Paard geen plezier meer in de bak, switch maken? Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Paard geen plezier meer in de bak, switch maken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:15

Hopelijk is de titel een beetje duidelijk :')

Ik ben eens benieuwd wie dit ook gedaan heeft en hoe dit heeft uitgepakt voor paard + ruiter!

Ik merk gewoon dat mijn haflingermerrie geen zin meer heeft in het rijden in de bak. Ze werkt gewoon niet meer zo fanatiek mee als vorig jaar. Misschien komt het doordat we altijd dezelfde oefeningen doen maar ik kan moeilijk hogere oefeningen gaan rijden als de basis er nog niet goed genoeg in zit.

Als we buiten rijden dan genieten we beide. We genieten van de omgeving en mn paardje ontspant ook lekker. Tuurlijk hebben we wel eens een spanningsmomentje ertussen door hoor! Maar buiten is het ook een stuk spannender als in de bak! Ik merk dat ze dan lekker vrolijk is en al helemaal als iemand met ons mee gaat (te paard of te voet, fiets, scooter maakt niks uit) dan is ze al helemaal vrolijk.

Ik heb nu het 1.5 jaar dressuur met haar gereden... maar als ik terug denk zijn we niet echt vooruit gegaan. Het kan ook echt aan mij liggen hoor, ik heb totaal geen ambities voor hogerop te komen met haar.. ik hou meer van lol met je knol etc.

Nu dat mijn zadel eigenlijk niet meer super lekker ligt (ene zadelmaker zegt van wel en de andere niet) wil ik mijn huidig zadel sws weg doen en ben ik aan het denken over een ander zadel. Misschien voor dat kleine beetje dressuur toch een dressuurzadel en voor erbij een barefoot zadel voor buitenritten? Ik weet het nog allemaal niet!

Maar oké... Dus de hoofdvraag waarom ik dit topic geopend heb. Wie heeft een volledige switch gemaakt mijn zijn paard en hoe heeft dit uitgewerkt voor zowel ruiter als paard?

alleirbag

Re: Paard geen plezier meer in de bak, switch maken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:20

Ik! Mijn pony was ongelooflijk dwars in de bak, dus toen de basis er in zat ben ik lekker naar buiten gegaan. Ik heb een boomloos zadel aangeschaft, een bitloos hoofdstel, goede beenbeschermers en wat hebben we een ongelooflijk mooie tijd gehad samen. Als ik terugdenk aan de gelukkigste dag van m'n leven, dan was dat op zijn rug. Voor ons werkte het fantastisch en mijn dier en ik werden beiden gelukkiger. Geen moment spijt van gehad. Succes!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:29

Hier nog eentje! Mijn tinker deed altijd heel erg haar best in de bak (ook ongeveer 1,5 jaar geprobeerd, zowel zelf als met les) maar op een gegeven moment was de rek er een beetje uit. Zowel zij als ik vonden het eigenlijk veel leuker om in het bos te rijden :D ik heb wel gewoon mijn dressuurzadel gehouden, dat zit nl heerlijk, ook voor buitenritten.
Nu wordt ze af en toe nog dressuurmatig gereden door een lieve vriendin, en dan loopt ze wel weer heel fijn, dus afwisseling doet haar goed!
Ik denk dat je heel verstandig bent om naar je paard te luisteren in plaats van andersom. Veel plezier nog met zijn tweetjes!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:29

Ik heb verder geen ervaring met deze kwestie, maar ik wil wel even ingaan op je zadel: je kan ook een Barefoot dressuurmodel nemen (bv. de London), daar kun je ook dressuur mee rijden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:32

Wat een leuke reacties allemaal! Toch fijn om te horen dat dit positief heeft uitgepakt

@TamaradB: Klinkt goed! Fijn om te horen dat het voor jou een super verandering heeft gemaakt.

@Mendit: Ik heb ook een bijrijder dit haar in het weekend rijd en ook alleen maar in de bak wilt rijden! Dus die zou haar dressuurmatig leuk kunnen trainen :)

@Kirscha: dat klopt! alleen ben aan het denken om dan zo'n westernmodel Barefoot te pakken, de nevada of arizona!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:05

Wil je meer variatie in je training en daarbij een zadel geschikt voor buitenritten denk er dan eens over na om over te stappen naar western rijden.
Binnen het western rijden zijn er ongeveer 40 verschillende disciplines met elk hun eigen uitdagingen en de bijpassende trainingen en oefeningen.

Mijn dochter is een aantal jaar geleden overgestapt en heeft nog geen seconde spijt gehad.
Kijk eens op www.aqha.com, www.apha.com, www.dequarter.com enz

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:32

Ik vindt gelijk overstappen wel heel rigoreus..het feit dat jij en je pony het niet leuk meer vinden in de bak is omdat het een verplicht "rondje moeten" geworden is.Ik zou veel meer gaan afwisselen..ga longeren,grondwerk doen,lange lijnen werk,springen/cavaletti's meer bosritjes e.d. en als je niet vooruit komt bij je huidige instructeur,zoek dan een ander.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:37

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:41

Ik zou gewoon op zoek gaan naar goede instructie, die weet het rijden in de bak wel weer spannend te maken, en de oefeningen doeltreffend, zodat er weer vooruitgang in komt.

