conditie-opbouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

conditie-opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 09:55

Hallo, de conditie van mijn paard (en mij :-p) is helemaal gezakt tot het nul-punt. Door een buitenlandse atage heeft hij een halfjaar stil gestaan Omdat de bijrijder er niet meer op durfde. Nu heeft hij dus een halfjaar lang op de wei gestaan.
Hoe kan ik dit het beste weer oppakken? Ik weet dat elk paard anders is, maar is er een beetje een richtlijn waar ik wat op kan steunen? Mijn paard is 8jaar.

x_xena

Re: conditie-opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:42

Ik zou het eerst rustig opbouwen, dus een halfuutje in de bak en trainen, en daarna een halfuurtje in het bos, da lijkt me voor het paard ook leuker.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:02

Heb je de mogelijkheid om naar buiten te gaan? Gewoon rechte stukken in het bos rijden is het beste, dan train je ook meteen de balans weer.

Is dat geen mogelijkheid, dan gewoon in de bak aan de gang. Aan het been zetten en overgangen, dat is het eerste waaraan je moet gaan denken. Die conditie komt dan vanzelf wel mee.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:03

Zou beginnen met paar keer in de week longeren, buitenritjes maken met veel stapwerk en rustig weer wat in de bak gaan doen, max een half uurtje

Veerle__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:39

Heb ook hetzelfde probleem, mijn paardje heeft ook een lange tijd stilgestaan door een blessure, dan had ik examens ... Ben nu ook opnieuw beginnen rijden en heb eerst wat wandelingetjes gemaakt met heel veel stap, dan enkele keren in de bak gereden en gewoon wat losgereden, veel overgangen gemaakt, ... Af en toe heb ik hem ook gelongeerd.

Beter elke dag een 20 minuutjes halfuur dan maar enkele keren in de week een uur (uiteraard enkele rustdagen inlassen ;))! Je zal merken dat zijn conditie er snel op vooruit gaat, ze pikken dat snel terug op :-)

succes!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:09

Er staan op internet verschillende trainingsschema's voor het trainen van conditie(bv voor endurance tochten etc. misschien is dat iets?)

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:34

zelf heeft mijn paard ook echt een slechte conditie maar dit komt meer omdat hij te dik is en moeilijk afvalt
maar zoveel mogelijk stappen heeft bij mij heel veel geholpen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:53

mijn paard heeft met hele kleine tussenposes 2jr stil gestaan

ik ben eerst ernaast rondjes van 45 min gaan wandelen toen erop en dan uit breiden
grotere rondjes en meer draven
en af en toe een dag rust om de spieren bij te laten komen.

in de bak rijden we niet vanwege artrose.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:57

Ik heb eens een heel schema gemaakt voor het opbouwen van mijn merrie, ze was sneller op conditie dan mijn schema omdat ze al die tijd op de wei had gestaan was haar conditie beter als verwacht (binnen een maand had ik haar weer op conditie voor 3 kwartier/uur, zonder veel moeite ervoor te moeten doen of met een overmoeid paard te zitten.

Tijden zijn excl. in en uit stappen en voor ik bijgezet longeer laat ik ze altijd een paar minuten zonder bijzet lopen. (bijzet kan van alles zijn, bij mij was het afwisselend touwtjes en dubbele longe) Mijn schema zag er ongeveer zo uit:

