nieuwe pony...hulp nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

nieuwe pony...hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:47

Sinds kort hebben we weer een pony in ons gezin. Het gaat om Bueno, een witte c pony van net 15 jaar. Het laatste jaar af en toe boswandeling mee gedaan, daarvoor wat lichtjes pistewerk, boswandelingen en 10 jaar geleden 2 jaar manegepony geweest.
Hij stond bij de vorige eigenaar dag en nacht op de weide. Was de knuffelpony van jonge kinderen.

Situatie nu:
Sinds dag 2 dat hij bij ons staat ook terug dag en nacht op de weide. Stal vindt hij nog "eng" en is nu ook niet nodig. Staat in een groep van ongeveer 11 paarden.
Wordt momenteel dagelijks 20 min gelongeerd/grondwerk mee gedaan.
Is al wat stap en draf of gedaan 1 x.

We hebben hem nu een kleine week. In het begin was hij echt mega braaf. (de eerste dag laten wennen, de dag erna wat longewerk gedaan) Hij reageerde perfect aan de longe en was braaf met onze dochter van 9 (onervaren) aan de longe de dag erna.

Gisteren heb ik hem gelongeerd. Hij was nog steeds braaf en reageerde perfect op stemhulpden. Mijn man wilde het overnemen en toen schrokken we wel even. Hij vloog agressief met zijn mond open op hem af. Man reageerde direct, zette hem kaal de roundpen in en dreef hem van zich af. Na 30 min "gevecht" (bleef proberen naar het midden te komen, haalde zelfs een paar keer met zijn achterbenen uit) gaf hij het op en draafde, stapte en gallopeerde rustig met zijn hoofd omlaag. Gestopt en meneer gaf geen kick meer en was weer zo braaf als voorheen.

Vandaag: Poetsen ging perfect, dochter leidt hem naar de longeercircel ging perfect. Ik neem hem over en begin met stappen. Hij gedroeg zich als voorheen. Braaf en oplettend. Na te hebben gestapt zet ik hem met stem in draf. Hij draait zich recht naar me toe en legt zijn oren plat in zijn nek. Ik heb voor de zekerheid de longeerzweep erbij gepakt. Hij probeerde daarna nog wel 2 keer naar het midden te komen maar na 20 min stapte en draafde hij netjes op commando. Ook halthouden en terug wegstappen gingen prima. Galop heb ik vandaag overigens niet gedaan.

De eerste keer rijden ging redelijk goed. Natuurlijk is hij stijf, na een jaar te lummelen, maar hij reageerde eigenlijk best goed op de hulpen. Af en toe moest stem erbij maar dat is geen probleem. Probleem was wel dat wanneer hij het moeilijk had zijn oren in zijn nek gingen en hij een achterbeentje durfde uit te steken. Zonder hoog te bokken overigens. (en nee, ben er zelf niet op gegaan daarvoor moet hij eerst wat spiertjes hebben weer...mijn schoonzusje lichtgewichtje heeft hem 30 min gereden in stap en draf).

Mijn vraag is: Hoe kunnen we hem weer soepel krijgen? Blijven longeren en even zorgen dat hij het vertrouwen en respect heeft voor ons en zo de trainingen verder gaan uitbreiden? 2 keer per week max rijden? Zijn "agressie" probleem oplossen en dan verder zien hoe en wat?

Voor de duidelijkheid: Hij is gekeurd door de veearts en goed bevonden. We hebben en ander zadel laten aanmeten de dag na aankomst want zijn eigenlijke zadel was 10x niks. Hij is eigenlijk doodbraaf...behalve het akkefietje tijdens het longeren bij mijn man (en uittestgedrag bij mij vandaag)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 01:06

Waarom niet eerst nog lekker meer grondwerk met hem doen?
Dat rijden komt heus wel. Iets meer dan boswandelingen?
Probeer een keer VD met hem, misschien vind hij dat wel te gek.
Zo leer je samen werken, bouw je weer een band op, steek je veel tijd in elkaar en belangrijkste; vertrouwen :)
En word hij vanzelf ook wat losser in z'n spieren.

tamary

Re: nieuwe pony...hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 01:12

Spieren hebben tijd nodig om te herstellen, bij elke dag werk is daar geen tijd genoeg voor. Zeker omdat hij van niks naar 7 dagen werk is gegaan kan hij best spierpijn hebben en dus protesteren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 06:57

