2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayte25

2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:26

Ik heb een pinto die binnen 2maand 2,5 jaar is dus ik ben toch al eens langzaam met longeren begonnen. Of wat je longeren kan noemen dan toch, als ik hem vraag om in draf te gaan, gaat hij maar heel traag vooruit en is er blijkbaar bij hem geen hogere versnelling :\
Ik wou hem eerst leren longeren zonder zweep en gewoon op stem, maar dat bleek al snel geen optie te zijn want hij heeft meer interesse in het gras. Dus heb ik de zweep er eens bij gehaald, niet dat dat veel uithaalde want hij reageert niet op de zweep! Hij heeft totaal geen bang van het geluid. Ik dacht dan dat het was omdat hij geen conditie heeft, maar als ik hem terug op de weide zet bij men andere paard gaat hij daar dolgelukkig gaan lopen |o
Ik weet niet echt wat ik er aan kan doen en ik had gehoopt dat jullie me wat raad kunnen geven :)
groetjes Mayté

Vjestagirl

Re: 2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:27

Snapt hij uberhoubt wat je bedoeld? Hoe heb je hem het longeren aangeleerd?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:28

oefenen en er iemand bij halen die er verstand van heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:28

In een longeerbak gaan longeren en niet in het weiland.
Dan hoeft hij ook in het begin niet persé aan de longeerlijn.
Dan leert ie ten eerste alleen maar op de circel te lopen en jij in het midden met de longeerzweep.
Maar hij is nog erg jong, ik zou niet teveel gaan longeren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-08-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:30

Jong paard... heef tijd nodig om het .e.e.a. te snappen..

Misschien is wel gewoon nog té jong om dit vol te houden.

Houd het kort en herhaal met zweep en stem en heb gewoon geduld..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:31

Wat leuk dat je met je jonge paard aan de slag gaat. Maar jullie lopen tegen wat problemen aan en je vraagt om advies. Hoeveel ervaring heb je met het beleren van jonge paarden? Mijn goede raad zou zijn: zoek hulp van een ervaren persoon, die ervaring heeft met het beleren van jonge paarden, want ik heb het idee dat jij dat nog niet zo veel hebt. Ik ook niet hoor, dus dat geeft niks. Maar afgaande op je verhaal komt het zo over. Het klinkt namelijk alsof je heel wat te snel gaat voor dit toch nog heel jonge paard, of dat je paard er niets van snapt omdat je hem het niet goed uit hebt gelegd, maar er kunnen ook nog 1000 andere dingen zijn waardoor het niet goed gaat, maar dat kunnen we van achter de pc niet beoordelen. Ik zou dan wel snel zijn met het zoeken van hulp, of in elk geval niet meer proberen hem te longeren, want hoe vaker je dit op deze manier doet, hoe moeilijker het zal zijn hem het later goed aan te leren. Heel veel succes met het verdere beleren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:32

Zorgen dat hij niet wordt afgeleid door gras (of iets anders), zodat hij zich meer op jou kan focussen.
Ik zal wel een softie zijn, maar 2 jaar en 3 maanden vind ik vrij jong om te longeren.
Dan zou ik eerder bezig gaan met wat basisoefeningen zoals meelopen, volgen, stoppen wanneer jij stopt, voorwaarts gaan wanneer jij dat doet etc.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:32

Misschien heeft gezien zijn leeftijd nog geen zin om aan het werk te gaan????

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:34

Alle pubers zijn lui, dus laat 'm gewoon nog maar even spelen in de wei.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:37

Paard is nog geen 2,5 jaar.. Laat hem alsjeblieft nog even lekker jong zijn. Werken kan hij altijd nog. Ik denk niet dat hij echt lui is, grote kans dat hij je niet snapt. Als je met m aan de slag wilt, haal er iemand bij met verstand daarvan.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:39

Niet elk paard is even snel met leren. Jou paard is er overduidelijk totaal nog niet klaar om aan het werk te gaan. Lekker een jaartje laten staan en kijken hoe ie het dan oppakt!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:43

Dit klinkt heel erg als mijn haflinger in begin. Precies het zelfde niet vooruit te branden.

Ik heb heel lang niet begrepen waarom ze dit deed later kwam ik er achter.
In begin snapte ze het gewoon niet. Toen ze eenmaal begreep wat longeren was bleef ze "sloom" lopen.
Dit deed ik 2-3 keer in de week varierend van 20 tot 30 min.
Zelf toen ze ingereden was bleef ze sloom. Voor de zekerheid DA testjes gedaan maar kwam niks uit

Pas toen kwam ik tot de ontdekking dat mijn paardje prikkel gevoelig was. Ze nam zoveel prikkel of dat het dood vermoeiend voor haar was. En daarbij ook nog de nieuwe dingen die op haar weg kwam.
Op een bepaald punt stopte ze en wou ze niet meer lopen.

Toen heeft ze na 7 maanden weide rust zich heel erg gebeterd. Ik heb het rijden toen op gaan pakken maar in minderen maten ze had toen pas 6 keer onder het zadel gelopen voor de weide rust.
Ik ben toen begonnen 1 keer in de week rijden en 2 keer in de week grond werken in de zin van VD. Volgens op commando. Commando's stap en draf en zo aangeleerd. Toen dit werkte ben ik het longeren weer op gaan pakken. dit ging steeds beter.

