haar benen vanzelf lang houden. Dat volgt gewoon uit de correcte volgorde.
(Zit je net niet lekker zonder beugels, omdat je de eerste basis nog niet te pakken hebt - maar rijdt je zo "omdat dat goed zou zijn", dan ga je idd compenseren door bijv. je knie op te trekken.)

Is de basis bevestigd en zit ze netjes stil vanuit stevige buikspieren - dan blijft het been ook gewoon lang bij drijven en "sturen" (sturen doe je met je eigen zwaartepunt, gewoon net zoals een fiets: denk "ik ga die zijstraat in" - en het gebeurt, omdat je je zwaartepunt die kan op richt).

Lichtrijden in stap is op zijn best een leuk spelletje, maar je leert er vrij weinig van. Lichtrijden is, dat je je LAAT opgooien (vanuit beenspieren die een heel klein beetje actiever zijn) en dat gebeurt niet in stap. "Ik moet gaan staan" verstoort eerder de balans dan iets anders - en sterke beenspieren zijn niet nodig...
Draaft de pony lekker vlak, dan is er niet zo veel noodzaak om licht te rijden.

Rick0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:31

Ik help veel jonge kinderen met rijden en meestal komt dit vanzelf.
Bij de een duurt het wat langer dan de ander, maar uiteindelijk komt het bij iedereen goed.

Misschien moet je anders een pony proberen die iets minder hoog opgooid?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:38

toen ik vroeger de beginners les gaf in de manege lessen... liet ik ze eerst lichtrijden in stap... gewoon zeggen ga maar staan... en weer zitten.. staan ...zit.. dan de pony in draf zetten en het zelfde doen.. e beugels desnoods gaatje korter.. met mijn les kinderen is het goed gekomen dus met die van jou komt dat ook echt wel! succes!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:08

Ik heb veel kinderen hun eerste lessen gegeven. Als ik jou berichten lees gok ik dat ze moeite heeft met ontspannen in rug, bekken en heupen. Wat goed kan werken is met een voltige singel leren voelen wat de rug van de pony doet. Ze kunnen dan tegen de beugels aan gaan zitten en zich goed vasthouden. Klemmen met de benen heb ik dan eigenlijk nog niet meegemaakt.
Als ik ze met de voltigesingel liet zitten, mochten ze best te ver achterover hangen zolang ze hun benen maar los hielden. En dan ze ook af en toe bewust laten zitten als een plank. Dan stuiteren ze gelijk en leren ze voelen wat wel en niet werkt om mee te zijn met hun pony. Doel is een paar tellen zonder handen te kunnen blijven zitten (eerst 1 later 2 handen los).

Zit ze wel eens op een schommel? Zo ja duwt iemand haar dan of doet ze het zelf? Als ze het zowel zelf doet als geduwd wordt dan kent ze ook het verschil in aanspanning in haar lijf.

Ik liet trouwens de meeste kinderen hun eerste galop maken met de voltige singel. Voelt voor de meeste veiliger plus dat ze dan beter leren voelen wat de rug doet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:16

Ik ga met Janneke mee. Daarnaast: begin het enkele passen. De eerste passen, dan zit je kind waarschijnlijk nog het meest ontspannen. Door te klemmen wordt je gelanceerd en ga je stuiteren. Dus 2 a 3 pasjes draf, terug naar stap, aandraven, terug naar stap en dan als dat goed gaat 4 pasjes, 2 pasjes draf, 5 pasjes enz.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:23

Vaak helpt het ook als je de kinderen zelf sta-zit laat zeggen, onbewust gaan ze dan makkelijker lichtrijden is mijn ervaring. Net of ze zich niet meer zo focussen op het gestuiter. Maar de een heeft na een paar lesjes te pakken, die ander doet er wat langer over.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:07

Nog een andere reden om de draf met een paar passen te beginnen: de kwaliteit van de beginpassen zijn ook het beste van het paard. Als de ruiter, hoe licht ook, gaat stuiteren verkrampt het paard en wordt het moeilijker om mee te bewegen.