Om meer te kunnen zeggen over zijn "agressie" probleem zou je je pony enkele keren voor langere tijd moeten observeren op de weide als hij in de kudde staat.
Daar kan je zien hoe zijn karakter is : van erg dominant, over middelmatig tot onderdanig.
Daar uit kan je dan een mogelijke factor afleiden ivm zijn gedrag.
Afhankelijk van de resultaten kan je het opvoeden van je pony aanpakken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:03

Is deze pony tijdens die keuring ook op de foto geweest???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:06

Deze pony heeft 1 jaar niets gedaan en daarvoor 10 jaar lang ook weinig. Dan van het ene op het andere moment is hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald en 'aan het werk' gezet. Natuurlijk is dat een hele overgang. Hij is de komende maanden nog aan het wennen aan zijn nieuwe kudde/omgeving/mensen. Doe lekker rustig aan.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom er nooit iets mee was gedaan. Sommige pony's kunnen heel braaf zijn tot er iets gevraagd wordt. Kinderen vragen (eisen) over het algemeen weinig. Je schrijft zelf al: knuffelpony geweest.

Bouw dus langzaam op met wat je ook maar wilt doen. Echt zo'n verhuizing is niet niets voor je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:12

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een actie vanuit gruwelijke spierpijn is. Als jij afgelopen jaar alleen af en toe de hond van de buren uitgelaten hebt, en je moet dan ineens elke dag de sportschool in, dan piep je ook. Terecht overigens.

Wie heeft dit trainingsschema opgesteld? Als dat in overleg met een instructeur zo gedaan is, dan zou ik daar direct afscheid van nemen en er eentje zoeken die ook aan het dier denkt.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:57

Bedankt voor de reacties. We gaan overigens zeker beginnen met heel veel grondwerk. Vandaag bijvoorbeeld gaan we wandelen in het bos. Morgen heeft mijn dochter een half uurtje priveles (longe zitles) en we waren van plan Bueno in te zetten ;) Maar aangezien ze ook galoppeert hebben we dit even uitgesteld. Morgen heeft onze vriend dus een dagje "vrij" want verzorgen is ook een soort van werken al beseft Bueno dat zelf waarschijnlijk niet want hij geniet ervan haha.

Waarom spierpijn? Klinkt misschien als onervaren maar ben zelf jaren in de paardensport geweest ;) Hij staat en stond dag en nacht op de weide en met een halster 20 min stap en draf is nu niet bepaald hard werken. Doen we enkel om zijn conditie wat op te bouwen. Gebruik op dat moment dus geen zadel, hoofdstel, bijzet, pessoa of iets anders wat hem het al moeilijk zou kunnen maken (ofwel echt aan het werk zou zetten)

Die 10 jaar was hij niet letterlijk alleen knuffelpony maar heeft hij de 4 kinderen uit het gezin "leren" rijden. Hij deed b/l oefeningen en heeft wel eens een sprongetje gemaakt. Wegens overgang grotere pony stond hij nu een jaar praktisch stil.

In de kudde probeert hij te verjagen. Dit lukt hem gedeeltelijk. Hij kwam op de weide en gooide zich direct in de groep. Uiteraard waren er vele betere leiders ;) Dus zijn plekje is nog niet bepaald. Kan ook niet overigens....Wij en mijn instructrice (opleiding Emile voest gehad, in Deurne afgestudeerd en zelf behoorlijk hoog in de sport) hebben het idee dat hij dit "dominante" (agressief was niet het juiste woord) op mijn man uitprobeert.

Ook met het half uurtje rijden heeft hij vooral lange teugel gestapt en overgangen stap/draf, stap/halthouden en zo gedaan. Er werd niks gevraagd enkel de overgangen. Absoluut niet aan de teugel rijden (of beter naar de teugel rijden) of iets dergelijks. Niks geks gedaan. (en dan nog met ervaren schoonzusje vlieggewicht van 32 kilo)

Ik ben zeer tevreden over onze instructrice overigens. Ze is een van de weinige die ik hier in de omgeving ben tegengekomen die zoveel respect voor paarden heeft. Haar motto is paard gelukkig ik ook en dat zochten we. We drillen de pony echt niet, hij zweet zelfs met dit warme weer nog niet eens, er wordt voornamelijk veel mee getut wat hij wel enorm waardeert en waar hij dan wel enorm braaf is. Ja ze heeft een manege al lijkt het niet op aandere BE manege's. Mijn mening? helaas zie je in BE weinig maneges waar een paard paard mag zijn. Waar paarden op de weide staan, waar ruiters hun paard uit de weide moeten halen (onder begeleiding) zelf moeten poetsen, (helpen) opzadelen en na de les zelf het paard moeten verzorgen en weer lekker bij zijn vriendjes zetten. bij haar is dit wel het geval. Dat is overigens de reden dat wij 4 jaar geleden ons paar verkochten, we wilden een paardvriendelijk leven en geen 23 uur stal 1 uur presteren leven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:04