Dat kan trouwens ook prima met een boomloos zadel hoor, die zijn zeker niet alleen geschikt voor buitenritten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:04

Bij mij was het wel iets anders.
Ik lease nu een paard wat de bak niks meer aan vond.
Hij heeft altijd wedstrijden gelopen tot de zz zwaar in zijn goede tijden en vorig jaar zag je echt dat hij er genoeg van had en lichamelijk werd het ook te zwaar voor hem.
Ik wissel het werk nu af hij moet wel paar keer in de week in de bak om hem soepel te houden. Hij is nu 20 jaar en hij heeft artrose.
Paar keer in de week bijvoorbeeld naar buiten, bakwerk, 1x in de 2 weken heb ik les, longeren, balkjes lopen, wandelen, en dagje rust poets ik hem lekker uitgebreid.
Ik kan ontzettend veel van dit paard leren omdat hij alles wel kent in de bakwerk dus voor mij is hij een super leer paard en verder ben ik een recreatie ruiter en daarom kan hij verder van zijn oude dag genieten.
Heel af en toe doe ik wat grondwerk ik kan dat zelf nog niet paar kleine dingetjes. Hij vind het zelf wel leuk dus ik moet me daar zelf eens in gaan verdiepen.
Zo heeft hij genoeg afwisseling maar blijft wel in beweging.
Als jij niet verder komt zou ik op zoek gaan naar een goed iemand die jou les geeft. Je komt dan echt wel verder.
En doe in de bak ook niet altijd hetzelfde. Ga eens een dag alleen maar overgangen rijden. Of ga eens een dag gymnatiseren of heel veel figuren rijden. Hou het werk daar ook afwisselend.
Tuurlijk vind een paard het buiten veel leuker er is ook veel meer te zien en hij hoeft niet aan het werk.
Het liefst zou een paard hele dagen in de wei staan en eten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:29

Bedankt voor alle reacties! Eventjes op iedereen reageren :)

@MarcR: Het western rijden heeft me idd altijd gefascineerd. Ik ben alleen benieuwd hoe paard hierover zou denken. Maar het proberen kan natuurlijk nooit kwaad

@Elisa2: Ik heb nooit gezegd dat ik gelijk wil overstappen :) Ik vroeg naar de ervaringen van andere die dit ook gedaan hebben en hoe dit heeft uitgepakt. Toch bedankt voor je tips! Helaas mag ik niet springen in mijn bak dus dat is wel wat minder...

@minikatje: Ik heb een tijdje les gehad maar omdat ik bijna alles van mijn paard zelf moet betalen en ze de laatste tijd een beetje een zorgenkindje is zit les er helaas niet meer iedere week voor mij in.

@Gypsy: Ik heb goede instructie! En mag verder geen andere op het terrein laten haha. Ik heb (zoals hierboven al vermeld) helaas momenteel niet het geld voor weekelijks les te pakken. Ik wil sowieso eerst mijn zadel in orde hebben, dat is prioriteit 1.

@linnie050: Wat leuk wat je allemaal met dat oudje doet zeg! Die zal het vast naar zijn zin hebben met jou :D Grondwerk lijkt me idd ook wel leuk alleen heb me er nooit in verdiept. Die van mij staat ook liever in de wei dan dat ze werkt. Ze is nou eenmaal niet zo'n paardje wat graag hard werkt.. Maar van de andere kant, ik moet daar niet over in zitten. Dan had ik eentje moeten kopen die dat wel graag doet. Dus ik wijs de vinger absoluut niet naar mn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:33

Wat zitten er een hoop haken en ogen aan jouw stal zeg! Niet springen in de bak, geen andere instructie mogen ontvangen..

Ik denk dat als je het rijden in de bak voor jullie samen leuker maakt door wat afwisseling erin te houden, dat al een hoop scheelt. Ik ben ook van mening dat je met ieder paard naar buiten moet, ook als een 'vast onderdeel' van je week/2 weken/maand. Van inderdaad puur en alleen maar bakwerk worden ze een beetje knetter kan ik me voorstellen, ik zelf word er al wel knetter van laat staan het paard.

