Perfect sturen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0verwijderd

Perfect sturen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:07

.
Laatst bijgewerkt door 0verwijderd op 02-05-22 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

x_xena

Re: Perfect sturen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:24

Oefenen, oefenen en les

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:26

x_xena schreef:
Oefenen, oefenen en les

ja dat is sowiezo de beste tip :+ Ik heb dit ook geleerd op les.
Alleen ik bedoelde qwa hulpen :D

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:29

Is het niet handig als je bijvoorbeeld eerst wijzen met het sturen i.p.v. 'trekken' ? Als hij dat goed doet kan je vanzelf overgaan naar 'trekken' , werkt erg goed ! En heb je je handen recht ? Meestal hebben mensen pianohandjes en sommige paarden reageren daar erg sterk op .

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:31

RainbowDance schreef:
Is het niet handig als je bijvoorbeeld eerst wijzen met het sturen i.p.v. 'trekken' ? Als hij dat goed doet kan je vanzelf overgaan naar 'trekken' , werkt erg goed ! En heb je je handen recht ? Meestal hebben mensen pianohandjes en sommige paarden reageren daar erg sterk op .

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de bovenste zin :)
Mijn handen staan opzich wel vrij netjes volgens mij, maar ik zal er de volgende keer extra op letten :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

Niet spelen met je buitenteugel, maar er gewoon een lichte druk op houden (niet trekken). Het is de bedoeling dat hij zich 'om' je binnenbeen buigt (been lang maken, niet je hak optrekken!), waardoor je automatisch minder druk op je binnenteugel en meer op je buitenteugel krijgt. Vergeet niet om je schouders en heupen mee te nemen in de buiging. Dus laat je buitenheup ietsjes verder naar voren komen dan je binnenheup (niet overdreven natuurlijk). En leg je buitenbeen een handbreedte achter de singel, dat maakt het buigen makkelijker.

Klinkt moeilijk, hihi, maar het wordt vanzelf beter en beter en dus makkelijker :)

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

nou als je bijvoorbeeld naar rechts stuurt , dan trek je toch in de dressuur meestal ?
Dan moet je deze keer wijzen met de teugel waar je heen wilt . :D

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:32

.
Laatst bijgewerkt door 0verwijderd op 02-05-22 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:38

Begrijp ik hoor :) Het probleem met 'spelen' is dat niet alle paarden daarvan gediend zijn en kan resulteren in kantelen met hun hoofd (om maar van dat 'gespeel' in hun mond af te komen) of stelling naar buiten proberen te nemen om de druk eraf te krijgen. Als alles goed gaat komt je paard vanzelf iets meer op de buitenteugel en die druk behoudt je dan gewoon in de buiging :)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:41

.
Laatst bijgewerkt door 0verwijderd op 02-05-22 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:47

Op gegeven moment leer je dat aanvoelen. Soms moet je de binnenhand iets verder van de hals zetten, en soms moet je wat meer contact houden met de buitenteugel. Soms moet je de billen wat verder naar buiten zetten of juist niet. :)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:07

Dankjewel :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:26

iertje93 schreef:
Ik wil heel graag leren om goed te sturen op een paard.
De vorige paardrijles zijn we daar heel erg mee bezig geweest, maar heb het nog niet echt onder de knie.

...ik weet, dat heel veel mensen zo praten, maar ik raak wat in de war van het woord "sturen".
Mijn fiets heeft een stuur, mijn auto heeft een stuur - dat zijn de dingen die de richting bepalen.

...maar waar het stuur van een paard zit...? Volgens mij is dat ons gezamenlijk zwaartepunt.

Ofwel: ''sturen'' doe je, door (net als op een fiets) gewoon te denken "ik ga deze zijstraat in", je verplaats je zwaartepunt, draait je linkerschouder wat naar voor als je naar rechts wil, "and that's it". (Volautomatisch komt dan de buitenteugel tegen de hals en ach, dat is prima.)
Het paard volgt met zijn schouders jouw schouders - dat geldt in de volte, en later geldt het ook in de dingen als schouderbinnenwaars.
Maak je binnenbeen lang, geef ietsje meer druk op de binnenstijgbeugel. (Een paard wil graag in de wending, dat je op je buitenste bil gaat zitten - niet in meegaan, probeer "op binnen" te blijven zitten. Jouw eigen buikspieren komen hier in het geding!!)

Al dressuurruiters wilen we, dat een paard het binnenachterbeen netjes onder de massa zet, omdat hij zo het gewicht van de ruiter goed kan dragen.
Zachtjes je binnenhand naar voor en opzij doen "stelling vragen" helpt hierbij.
En het heeft zin, als het binnenachterbeen van het paard actief is, dus als het aan de orde is, dan drijf je met je binnenkuit. (Het is geen "sturende" hulp, maar het is dus belangrijk, dat hij doorloopt in de wending.)

In het spaanse rijden is je buitenteugel sowieso je contactteugel, maar dat je in een wending "extra druk moet krijgen" of wilt krijgen of zou krijgen op je buitenteugel - nee.
(Anky heeft hier een keer verklaard, dat ze blond is: een wending naar links, is dat er een fractie extra druk op de linkerteugel komt, voor zover dat nodig is, want een goede ruiter doet 90% met zit, gewicht, benen.)

Gaan er dingen minder ideaal in de wending (paard valt over de binnenschouder of de buitenschouder) dan heeft het zin, om te duwen met je been:
komt-ie naar binnen, dan geef je "een veeg" met je binnendijbeen, knie en kuit: 'naar buiten graag!'
valt-ie naar buiten: dan geef je "een veeg" met je buitendijbeen, knie en kuit: 'naar binnen graag!'
(En: naar binnen vallen is vaak: te weinig 'drang naar voren', dus behalve "vegen" ook drijven! Over de buitenschouder vallen mag je ook iets duidelijker je buitenteugel aanleggen, en zelf goed op binnen gaan zitten!!)

Sucses!!

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:33

.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:33

Heel simpel gezegt, zit een beetje als een banaan, zit verplaats je gewicht een beetje naar de kant die je op wil, een heel klein beetje. En kijk niet met je hoofd waar je naartoe wil, kijk met je heupen, je centrum.
Je binnenhand wat naar binnen en naar voor. Bij mij hang hij lichtelijk in een boogje, heb er geen druk op in de bocht. Op de buitenteugel wel, een beetje. Mijn binnen been ligt iets naar achter zodat die haar middenhand als het ware naar buiten duwt en mijn paard buigt daar omheen.

Maar het belangrijkst is kijken doe je met je centrum en niet alleen met je hoofd,idd net zoals fietsen, je geft ook geen ruk aan je stur want dan ga je nar de grond :')