Gun deze pony eens de tijd om op een vreemde plek te wennen. En dat duurt bij de één langer als bij de ander. En nog even over het laatste, denk dat hij alleen zijn plekje in de kudde probeert te krijgen. Je kunt nu nog helemaal niks van dominantie zeggen. En ga met een pony die een jaar stil heeft gestaan weer langzaam aan de gang. Is heel normaal als hij dan spierpijn krijgt. Krijg jij toch ook als je vanuit het niets ineens 7 dagen per week aan het sporten gaat.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:05

@marcR wat ik wilde zeggen. De groep staat zo ongeveer 2 meter van het terras en als ik daar ben is dat niet alleen om te longeren, knuffelen, rijden maar ook om te kijken. Ik geniet ervan om de groep met elkaar om te zien gaan. Wat ik tot nu merk is dat Bueno best wel acties durft te ondernemen om anderen uit de groep een stapje lager te zetten. Hij heeft dan ook al de nodige happen terug gehad ;)Hij geeft echter ook wel snel op want komt een hoger in rang naar hem met zijn oren plat dan maakt die zich snel uit de voeten :p
Hij kan ook moeilijk "stilstaan" beweegt veel op de weide. Letterlijk van hooiplek, naar hooiplak en terug. Staat ook graag alleen in de verte te staren maar duldt dan bijvoorbeeld wel de allerlaagste in rang bij hem. Draait ook graag rondjes om de grote hechte groep heen. Alsof hij ze zelf observeert en zijn "kans" af wacht.

Komt er iemand richting/aan de draad dan staat hij er direct haha

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:08

Is uitprobeergedrag na een week niet wat snel? Ik heb altijd ervaren dat er een maandje ofzo overheen gaat voordat ze genoeg vertrouwen hebben in de nieuwe baas + omgeving om flink te gaan irriteren, maar misschien was dat toeval?

Spierpijn lijkt me helemaal niet gek als een paard van grasmaaier naar 20 min per dag 'werken' gaat. Zelfs overgangen aan een halster of onder het zadel met 32kg erop is best een verschil met scharrelen in het land. Doe dat 3 dagen achter elkaar en ik snap dat de pony protesteert. Daarnaast begrijp ik dat hij in de kudde ook actief bezig is, ook daar kan hij natuurlijk spierpijn van krijgen :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:15

Niet om gek of bot over te komen he....kan me niet goed verwoorden....maar hoe zit dat dan met paarden die op wedstrijd gaan? Of voor het eerst een nieuw bos in gaan? Die kan je toch ook niet eerst maanden laten wennen aan hun nieuwe omgeving? vraag me af hoe het met die ruiters zit. Hoe zij dit aanpakken.

De een zegt altijd laten wennen, de ander zegt meteen lichtjes mee beginnen zodat hij went maar niet verwend wordt zeg maar.
Is dagelijks 20 min aan een halster stap/draf/stap/ halthouden en nog meer stappen echt zo slecht dat is toch gewoon een basis? En een kwestie van vertrouwen naar elkaar toe opbouwen? Net als het gaan wandelen in het bos, over de harde weg enz. dit is. Tenslotte blijft stappen de basis voor alles.

Jonge paarden die weggebracht worden om zadelmak te maken en na een maand als rijpaard basis stap/draf/galop terug komen die krijgen ook echt niet eerst 2 weken de tijd om te wennen...zo wel...zou ik mijn paard daar nooit zadelmak laten maken want dat betekent in 2 weken tijd alles moeten kunnen.

Ik bedoel het totaal niet verkeerd en ben blij met alle tips, maar een simpele stap/draf oefening met een halster en niet eens werkend maar volledig zoals hij zelf wenst te stappen/draven vind ik nu niet echt bepaald spierpijn opwekkend. Of moet ik hem 2 weken laten staan, laten wennen om dan verder opnieuw te beginnen, dan roesten ze volledig vast. Of eventueel laten wennen en dan 1 x per week een buitenritje maken zoals hij de laatste 10 maanden gewend was gaan doen....dan zit je daar toch ook weer mee vast? Want gaan vragen is dan waarschijnlijk ook niet goed want ook dan zal hij vroeg of laat wel eens spierpijn krijgen.

