pony beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveeZD

pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:52

hoii,

ik krijg over een tijdje een tweede pony erbij. ik heb nu al een pony en er komt er dus 1 bij. deze is 5 jaar en al wat gereden door de vorige eigenaar. op concours vooral 80&90cm maar ook 1m en vrij 1.50. ik heb zelf alleen niet veel ervaring met jonge ponys dus ik vroeg me af hoe ik hier op moet rijden, op wedstrijden te starten maar hem niet te verpesten. natuurlijk weet ik wel wat er vanaf, maar wat tips zijn natuurlijk altijd welkom;)
& nog een vraagje, hoe kan ik de nieuwe pony het beste laten wennen op haar nieuwe stal?

groetjes mijjj:)

Hutcherson

Re: pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:24

Eerst beginnen met wandelen, poetsen, grondwerk, buiten wandelen, longeren. Dan rustig aan kijken wat ie doet met een zadel erop etv. Maar als ie nog niet ingereden is, en je hebt er geen verstand van waar je moet beginnen, vraag hulp.

loveeZD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:25

nouu ik heb hem daar al gereden, en gewoon 1meter gesprongen en zij bereden hem opzich wel vaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:26

Dus dan hoef je hem niet meer te beleren, paard is immers al flink doorgereden.

Geef het paard de tijd om te wennen op stal. Veel buiten zetten, in het begin een paar keer grondwerken of longeren en daarna erop. Niet gelijk wat verwachten, eerst gewoon ontspannen door de bak rijden en elkaar leren kennen en het paard de bak leren kennen. Tis voor het dier ook nieuw :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:27

Ik zou eerst beginnen met een band opbouwen door veel grondwerk, schriktraining etc met hem te doen.
En misschien kan je er een goede instructeur bij halen als je voor het eerst begint met hem rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:28

Als de pony beleert is kan je gewoon aan de slag. Je zou les kunnen gaan nemen als je wat twijfelt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:50

De eerste week zou ik er nog niet op gaan, maar gewoon lekker borstelen, longeren etc. Zodat ze aan de omgeving en het dagelijks leven op een nieuwe stal went. En als je niet goed weet hoe je het aan moet pakken, neem dan les, of vraag er iemand met ervaring bij :)

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:23

de eerste week veel rondstappen op de stal waar hij staat zodat hij alles een beetje leert kennen.
en longeren.
als hij gewend is dan rustig in de bak kijken hoe hij het doet, wand hij was toch al ingereden las ik?