Ondeugend paard, hoe help ik hem erdoor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

Ondeugend paard, hoe help ik hem erdoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 20:36

Ik heb een 6 jarig paard, die superkeurig is ingereden, al best wel wat kan maar soms nog wat moeite heeft met zijn grote lijf (hij meet 1.80m)
Aangezien ik door rugproblemen niet kan rijden momenteel, heb ik een bijrijdster die het heel leuk doet. Ze is licht in de hulpen en probeert hem zoveel mogelijk vanuit ontspanning te rijden. Tot zover alles dikke prima, als ze lekker gaan met zijn tweetjes dan is het een hartstikke leuk plaatje.
Echter is ie de laatste dagen liever lui dan moe en eigenlijk moet ie ff wat extra bevestigd worden. Lichamelijk is ie dik in orde want tijdens het longeren is ie flink ondeugend en gaat zijn bevallige bipsje regelmatig ff de lucht in en straalt de lol er vanaf. Hij zit dus duidelijk even in een testfase.

Hoe pakken we dit rijtechnisch zo correct mogelijk aan?

rndmusername

Re: Ondeugend paard, hoe help ik hem erdoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:48

is een goede instructeur geen optie? Bij mij gaat het altijd beter wanneer iemand mij op dingen wijst..

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:55

Wellicht inderdaad even iemand laten kijken die bekend is met dit soort situaties

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:37

Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met liever lui dan moe. Reageert hij niet op de hulpen of wel maar zakt daarna weer in? Of doet ie wel braaf wat hem gezegd wordt maar is het voorwaartse er niet meer?

Longeer hem anders ook eens met de ruiter op z'n rug, maar dan alleen als passagier. Het is ook goed mogelijk dat er toch iets niet lekker zit of misschien heeft hij spierpijn?

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:56

Ja een bekende van mij had er ook last van, misschien meer beweging geven of naar les gaan waar ze veel aandacht voor je hebben.

Succes!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:50

Hij staakt soms gewoon, gaat dan stilstaan en is dan haast niet meer in beweging te krijgen.

Ik moet er wel even bij vertellen dat ik in overleg zijn voerschema aangepast heb omdat hij voorheen juist aan de hete kant was.

Ik zal ook nog even wat van zijn achtergrond vertellen, hij is met zeer veel beleid ingereden en vanwege zijn groeispurten regelmatig op rust gezet. Het doel voor hem toen was dat hij een gerichte opleiding zou krijgen tot dressuurpaard, echter veranderden de omstandigheden om hem heen (niets met hem zelf te maken) en kwam hij in mijn bezit. Mijn doel is om voornamelijk lekker met hem te recreëren en misschien als het echt leuk gaat, eens een proefje te doen.
Vandaar dat bij mij het vermoeden rijst dat hij nu een loopje met de bijrijdster neemt omdat er minder van hem gevraagd wordt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:47

Tja ik zie staken toch echt als een teken van: ik heb hier geen zin meer in, ik doe niet meer mee.

Dat kan voortkomen uit pijn, ongemak (in paard z'n lijf of zit van ruiter bijv.), of het werk zelf staat hem totaal niet aan. Heeft het paard wel plezier in het rijden?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 00:37

Dat vind ik moeilijk in te schatten. Hij heeft in ieder geval een vrolijk orenspel en is nieuwsgierig naar zijn omgeving. Het pijn/ongemak aspect zie ik niet zo, als hij wel zijn dag heeft dan loopt ie als kieviet, ongedwongen en licht. Ik zie het meer als grenzen opzoekend en ondeugd (wel beseffend dat ik natuurlijk niet de wijsheid in pacht heb).

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 04:38

Mijn 8 jarige leasepaard heeft dit ook gehad. Is nog steeds aan het puberen maar dat staken is er nu gelukkig wel uit. Staken kwam bij hem gewoon uit joligheid. Hij vond het leuk om uit te proberen hoever hij kon gaan. Ik heb hem er nu door gereden door te straffen op het moment dat hij stilstond en gelijk te belonen nadat hij weer liep. Ook al gebeurde het 3 meter later opnieuw. Steeds heel consequent zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:40

Tja het is denk ik ook net hoe je er tegenaan kijkt. Het kan natuurlijk zijn dat de regels te slap waren en paard dat door heeft gekregen en daar nu vrolijk gebruik van maakt. Maar ik geloof er niet in dat alles helemaal goed gaat, regels duidelijk zijn en een paard dan 'ineens' grenzen op gaat zoeken.
Je zou dus ook eens heel kritisch kunnen kijken naar hoe de bijrijdster rijdt, zodat je het probleem hopelijk voor kan zijn. (Misschien geeft ze been maar eist geen reactie oid?)

