Breed paard; pijn in liezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Breed paard; pijn in liezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:22

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, sorry als dat niet zo is.

Sindskort (week of 7) trots eigenaresse van een Fjordenman, type enorm en gigantisch. Altijd Arabieren/Dravers gereden, uitgebracht in de endurance, maar eens toe aan iets totaal anders. Bevalt goed, op de pijn in mijn liezen na tijdens het rijden. Fjellko is breed, erg breed. En elke keer na een half uur rijden hakt die pijn erin, alsof mijn liezen uit elkaar gescheurd worden.
Diverse zadels geprobeerd (VZH, Dressuur, close contact, Western) en hoewel het op het ene zadel later komt dan het ander, is het er elke rit. Overigens is mijn zadelkeuze erg beperkt door Fjellko's bouw (breed, rond, weinig schoft, enorme schouders).

De hamvraag; is dit een kwestie van wennen en zijn er tips en trucs om het proces te veraangenamen? Oprekken, warm houden? Ik ben nu elke keer blij als ik het einde van het bos zie zodat ik er naast mag :+

(Voor de goede orde; ik rijd nog steeds smallere paarden en daar heb ik deze klachten totaal niet)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:13

Het is inderdaad een kwestie van wennen. Ik rijd op een hele brede ijslander, was al wel wat gewend omdat ik zelf een paar jaar een fjord heb gehad die ook wel breed was. Eerste keer rijden op de ijslander was ik inderdaad blij dat ik er weer af kon :') Maar nu heb ik maandag 3,5 uur op hem gereden (bosrit) en pas na ruim 2 uur kreeg ik last. ik doe dan vaak in stap even mn benen voor het zadel, over de kniewrongen. Dan hebben ze eventjes rust. Soms stap ik onderweg nog wel even af om mn benen te strekken. Maar het went dus uiteindelijk wel :D

Juulxx

Re: Breed paard; pijn in liezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:14

Jup wat hierboven wordt gezegd! kwestie van wennen! Moest ik ook meemaken met me tinker..:P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:19

Spieren kweken!:)

haha

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:26

Thuis veel rekken en strekken.

Ga eens naar de sportschool/fyshio of sportmasseur. Leg je probleem voor en vraag om geschikte rek en strek oefeningen.

Meerdere keren gaan rijden..bv. 's ochtends en 's avonds.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

Ik heb ook problemen met mijn brede poown (en niet met smalle paarden).
Na héél lang zoeken ben ik op de Massimo dressuur II uitgekomen.
Je kan het beste zoeken naar een zadel met een smalle twist en waar je je benen goed kan aanleggen (western of engels maakt niet uit).
Ik heb ook veel baat gehad bij ergotherapie (te paard!) :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:31

Fijn he? :D

Het went. Maak het jezelf niet te moeilijk en ga niet te lang achter elkaar door. Met oefening past je lijf zich op de andere stand aan...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:35

Dit had ik vroeger ook. Tegenwoordig juist meer last op 'smalle sportpaarden' dan op een breed paard met vlakke gangen zoals een fjord. Andere zadels kan helpen. Op mijn eigen paard ook erg veel last, en die ruil ik natuurlijk niet zomaar in. Wennen was het ook niet, want na twee maanden nog steeds last. Nu een ander zadel, en met kortere beugels is het te doen. Dus misschien eens proberen je beugels wat korter te doen? Ziet er misschien stom uit, maar als het helpt..

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 14:12

Pfoei, opluchting, het komt dus goed ;) Tandjes op elkaar en wennen maar!
Bedankt allemaal!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:24

HAha! Ik kijk ff in je profiel en herken een poown.. Zie ik mijn eigen poown (met mij erop) op de achtergrond :').
Maar on topic. Bij mij gaat het niet over, ik kan nog steeds niet goed op mijn haflinger merrie rijden. Als ik 3x per week rij gaat het wel beter, ook met de fysio maar ik zal nooit in een dressuur houding (hakken onder je billen) kunnen zitten, dat is met haar breedte en mijn heupen niet mogelijk.

Mijn andere knollie (van die foto en een zoon van haar) heeft wel dezelfde boommaat maar zelfs zonder zadel kan ik beter/goed! op hem zitten :).

Maar zet mij zonder zadel of met een barefoot op een brede knol en je kan me wegdragen :').

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:42

Ohh zonder zadel heb ik er minder last van dan wanneer ik met zadel rijdt. De kniewrongen van het zadel zijn superdik dus daardoor worden mn benen nog wijder gedrukt :') Zonder zadel zit ie heerlijk :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:42

Grijns :D . Het goede nieuws is dat je eraan zal gaan wennen, het slechte is dat hij waarschijnlijk nog breder gaat worden. Zijn moeder kocht ik als 5 jarige, ik ben begonnen met een Thorowgood met blauwe boom (33 cm) Inmiddels is ze uit de zilveren (37 cm) gegroeid. Verder nog een zadeltip: de Zaldi Vila Endurance. Ik heb hem op zijn moeders halfzusje liggen; rond geribt, geen schoft, veel schouder. Eerder ook wel massimo gehad, maar die zat aanmerkelijk breder dan deze zaldi, heb nu ook minder last van mijn liezen als ik een tijdje niet gereden heb en er weer op stap. Ik weet dat De Country Mill een testzadel heeft liggen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:05

Een zadel met een wijde boom voor een breed paard kan ook een smalle seat hebben voor de ruiter/amazone.
Een breed paard betekent niet dat je ook een brede seat moet hebben. Natuurlijk moet het zadel passen vor het paard, maar een ruiter/amazone moet er ook goed op zitten en wanneer men pijn in de liezen krijgt dan is de seat te breed voor deze persoon.
Het is het tegenovergestelde van een ruiter/amazone die zich telkens doorrijdt op de zitbeenknobbels. Deze persoon zit dan op een zadel met een te smalle seat.
Soms is het even zoeken naar het juiste zadel, zowel financieel als practisch.

Succes allemaal.