Mijn vraag is eigenlijk gewoon: Wat stellen jullie voor? Stil laten staan gedurende 2 weken zodat hij kan wennen en dan beginnen met longeren of iets anders? Of nu laten wennen en 20 min laten stappen/draven/halthouden op stem om hem bezig te houden? Of hoe zouden jullie hem weer oppakken?

@yessy oliebol ja....daar zal het probleem hem in zitten :P het gedrag wat hij in de kudde vertoont is natuurlijk ook "werken" thx!! Hier kan ik ff wat mee. Daar had ik dus niet aan gedacht. Hij maakt inderdaad behoorlijk korte wendingen, schiet van stap in galop en zit af en toe zowat op zijn kont om maar "baasje" te kunnen spelen....echt dank je, hier had ik niet eens bij stilgestaan.

hij heeft overigens pas 1 keer onder het zadel gelopen voor ons he ;) Toen we hem gingen testen of hij echt braaf genoeg zou zijn. En dat was hij onder het zadel. Voorbeeldig.
Laatst bijgewerkt door Elles op 06-08-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd. Wil je nog wat toevoegen aan je bericht, dan graag de 'wijzig'knop gebruiken. Dat kan tot een half uur na plaatsing.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:23

Ik kan me voorstellen dat je als 'gewoon paardenmens' vindt dat 20 minuten stappen en draven niets is, maar laat ik mezelf als voorbeeld geven: ik ging eergisteren zelf 30 minuten (veel stappen) en wat 'draven' en ik voel mn bovenbenen nu nog steeds. Bouw het rustig op, dagje vrij ( en dan ook echt vrij ) dagje poetsen, dagje wandelen, dagje longeren en dan weer van voren af aan. Zo kan de pony rustig wennen. Het is fijn dat je een instructrice hebt gevonden die bij past maar hecht a.u.b niet teveel waarde aan diploma's. Ik heb er zelf over nagedacht om als zestienjarige naar deurne te gaan, maar ondanks dat er ook talent rondloopt halen er ook ontzettend veel meiden een 'veeg diploma' en waar ik mn orun diploma haalde zaten er ook mensen in de groep die rustig hun chaps verkeerd omdeden en dat is nog het minst gekke. Blijf vooral dicht bij je eigen normen en waarden en vooral: blijf er plezier in en aan houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:36

Buenootje schreef:
Niet om gek of bot over te komen he....kan me niet goed verwoorden....maar hoe zit dat dan met paarden die op wedstrijd gaan? Of voor het eerst een nieuw bos in gaan? Die kan je toch ook niet eerst maanden laten wennen aan hun nieuwe omgeving? vraag me af hoe het met die ruiters zit. Hoe zij dit aanpakken.

De een zegt altijd laten wennen, de ander zegt meteen lichtjes mee beginnen zodat hij went maar niet verwend wordt zeg maar.
Is dagelijks 20 min aan een halster stap/draf/stap/ halthouden en nog meer stappen echt zo slecht dat is toch gewoon een basis? En een kwestie van vertrouwen naar elkaar toe opbouwen? Net als het gaan wandelen in het bos, over de harde weg enz. dit is. Tenslotte blijft stappen de basis voor alles.

Jonge paarden die weggebracht worden om zadelmak te maken en na een maand als rijpaard basis stap/draf/galop terug komen die krijgen ook echt niet eerst 2 weken de tijd om te wennen...zo wel...zou ik mijn paard daar nooit zadelmak laten maken want dat betekent in 2 weken tijd alles moeten kunnen.

Ik bedoel het totaal niet verkeerd en ben blij met alle tips, maar een simpele stap/draf oefening met een halster en niet eens werkend maar volledig zoals hij zelf wenst te stappen/draven vind ik nu niet echt bepaald spierpijn opwekkend. Of moet ik hem 2 weken laten staan, laten wennen om dan verder opnieuw te beginnen, dan roesten ze volledig vast. Of eventueel laten wennen en dan 1 x per week een buitenritje maken zoals hij de laatste 10 maanden gewend was gaan doen....dan zit je daar toch ook weer mee vast? Want gaan vragen is dan waarschijnlijk ook niet goed want ook dan zal hij vroeg of laat wel eens spierpijn krijgen.