En nogmaals, ik kan niet zien hoe het paard verder loopt.
Als hij de hele tijd vrolijk rond loopt en dan ineens met een grijns op z'n gezicht stil gaat staan, dan zeg ik ondeugd.
Is hij de hele tijd al tegendraads, niet voorwaarts en gaat uiteindelijk stilstaan, dan wordt er mijns inziens gewoon niet geluisterd naar de signalen van het paard waardoor hij zich genoodzaakt voelt stil te gaan staan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:44

Hoeveel afwisseling zit er in het rijden? Is het alleen bakwerk of ga je er ook op uit? Want dat kan al een wereld van verschil maken. Als hij eerst in de bak aan het werk werd gezet en nu wat rond mag hobbelen daar ipv werken, ja, dan kan zijn zin en lust wel eens overgaan in spelen en dwars doen. Doet hij het op een buitenrit ook?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:09

Bedankt voor de antwoorden. Hij doet idd op dit moment alleen bakwerk en de planning is om binnenkort naar buiten te gaan, echter is ie nog niet veel buiten geweest en hebben wij weinig uitrijmogelijkheden dus dat wil ik graag zelf doen, mits mijn rug beter functioneert.

Zoals ik het nu bekijk zijn onze regels te slap geweest. Omdat het zo'n clown is hebben we hem waarschijnlijk met teveel dingen weg laten komen. Het was ook niet van de 1 op andere dag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:04

Dan is het inderdaad een kwestie van terug naar de basis en de regels weer duidelijk neerleggen. Dus beenhulp = reactie, geen reactie = tik.
Sommige paarden reageren beter op 1x been geven, anderen op druk opvoeren en vasthouden tot je reactie krijgt. Zo ook met een tik. De één reageert goed op 1 tik, de ander op ritmische tikjes waarbij je de druk opvoert. (Meestal zijn dit de 'slome' paarden)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:13

Als ik dit alles lees, lijkt het mij echt puur een gevalletje ondeugend en uitproberen! Zo deed mijn verzorgpaard ook toen ik net op haar rug gekropen was. ze is keurig ingereden maar erg eenkennig. En niet als je naast haar staat, maar zodra je op haar rug zit, wil ze toch even weten uit welk hout je gesneden bent. Als je haar eenmaal gewonnen hebt kun je lezen en schrijven met haar. Dus ik denk flink doorzetten en goed aanpakken. Mocht hij dan echt gevaarlijk worden zou ik er hulp boij vragen.

Moniique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:03

Ik rij voor iemand, die heeft op stal ook een paard staan wat hier ineens last van had. Buitenrijden wou nietmeer, in de bak niet. Longeren ging gewoon.
Ze hebben hem met iets laten behandelen.. Weet de naam niet meer precies en hij is zo'n stuk opgeknapt.
Z'n hormonen zaten "in de knoop" waardoor hij het gewoon niet kon. Hij wou wel,maar kon het gewoon niet..

Ik weet niet of dit misschien ook bij jouw paard zo is, maar ik kan wel opzoeken voor je wat het was :).

Maargoed het kan dus ook gewoon ontdeugendheid en uittesten zijn zoals sommigen hier ook zeggen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:40

risico van een groot paard losjes rijden, is dat ze steeds meer uitmekaar vallen en dan achter dus steeds minder gaan doen, waardoor je dus dan dat trage weer moet gaan oplossen, ik zou een goede instructie erbij halen want zo via het forum ga je het niet oplossen, je hebt een vriendelijke maar kordate instructie nodig

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:29

Misschien vind je paard het gewoon saai en heeft hij uitdaging nodig. Misschien afwissellen in rijden, en springen of bosritjes als dat kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:30

Ik weet niet hoe vaak jullie rijden, maar hoe gaat het met de regels aanscherpen? Merk je al verschil/krijg je het gewenste resultaat?

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:03

Zal een goede instructeur er bij halen en dan kom je er denk ik wel snel!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 02:02

Hij staat momenteel even op non actief omdat mijn bijrijder vakantie heeft. Dus heb nog even geen nieuws.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 01:27

Mijn bijrijder is ermee gestopt wegens privé omstandigheden en of het zo moest zijn vond ik dezelfde dag nog een nieuwe bijrijder in mijn vriendinnetje en stalgenootje en ik kan nu met zekerheid zeggen dat mijn "paardje" dus idd ondeugend was. ;)

Bij het eerste ritje stak het "oude probleem" weer even zijn kop op en was ie niet vooruit te branden. Toch flink doorgezet en ondanks dat mijn vriendinnetje doodop was toen ze afstapte, heeft ze hem niet laten "winnen".

De 2e x rijden was ie al iets frisser en probeerde hij haar uit door ff 2 flinke bokken te geven toen ze aansprong in galop. :? Ook deed ie ineens alsof ie vreselijk bang werd van de springpalen die al sinds mensenheugenis in de bak liggen. :D
Gelukkig zit ze als een huis, dus hij had pech en werd er ff goed doorheen gereden.

Gisteren was er eigenlijk al direct ontspanning te zien en hij kreeg duidelijk plezier in het werk. Ondanks dat ie met het longeren compleet uit zijn stekkertje ging, was hij na het opzadelen direct bereid om voor haar te werken.

Vandaag is er schijnbaar een connectie gelegd want ze gingen als de brandweer. Zelfs met het longeren geen gekke dingen meer maar gewoon werken. Hij was tijdens het rijden ontzettend actief en hij deed enorm zijn best voor haar. Hij vind sommige dingen nog wel moeilijk vanwege zijn grote lijf maar wat heeft ie een werklust! Prachtig om te zien en hij lijkt er ook echt van op te fleuren.