te groot bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

te groot bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:32

Hoi,
Ik heb een probleem met mijn fulltime bijrijdpaard
Het is een Arabier die nogal heet onder het zadel kan zijn en soms in een bocht, volte enz opeens harder gaat lopen (fan bedoel ik niet voorwaartser maar echt harder -een hogere gang aannemen.
Dit is opzich geen groot probleem maar als ik haar terug probeer re krijgen door middel van terugziten en meer druk op de teugels / bit te geven, waardoor ze alleen maar hard gaat wegstormen en gaat bokken en daarmee bijna niet stopt tot ik de druk weg neem en als ik dr zonder druk op het bit probeer af te remmen doet ze dat als een braaf hondje
Ook als ik bitloos rijd (lees met halster) en ik neem dr terug met de teugels doet ze dit ook braaf...
Nu heb ik echt heel erg last van dit probleem, en loop er erg tegen aan door haar karakter wb omdaat ze best vaak schrikt en vooral gewoon wegrent of harder gaat...
Ook steekt het bit naar mijn idee te ver aan allebei dr mondhoeken te ver uit
Ook rijd ik haar gewoon aan de teugel en nooit kort, meestal juist te lang omdat ze anders onder me uit probeert te lopen en van de druk probeert te 'ontwijken'
Als het via Bokt niet duidelijk word laat ik iemand met verstand op dit gebied er naar kijken :)

In ieder geval bedankt... :)
En ja ik heb les met haar, maar dan doet ze het bijna nooit, voor de rest niet elke keer, maar wel aardig vaak en vandaag was het gewoon extreem

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:37

Het lijkt me sterk dat dit door een te groot bit komt. Wat voor bit is het? Het ene bit hoort namelijk anders in de mond te liggen dan het andere.

Heeft ze misschien last van haar gebit, haken o.i.d. dat ze daarom onder de druk weg probeert te komen.

Misschien is het ook wel uit proberen omdat ze het op les niet doet.

Wat gebeurt er als je haar korter pakt en goed actief aan het werk zet en zich absoluut niet kan vervelen.....

WildDreams

Re: te groot bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:56

Het is een enkelgebroken watertrens
Voor de rest heeft ze zo ver ik weet geen last van haar gebit, ze knoeit niet met eten en toont ook geen ander gedrag ofzo
Uitproberen zou altijd kunnen, maar ik rijd haar nu dik 5 maanden, dus lijkt me niet logisch, ookal kan het altijd natuurlijk k ;)
Korter pakken en goed actief rijden doe ik ook, meestal op de helft gaat ze heel goed lopen, en mn hand opzoeken en waardoor ik dan heel goed contact met haar mond heb en dr goed actief heb lopen, dan is ze gelijk veel geconcentreerder endoet ze het ook niet :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:07

Dit paard klinkt echt heel erg als mijn vorige bijrijdpaard! Die ging ook heel vaak rennen, vooral in galop, dan pakte ze het bit en dan rennen. Gewoon in blinde paniek, zonder reden op dat moment, maar ik denk dat het bij haar een trauma van vroeger was. Ik reed haar de eerste helft gewoon met losse teugels, geen druk, gewoon lopen. Daarna werd ze veel rustiger in haar hoofd en kon ik haar oppakken en echt oefeningen doen. Bij haar was recht richten heel belangrijk. En nooit te veel druk op de teugels.

als je zegt dat ze bij jou ook in een bocht dus een kromming in haar lichaam harder gaat, dan rent ze denk ik letterlijk weg zodat ze geen buiging hoeft te maken. Dus, ik denk dat recht richten dan heel goed kan helpen.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 09:40

Okee bedankt vooor de tip :)
Maar dan zit uk nog steeds met het probleem dat ze in volle galop door de bakr racet en bokt totdat druk weg neem...
Ik post vanmiddag wel een foto van hoe het bit zit

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:45

En als je nou gewoon geen druk geeft? Stopt ze dan wel met rennen. Misschien heeft ze pijn in haar mond, een kies of zo. Of dan gewoon zonder druk op de teugels rijden.
Inderdaad wel handig als je een foto maakt.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:20

Ja ze stopt als ik de druk weg neem... Pijn zou het misschien wel kunnen zijn, ze doet ook heel moeilijk met het bit in doen
Zonder druk rijden doe ik ook meestal, maar als ze opeens gaat aangalopperen uit het niets is het natuurlijk wel.je instinct om dr terug te nemen ;)
Foto us niey gelukt, mobiel is kapot maar ij kan het morgen wel met mn camera proberen :)

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:59

Misschien kan je eerst even bij de tandarts kijken dat het gewoon ligt aan d'r tanden.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:23

Ja kan ik misschien wel doen, ik heb er de laatste paar keren gelukkig geen last van gehad! :D
Als ze het weer doet oeverleg ik wel ja...
Ij hoop dat mn mobiel het snel weer doet voor een foto... :(