o Dag 1: 10 minuten longeren halster (zaterdag)
o Dag 2: 5 minuten bijgezet longeren, goed uitstappen (zondag)
o Dag 3: 15 minuten halster longeren (maandag)
o Dag 4: vrije dag (dinsdag)
o Dag 5: 10 minuten bijgezet longeren (woensdag)
o Dag 6: 10 minuten bijgezet longeren met zadel (donderdag)
o Dag 7: 15 minuten longeren halster (vrijdag)
o Dag 8: vrije dag (zaterdag)
o Dag 9: 20 minuten bijgezet longeren met zadel (zondag)
o Dag 10: 10 minuten rechtuit-voltes rijden (maandag)
o Dag 11: 10 minuten halster longeren (dinsdag)
o Dag 12: vrije dag (woensdag)
o Dag 13: 15 minuten bijgezet longeren (donderdag)
o Dag 14: 15 minuten rijden (vrijdag)
o Dag 15: 20 minuten rijden (zaterdag)
o Dag 16: 20 minuten halster longeren (zondag)
o Dag 17: vrije dag (maandag)
o Dag 18: vrije dag (dinsdag)
o Dag 19: 20 minuten bijgezet longeren (woensdag)
o Dag 20: 25 minuten rijden (donderdag)
o Dag 21: 15 minuten rijden (vrijdag)
o Dag 22: vrije dag (zaterdag)
o Dag 23: 25 minuten rijden (zondag)
o Dag 24: 20 minuten halster longeren (maandag)
o Dag 25: vrije dag (dinsdag)
o Dag 26: 20 minuten bijgezet longeren (woensdag)
o Dag 27: 30 minuten rijden (donderdag)
o Dag 28: 20 minuten rijden (vrijdag)
o Dag 29: 15 minuten halster longeren (zaterdag)
o Dag 30: vrije dag (zondag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:13

Ik denk dat je dat soort dingen vooral op gevoel gaat moeten doen.. Elk paard is anders met opbouwen, de een is binnen een maand alweer flink op conditie en de ander doet er een half jaar over voordat deze weer terug is op hetzelfde niveau.
Ik zou beginnen met lekker spelenderwijs aan de slag gaan, beetje longeren, keertje erop.. Aan het begin zonder al te veel te vragen. Maar je moet wel in je achterhoofd houden dat door een beetje "niks" te doen, een paard niet op conditie gaat komen. Wat dat betreft werkt het natuurlijk precies hetzelfde als bij mensen. Je kan om de dag 10 minuten gaan wandelen door het bos, maar zo lang je niet stukjes gaat rennen tussendoor of op een andere manier jezelf "uitput" ga je ook geen conditie opbouwen. Je moet toch een beetje pushen, en je kan elke keer een stukje verder pushen. Om dat te kunnen moet je je paard heel goed aanvoelen, wanneer moet het klaar zijn. Ik denk dat om dat goed te kunnen aanvoelen je toch het beste de hulp van een instructrice erbij kunt halen. Eens in de twee weken gewoon even een moment pakken om met haar te bespreken hoe je het verder gaat doen en wat je wilt zeg maar.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:09

veel longeren.
als je gaat rijden rustig opbouwen je merkt vanzelf tot hoever je kan gaan.
kan hij naast de fiets?
dat heeft bij mij geholpen om zijn conditie op te bouwen.
en lekker lopen, wand hij zal de eerste weken waars. wel spierpijn hebben.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:12

Hoi, allemaal.

Bedankt voor alle reacties.
Hier kan ik mooi mee aan de slag!

@Emmaa_ : ja wil ook wel weer lessen gaan volgen, maar wou eerst een beetje conditie met hem hebben voor ik iemand vraag te komen (ook qua kosten).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:22

@Countrygirl, wat dat lessen betreft: na een rustpauze liet ik mijn lesgeefster (als ze tenminste in de buurt was) komen voor een les van een halfuurtje, krijg je weer wat "huiswerk" mee en wordt het paard toch niet te moe.

Qua conditie heeft ie wel het voordeel dat ie op de wei gestaan heeft, zal dus minder achterstand hebben dan een paard dat 6 maand op stal gestaan heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:24

Veel buiten rijden en veel stappen. Van stappen krijgen ze echt n gigantische conditie. Vooral als ze steeds een stuk moeten draven of galopperen en je gaat daarna 10 min stappen. dan kunnen ze zich weer grotendeels herstellen en kun je daarna weer n stukje draven/galopperen.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:57

Okay, dank je wel!

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:12

Ik zou het eerst heel rustig oppakken dus niet te veel galop en lekker rustig tempo en niet te lang. Of eventjes longeren is ook goed voor zijn conditie