Echter het slome gedrag bleef aanhouden. Toen prive les in geschakeld en zij kwam er ook niet uit. We dachten dat zal de aard van beestje wel zijn in combinatie met prikkel gevoelig.. Want ze was wel aan het been ma gewoon loom.
Toen liepen we weer vast dus heeft ze weer 3 maanden weide rust gehad en toen ineens heb haar ene keer uit de weide gehaald en ben ik een rondje gaan buiten rijden en toen bleek ze veel actiever. Ik merkte ook dat ze in de bak heel loom was ma buiten totaal niet.
Met overleg met me instructie haar doormiddel van buiten ritjes ingereden en nou heb ik een pracht pony.

Dus mijn tip doe gewoon voor de leuk 1 a2 keer in de week in de bak met aan halster kleine Volg oefeningen om de basis commando's aan te leren meer niet. Hou het leuk en simpel. Kijk goed na hoe je paardje reageerd

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:45

Een 2.5 jarig paard hoort ook niet te werken... Gewoon wachten tot hij 3 of 3.5 is en dan rustig aan bezig gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:47

Aryana schreef:

Nou inderdaad.
Paard is Nog niet eens 2.5 jaar oud.
Ik zou pas een beetje beginnen als ze bijna 3 jaar zijn.
En dan eerst lekker spelende wijs.
Langzaam opbouwen.

Mayte25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:53

Bedankt alvast voor de reacties! Ik ben inderdaad nog niet echt ervaren in het opleren van jonge paarden :) Ik heb een jaar geleden mijn verzorgveulen moeten opleren en dat is me uiteindelijk wel goed gelukt. Het probleem is voor mij ook dat ik niet de optie heb om in een longeerpiste iets met hem te gaan doen, aangezien er geen enkele dichtbij mij in de omgeving zijn. Maar ik zal zoals jullie zeggen het wat rustiger aan doen en nog wat meer aan de basis gaan werken :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:54

als je geen longeerpiste hebt zou ik tegen de tijd dat je met hem aan de slag kan een stukje land afzetten zodat hij meer aanleuing heeft

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:55

Lekker in de weide laten lopen en volgend voorjaar weer eens proberen?

Longeren is zo slecht voor de beenderen.

Als je dan toch persé iets wilt, pak een touw en ga een stuk wandelen. Leer je je paard ook door :Y)

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:56

Succes met je paardje :) Zal denk ik wel goed komen, maar gun hem wat tijd.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:57

Net aan 2 jaar dus...
Laat hem alsjeblieft gewoon nog lekker bij soortgenoten in de wei spelen en opgroeien.
Af en toe lekker samen wandelen, oefenen met stil staan, voetjes geven etc etc
Maar laat het werken nog maar even zitten. Dat moet hij straks nog zijn hele leven doen.

Mayte25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:09

bedankt voor de tips! :)

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:10

daantjuhhh schreef:
Aryana schreef:

Nou inderdaad.
Paard is Nog niet eens 2.5 jaar oud.
Ik zou pas een beetje beginnen als ze bijna 3 jaar zijn.
En dan eerst lekker spelende wijs.
Langzaam opbouwen.

Het lijkt me ook niet echt gezond om een paard wat nog in de groei is rondjes om z'n as te laten draaien. Gewoon lekker gaan wandelen en alvast verkeersmak maken en lekker mee gaan tutten.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:12

Hey,
Dat probleem heb ik ook met mijn 2.5j hengst ik heb gezegd van kijk ik doe enkel met hem grondwerk. Halt,voorwaarts,achteruit,...
En met hem gaan wandelen en borstelen en vrijheidsdressuur zoals iets leren oppakken op commando en lachen op commando,... Rustige commando's dat is ook een band bouwen met je paard en het ene paard is met alles rapper weg dan het andere...
En op zijn 3j pak hem uit de weide en probeer dan eens terug en zo rustig aan een zadel en hoofdstel.
Hoe minder je forceert hoe betere.
Alles op zijn tijd...
Alvast veel plezier met je paardje!
Mvg

Aryana

Paard in pubermodus: hey baas! ik doe toch niets verkeerd? ik doe toch niets?

Lara_Silver

Ik vind het ook heel raar! Ik vind het ook altijd zo raar als een kleuter een marathontraining niet aan kan. := Hoe zou dat nu komen? Gebrek aan spierkracht door onvolgroeidheid, gebrek aan veel concentratievermogen? Geen idee, zal wel een combinatie van beiden zijn. Maar waarom laten uitgroeien, lekker vroeg beginnen, dan leren ze het wel! *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:21

Te jong...

Lekker in het land zetten en volgend jaar weer verder kijken.
Nu gewoon lekker een beetje frutten af en toe, zorgen dat hij makkelijk meeloopt, voetjes kan geven.... door de smid geholpen kan worden, maar dat is alles. Meer hoeven ze op deze leeftijd echt niet te kunnen hoor ;-)

Ga het komende jaar zoveel mogelijk leren zodat je straks iets beter weet wat je wel en niet moet doen. En ga je paard alles leren met hulp van een instructeur.