Paard schud met hoofd, e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Paard schud met hoofd, e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:52

Hallo,

Ik heb een 5 jarige haflinger merrie, die nu ruim 1,5 jaartje onder het zadel is.
Alleen helaas loop ik tegen een paar problemen op tijdens het rijden.
Met het rijden onder les, en met instructrische in de bak gaat het goed.
Maar zodra ik alleen rijd, dan gaat het mis.
Ik ga sneller stappen, krijg geen stelling/buiging. Het liefst loopt ze ook met haar hoofd in de lucht.
En als ik op de hoefslag aan het draven ben, dan houd ze haar hoofd steeds naar buiten, waardoor haar lijf dan van de hoefslag af gaat. Ook tijdens het draven schud ze heel erg met haar hoofd, en gebeurd het ook dikwijls dat ze haar hoofd naar beneden trekt, waardoor ze dus welliswaar de teugels uit mijn handen trekt.

Op dit moment ben ik heel hard over aan het nadenken om iemand te zoeken die haar goed kan doorrijden, maar aan andere kant denk ik van, ze moet het ook gewoon bij mij gaan doen! Ook heb ik zelf de neiging om tijdens het rijden al sneller van mijn paard af te stappen! :(

Ik rij met een Wintec dressuur zadel met een witte boom.
Heb 1x in de week een uur tot 1,5 uur les! We stoppen ook pas wanneer het echt heel goed gaat!
Best moeilijk om de problemen te omschrijven, maar ik hoop dat ik jullie beetje een plaatje heb kunnen geven. Tips zijn zeer zeker welkom!

debravanesch

Re: Paard schud met hoofd, e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:01

wat doe je anders in de les of als er een instructrice bij is? Ik denk dat je daar het antwoor dop moet zoeken

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:04

Met wat voor bit rijd je? Is het zadel op maat gemaakt/gepast?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:07

In mijn ogen niks, enigste is alleen dat ik als we aan het draven zijn, sneller gaan stappen.
Heb ook het gevoel alsof ik fanatieker rijd als er iemand bij is, dus zoals mn instructrische.
Ik rij met een dubbelgeboken appelbitje, heb voorheen een enkelgebroken appelbitje gehad, en het zadel is niet op maat gemaakt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:09

Dan zou ik toch eens een zadelmaker laten komen hoor. Zou het ook kunnen dat je misschien (ik weet niet hoe je rijdt) iets te hard in je hand bent tijdens het rijden? Mijn 6 jarige doet dit ook wel eens als ik iets te streng ben met mijn hand.:)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:13

Mijn intructrische zegt dat ik totaal niet hard in de hand ben. En voor de rest rijd ik niet anders dan normaal.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:16

Dan zal het waarschijnlijk aan je zadel liggen en/of aan de rug van je paard. Ik zou een zadelmaker laten komen om te kijken of je zadel goed ligt op de rug van je paard.:) Als het wel goed ligt zou ik een osteopaat laten komen om de rug van je paard na te laten kijken.

Het zou uiteraard kunnen dat het gewoon puber gedrag is, maar zeker eens laten na kijken.(:

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:19

Thanks voor je informatie! Er is wel laatste bijna elke week een masseur geweest.
'Hoop stiekem dat het puber gedrag is. Ben nu langzaam aan het kijken voor een ander zadel. En even kijken wat een fijne osteopaat is

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:22

Dat is goed.:)

Het zou ook wel aan de tanden kunnen liggen, wanneer heeft ze tandcontrole gehad?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:25

Wanneer is voor het laatst door een TA behandeld ?
Zie mijn voorganger ;)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:26

Half jaartje geleden is ze nog gedaan, en 4 maanden geleden ongeveer even een check up gehad, en was niks aan te zien!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:27

Of paarden op 4 maanden tijd haken kunnen krijgen weet ik niet.xD Maar ik denk dat de oorzaak vooral bij je zadel ligt, aangezien je niet weet of het goed past.:)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:29

Half jaartje geleden zijn dus al de haken weggevijld... Thanks ga toch eerst eens kijken voor een zadelmaker...

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:28

Als je lichamelijke klachten kan uitsluiten misschien dat je jezelf eens kan filmen (camera op statief oid) en dit later terug kijkt met je instructrice? Misschien doe je onbewust toch iets anders, omdat ze tijdens je les wel goed loopt kan dit misschien helpen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:32

Misschien ben je onzeker als je alleen met haar aan het rijden bent? Dat kan zich misschien uiten in niet consequent rijden. Anders doe je zeker iets anders als tijdens de les, of je voelt haar niet goed genoeg aan. Blijven oefenen. Of je instructrice laten meekijken als je vrij aan het rijden bent en dit na de les bespreken.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:15

Anders eens de mening van een andere instructrieche.

Hoevaak en hoe lang rij je als je instructriese er niet bij is?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:15

Sorry zie nu pas dat het topic van jou is natas