Mijn vraag is eigenlijk gewoon: Wat stellen jullie voor? Stil laten staan gedurende 2 weken zodat hij kan wennen en dan beginnen met longeren of iets anders? Of nu laten wennen en 20 min laten stappen/draven/halthouden op stem om hem bezig te houden? Of hoe zouden jullie hem weer oppakken?

De paarden die naar het bos gaan en op concours hebben in de regel geen jaar stil gestaan. Jullie pony is uit zijn vertrouwde omgeving weg gehaald en dat veroorzaakt dus zijn huidige gedrag. Hij wordt vanzelf wel weer rustig.
Het opbouwen zou ik als volgt doen. Ik zou hem nu voorlopig gewoon om de dag even pakken met longeren/rijden. En dit de eerste tijd gewoon 20 minuten doen. Op een gegeven moment ga je wel merken dat hij toe is aan meer werk. Eigenlijk zou ik ipv longeren eerder met hem aan de hand gaan wandelen, dit omdat je dochter nu nog vastzit aan de longe. Wat ik overigens heel goed begrijp. Zou dat zelf ook doen. Je moet je pony wel de tijd geven om weer in conditie te komen. En zorgen voor genoeg afwisseling. Dus niet aldoor in de bak blijven. Daar blijft je pony ook frisser van en blijft hij het werk leuk vinden. Als je gaat wandelen wel een hoofdstel omdoen. Dan heb je net even meer te vertellen dan met alleen een halster.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:43

Thx...gewoon paardenmens hihi...lig er wel 4 jaar uit maar goed....maakt niet uit is het topic niet.

Ok dus vandaag lekker vrij voor Bueno. Morgen ga ik met hem wandelen nadat de dochter netjes les heeft gehad op manegepony en donderdag even terug aan de longe.

Bedankt voor de tips :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:45

Persoonlijk zou ik hem dan donderdag weer vrij geven. Zo krijgt hij ruim de tijd om de nieuwe indrukken te kunnen verwerken. Gewoon één dag wat doen en de volgende dag lekker vrij.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:46

@harr niet voor het een of ander maar we RIJDEN nog niet he. Dus ik voel mijn benen niet maar mijn kuiten en voeten wel hihi. En zoals ik al zei...als er gereden/gelongeerd wordt is STAP zowieso de basis, dat blijft ook als een paard zz loopt.

Dank je FriesWytske...vrij is ok maar lekker tutten, borstelen kan dan wel neem ik aan? Dat vindt hij namelijk heerlijk (zoals ik al zei zodra er iemand in de buurt van de draad komt dan staat hij er)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:58

Haha ja ik bedoelde dat ik zelf was gaan hardlopen XD

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:02

Zou rustig aan zo met hem verder gaan als je al doet. Om de dag is een goede tip. Denk dat het gewoon een kwestie van wennen is aan zijn nieuwe omgeving en zijn nieuwe baasjes. Hij heeft lange tijd op zijn oude adres gestaan en was daar gewend. Zo'n verhuizing is niet niks.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:05

Buenootje schreef:
Dank je FriesWytske...vrij is ok maar lekker tutten, borstelen kan dan wel neem ik aan? Dat vindt hij namelijk heerlijk (zoals ik al zei zodra er iemand in de buurt van de draad komt dan staat hij er)

Ja, hoor dat is prima. Zo leert hij jullie ook beter kennen. En jullie hem. :j

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 11:09

Ok har ik dacht al hahaha. Bij mij dus spierpijn van het ineens weer zoals vroeger middagen op de manege doorbrengen en geloof me, het verzorgen van Bueno is dan een makkie voor me, het is mijn vijf kids in de gaten houden, helpen enz wat het ineens actief maakt voor me ;) Och kom ik toch nog op een leuke manier terug onder de 61 kilo (jaja ben er nu 67 kilo met 1.63m maar goed na 5 kids en de jongste is 1 jaar gaat het ook ff allemaal net een tempootje minder ook al ben ik "pas" 32)

Net dus even met mannetje gebeld en besloten hem vandaag lekker te laten genieten op de weide (en daar zijn eigen training te doen hahaha) morgen ga ik dan wandelen met hem.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:10

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:32

Top! Komt vast goed met jullie!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 11:38

Ja daar ben ik van overtuigd ;) Wij moeten ons aanpassen aan de pony en dan komt alles goed. Zoals ik altijd heb geleerd....het paard is het paard, wij moeten ons aanpassen en leren om het paard te begrijpen. Elk paard is van nature goed :) En dat geef ik graag door aan de kids hier.