Lukt niet op buitenrit...kan grondwerk helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wannabee

Lukt niet op buitenrit...kan grondwerk helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:59

Zo`n 3 maanden geleden hebben wij een paard gekocht.Ons doel was een paard voor recreatief gebruik,dus heerlijke buitenritten maken enz.
De verkoopster vertelde dat hij daar uitermate geschikt voor is,en hebben hem daar zelfs ook een stukje buiten zien rijden.
Doordat hij erg fijn aanvoelde,en goed aan de hulpen was,waren wij als een blok voor hem gevallen.Dit moest hem zijn....eindelijk na maanden zoeken,en zowat heel nederland doorgecrost!
De eerste weken moest hij erg wennen,en hadden soms het idee dat we met een hengst in de hand liepen...echter het is toch een ruin! Zoveel spanning zat er in hem.
Na enkele weken wilden we het toch gaan wagen....
Mijn vriendin erop,en ik met de fiets ernaast.
Maar meneertje stopte vaak,en twijfelde dan of hij weer terug wilde...briesen,en angstige ogen.Was dit wel een goed idee????
Niet dus! Een eindje verderop stonden een aantal paardjes in een weitje,en dat vondt hij toch wel heel vreemd...begint zich op te blazen,steigeren en om te draaien.Nou dat ging hem dus niet worden,dus ik van de fiets af,en aan de hand proberen mee te nemen.Dat ging niet,dus mijn vriendin er ook af,en hebben samen|(ieder aan 1 kant|)hem er voorbij laten gaan.Daarna was hij niet meer rustig te krijgen,dus zagen het ook niet meer zitten om er nog op te gaan.
Het was nog een hele lange weg om hem lopend met z`n tweeén hem weer veilig op stal te krijgen.pffff!!!!

Nu sinds vorige week rijdt er een zeer ervaren ruiter op om te kijken hoe hij daar op reageert.Maar ook hier gaat het tot gevaarlijke situaties aan toe.
Onze moed zakt in onze schoenen....hebben we nu echt een kat in de zak gekocht?

Iemand van stal raadde ons aan om eens lessen in grondwerk te gaan doen.Nu is mijn vraag...zou dit helpen? Heeft iemand daar ervaring mee?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:05

Ja dat kan helpen. Je kan met grondwerk de rangorde tussen jou en je paard op orde krijgen en je kan je paard dapperder en vertrouwder maken door schriktraining te doen.
Dat een paard nog wat gespannen is op de nieuwe stal is begrijpelijk, misschien de eerste paar keer met een ervaren paard samen op buitenrit gaan? Ik denk dat je paard daar daar rustiger van zal worden

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:08

Als ik het goed begrijp, en corrigeer me als ik het mis heb, heb jij een paard gekocht. Ben je ermee gaan rijden in de bak en wilde je nu met hem naar buiten?

Heb je gewandeld met hem zodat ie kon wennen aan zijn nieuwe omgeving? Heb je buiten gewandeld met hem? zodat hij zijn terrein leert kennen en dus ook die enge paardjes verderop in de straat?
Heb je hem gelongeerd zodat hij leert vertrouwen op jou en je stem?
Is het jouw paard? waarom laat je een vriendin dan op hem zitten tijdens zn eerste buitenrit in een vreemd terrein. Als ie al een band met iemand had, was het met jou. Daarna zet je wederom een vreemde(ervaren) ruiter erop, maar voelt voor dat paard wederom als vreemd.

Je zult eerst veel tijd en aandacht in een paard moeten steken voordat je zn vertrouwen hebt en dan zou ik als enige als ruiter op zijn rug kruipen en niet eerst allerlei vreemden erop zetten.

Je meot zorgen voor vertrouwen. En dat doe je door grondwerk te doen ja. Longeren, wandelen, commando's, buiten wandelen, vrijheids dressuur als je dat leuk vindt, balkjes lopen etc.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:10

Dat is hem nou juist ook....hij is al een aantal keren meegeweest op buitenrit met andere paarden,maar dan trekt hij zich niets van de andere aan.Was het maar zo dat hij fijn mee liep,maar ook dan heeft hij veel momenten dat hij aarzelt,en terug wilt gaan.

wannabee

Re: Lukt niet op buitenrit...kan grondwerk helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:19

roycemack: We hebben samen een paard gekocht (mijn vriendin en ik
),dus het is ook haar paard.En ja,we hebben ermee gewandeld,en ook langs andere paarden,maar dat was gewoon niet te doen.Longeren hebben we ook al veel gedaan,en dat doet hij heel netjes,ook reageert hij goed op stem,en bij het lopen rond het erf doet hij netjes halt houden.Dat we nu een ervaren ruiter erop hebben laten rijden is voor ons puur als bevestiging geweest,om te kijken of hij het dan nog doet.
Maar je hebt helemaal gelijk,als je zegt dat hij het vertrouwen moet krijgen,en daarom vroeg ik mij ook af of we met grondwerk ons doel konden bereiken.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:39

Grondwerk kan nooit kwaad.
Het lijkt nu alsof je zegt, dat je er mee hebt gewandeld, wat al niet ging en toen toch maar dacht laten we er maar een keer buiten op gaan rijden?
Toen ik op mijn haflinger ging proefrijden, ben ik ook buiten gaan rijden. Ze was daar heel rustig en mak. Maar dat is hier toch echt anders. Ze is hier nog niet zo erg gewend als ze daar was. Ik heb haar nu bijna een jaar en dat is nog steeds niet over. De laatste tijd werd ze steeds drukker en sterker (ernaast). Het irriteerde me een al een tijdje dat ik nooit eens rustig met haar kon lopen. Sinds kort heb ik me daar over heen gezet en ben haar bezig gaan houden, stappen, draven weer terg naar stap, stil staan, rondje draaien of een stukje achteruit. tot nu toe helpt het en vind ik het weer leuk om met haar te gaan wandelen. ze heeft dit trouwens vooral als ik alleen met haar loop.
Wat ik dus probeer te zeggen is, dat het bij sommige paarden langer duurt, voordat ze zijn zoals jij dat wilt. Er kan soms veel werk en tijd in gaan zitten. Vooral veel oefenen en geduld hebben en niet verwachten dat je paard gelijk zo is als hij daar was.
Voor de rest, veel succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:50

Wellicht kan de link in mijn onderschrift je helpen. Je gaat hier aan de slag met 2 gedragsdeskundigen en een ervan is haptonoom waardoor er naar zowel jouw gedrag/reacties als die van het paard gekeken wordt. Ook hier vormt grondwerk een eerste basis, maar wordt het opgebouwd naar hetgeen jullie als combinatie nodig hebben.