Misschien een idee om ook wat vaardigheiddingen mee te pakken? Of mag je dat ook niet in je bak?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:36

Ik maar meer noodgedwongen

Ik heb/had mijn pony voor de sport maar hij was altijd al moeilijk in 2002 was er geen houden meer aan zodra de instructie zag was het staken.
Altijd maar vechten nooit ontspanning, langzaam maar zeker ben ik steeds vaker gaan buitenrijden vanaf 2004 is mijn paard alleen maar naar buiten gegaan

Inmiddels ben ik bang dat zijn nek voor artrose zit en dat ie daarom altijd zo vervelend was met rijden.
Hij is nu 30.5 jaar en we rijden gem 4x per week buiten maar zodra ik vraag of ie nagelijk wil lopen wordt ie dwars, zal wel pijn zijn denk ik nu

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:39

@Chelle_dora: het is een volledige privestalling. Ik mag al van geluk spreken dat ik er mag staan eigenlijk. Er zitten gewoon heel veel andere voordelen aan. Ik heb altijd heerlijk rust + mijn paard ook. De omgeving voor buiten te rijden is gewoon top. Het voer is top, zowel hooi als brok. En als ik het anders wil gebeurd het ook anders. Dus mij hoor je niet klagen over het feit dat ik niet mag springen of een andere instructie mag. Springen kan in de wei en als ik persee een andere instructie wil kan ik er misschien ook wandelend naartoe. Zijn er genoeg in de buurt :D

Vaardigheid dingen etc mag wel gewoon in de bak!

@Tita: Misschien eens een osteo erbij halen die hem lekker masseert en los maakt? Zou misschien al heel erg veel voor jouw paardje kunnen doen!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:39

Ik denk dat voor elk paard afwisseling in het werk heel belangrijk is of ze lekker te houden in 't koppie.
Ik heb zelf 3 haffies. De oudste doe je ook echt geen plezier met dressuur, maar toch ben ik met hem ooit in het L2 beland. Springen, VD en buitenrijden vind hij geweldig. Mijn andere 2 zijn juist dressuurmatig zeer werkwillig en kun je rustig 4x per week aan het werk zetten. Maar ook die gaan minstens 1x per week naar strand of bos en er word mee gesprongen of gecrosst.

En idd, wie weet heeft hij meer klik met western oefeningen. Gewoon eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:46

Nuja ik vind het een hoop gemiep haha :p Maar goed als de rest wel goed is voor je paardje..

Dan zou je kunnen kijken of je wat kleine parcoursjes op kan zetten met pionnen enzo, kijken of je paard dat leuk vind en op die manier ook wat afwisseling erin krijgen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:47

-> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:56

Misschien is je paard niet echt het dressuur type? Het gaat om de basis en die controle heb je...in de bossen kun je ook dressuren en dan houd je het gezellig, gewoon lekker buiten rijden..heerlijk, dat mis ik nu wel waar ik nu woon...in het buiten gebied kan je zelfs nog vaak beter dressuren dan in een bak...het gaat om de training, spieropbouw en soeplesse, ik neem aan niet om de proefjes..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:02

Ik herken dit wel, ik heb een tijd lang ook vooral gefocusd op dressuur en op een gegeven moment had hij er niet altijd meer evenveel zin in. Maar in plaats van gelijk alles om te gooien heb ik het anders gedaan.

We rijden nu sowieso een keer in de week lekker buiten en als we gaan dressuuren zet ik een sprong klaar zodat we die af en toe kunnen mee pakken. Dat was voor mijn paard al genoeg om er weer zin in te krijgen. Ik stap nu ook vaker buiten in of uit of ik ga na het rijden nog even in rengalop over het maisveld, dit houd het echt leuk voor hem.

Maar ik ben ook echt een dressuur miep dus ik zou sowieso niet helemaal willen switchen (en ik heb ook 6 paarden dus als het met de een niet meer wil dan zou ik een andere pakken).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:07

Paard is ook totaal geen dressuur type. Eigenlijk nooit geweest. En ja de basis.. toe hoe ver kan ik dat noemen eigenlijk. Ik zou een B proefje kunnen rijden denk ik maar dat is het dan ook echt haha.

Dat klinkt ook erg leuk! Ik ben een echte recreatieruiter daarom heb ik ook niet echt een probleem met een switch te maken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:09

Als het hele dressuur-rijden jullie allebei niet zo trekt zou ik zeker eens verder gaan kijken :j
Western is ontzettend leuk, en er zijn heel veel richtingen.. trail, pleasure, reining.. of zelfs barrelracing of cutting. Voor elk paard en ruiter zit er wel iets bij, en ik merkte aan mijn paard direct dat hij western veel fijner vond, veel losser, en hij ging van een sloom paard naar een paard dat ontzettend snel reageerde op minimale hulpen :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:10

mijn dochter is western gaan rijden met haar haf en dat gaat supergoed, beide hebben er veel meer plezier in nu!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:01

:) aan een 30-jarige ga ik niet meer sleutelen kwa osteo of fysio.... hij mag blij zijn dat ie nog bij me is en elke maand 300 euro aan stalling betaal :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:01

@tita: dat begrijp ik goed! Ik sta een stuk goedkoper dus daarom zou ik dat wel halen denk ik. Het is maar hoe je zelf financieel zit denk ik toch?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:46

Nee hoor heb ik er niet voor over ik kijk naar paard zelf, mijn jonge paard gaat wel paar keer naar de fysio.