Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sjolvir schreef:Wat zegt je instructie van wat je doet?
Aangezien je paard het kan en jij niet, zou ze het je zo uit moeten kunnen leggen.
Want opzij weglopen is niet hetzelfde als wijken en als je het zelf nog niet kan,
loop je wel het risico dat dat is wat je aan het doen bent.
Het makkelijkt is het in het begin om gewoon maar 2 of 3 meter te hoeven wijken.
Dus niet AC lijn pakken maar afwenden net voor de hoefslag.
Dan eerst recht maken.
Stelling vragen is niet eens noodzakelijk als je het zelf nog moet leren en je paard het al kan, komt wel.
Zorg dat je midden op je paard blijft zitten en niet naar binnen gaat hangen, want slim paard gaat dan zeker niet wijken, want dat zou betekenen dat hij onder je massa weg zou lopen.
dan met je binnenbeen paard naar buiten drukken en begrenzen met je buiten teugel,
zodat hij niet over de schouder opzij dendert.
Als dat lukt ga je stukje verder van de hoefslag hetzelfde proberen en ook proberen je paard beetje stelling te laten hebben.
Jouw paard kan het al, dus kan je je wel foutje veroorloven in het zelf leren van het wijken.
Dus als hij een keer over de schouder weg loopt, of geen of verkeerde stelling heeft, of een keer achterhand voor is, is niet zo dramatisch, jij moet namelijk nog leren om dat ook te corrigeren.
PS kan je wel volte openen en sluiten?
Lauraa90 schreef:Iemand heeft mij ooit verteld dat als je druk geeft met je been op het moment dat het paard zijn achter binnenbeen optilt, het wijken makkelijker wordt. Bij mij en mijn bijrijdfries is dit ook zeker het geval, hij reageert veel beter als ik op dat moment druk geef!
(Hoop dat jullie snappen wat ik precies bedoel)
Liaatje363 schreef:Lauraa90 schreef:Iemand heeft mij ooit verteld dat als je druk geeft met je been op het moment dat het paard zijn achter binnenbeen optilt, het wijken makkelijker wordt. Bij mij en mijn bijrijdfries is dit ook zeker het geval, hij reageert veel beter als ik op dat moment druk geef!
(Hoop dat jullie snappen wat ik precies bedoel)
daarom moet je ook altijd op het goede been rijden denk ik? Want stel je rijdt linksom , en je rijdt op het goede been, moet het linkervoorbeen en rechterachterbeen tegelijk gaan (in de draf bij een paard ) en kun je haar opzij zetten
. Ik ben ook begonnen met oefenen in stap en daarn uitbreiden naar draf!