paard is scheef en loopt snel op voorhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZJarig

paard is scheef en loopt snel op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 11:14

Hallo,

Ik mag de komende 1 1/2 week een paard rijden van een kennis.
Vandaag heb ik er voor het eerst opgezeten.

Toen viel mij op dat het paard erg snel op de voorhand loopt, en dat de achterhand hoger is dan de voorhand. (paard is overbouwd)
Vervolgens viel het mij op dat hij de kont meestal naar rechts draagt. Dus het paard is scheef.
Daarnaast merkte ik ook dat ze in de volte haar lijf strak maakt, moeilijk inbuigt om het been. in de hals is ze wel behoorlijk buigzaam.
Ook merkte ik dat ze moeite heeft met rechte lijnen. Ze loopt dit niet strak tussen twee teugels.
het gaat hier om een 5 jarig paard, die nu ongeveer een half jaar/ 3 kwart jaar onder het zadel is. Dit paard heeft z'n eerste BB springwedstrijdjes gelopen.

Eerst ben ik dus begonnen met het bovenstaande te voelen.
Vervolgens ben ik gaan werken aan rechte lijnen. En kwam ik er ook achter dat ik haar niet super aan het been vond. Waardoor het in stap lastiger werd om een rechte lijn te rijden.
Dus volgende keer doe ik even een spoortje om, zodat ik haar daarmee extra kan aansporen wanneer ik geen reactie krijg nadat ik been heb gegeven.
Daarna met de volte te openen en dan ervoor te zorgen dat ze stelling naar binnen heeft en ik druk haar dan met mijn binnen been naar buiten, zodat ze rond wordt om mijn been.
Een aantal passen kan ze dit al goed volhouden. Daarbij let ik erop dat mijn binnen hand goed ontspannen blijft en dat ze haar buitenschouder niet naast de massa gooit.

In galop wilde ze telkens haar hals eruit trekken, ze gaat dan met haar hoofd op het bit hangen. Zelf ging ik dan expres de hand ontspannen. Zelf lijkt het mij dat dit paard dan nog niet voldoende balans heeft.

Kortom, dit paard is volgens mij nog niet voldoenden in balans. Ook weet ik dat de ruiter die haar normaal rijdt, de hals hoog houdt omdat hij anders bang is dat ze helemaal haar gewicht op de voorhand plaatst Daarbij krult ze haar hals dan ook erg op. Zelf ben ik het hier niet mee eens, mijn gevoeld zegt dat het paard lengte in de hals moet houden en eerst moet leren om te luisteren naar de hulpen en proberen dat ze leert om ontspannen te lopen in de hals. En wanneer ze sterk genoeg is haar meer op de achterhand te krijgen en daardoor haar hoger in de kap te kunnen rijden.

Waar zouden jullie beginnen?

mystery1980

Re: paard is scheef en loopt snel op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:15

is ze medisch in orde?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:55

Hoi HBZ,
gesteld, dat ze medisch in orde is, zou ik beginnen met heel zacht stelling te vragen aan beide kanten - en opletten, of de staart meekomt. (Vooral dat laatste, zien of de staart meekomt als je stelling vraagt, gaat het beste als je er naast staat, ook aan een simpel halster kun je stelling vragen.) De meeste paarden kunnen idd heel behoorlijk hun hals buigen - maar de rest van het lijf is gewoon veel moeilijker.

Stelling vragen is heel belangrijk: idealiter met een doorhangende binnenteugel: zet gewoon je hand opzij. Stel je voor, dat je een grote bal in je eigen handen houdt, maak er een sierlijke beweging van: je wit, dat je paard jouw souplesse overneemt.
Houd je wel beperkt tot de grote volte, misschien een of 2 meter verkleinen en weer vergroten, niet verder.

Komt de staart maar moeizaam mee, en rijd je het dier maar anderhave week, dan is het kiezen geblazen.
Een paard dat zo systematisch "scheef"/ naar 1 kant gebogen is, dat de staart niet meekomt - dat kan heel goed verbeteren, maar niet in 10 dagen.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor 'op de voorhand lopen' en 'moeite met rechte lijnen' - dat zijn 2 dingen, die normaal zijn voor een paard, dat nog relatief kort onder het zadel is en het is niet in korte tijd te corrigeren.

Een bepaalde vorm van sloomheid kan het gevolg zijn van gebrek aan souplesse. Nu hoort een paard uiteraard te reageren als jij been geeft, maar of een spoor hier zin heeft, is een vraag. (Als het dier niet echt goed doorloopt als jij het vraagt, kan dat overmacht zijn omdat het dier te weinig souplesse heeft. Straffen met zweep of spoor heeft dan geen zin, allerlei loswerkoefeningen werken dan beter.)

Heel goed, om los te laten, als het paard gaat hangen!
Je kunt beter aan de lange of desnoods losse teugel galopperen, dan een of ander trekspelletje met je paard gaan doen. (Of je zou met de zogeheten balansteugel kunnen rijden om tempocontrole te houden. De balansteugel helpt het dier ook om in balans te komen, dwz. om het zwaartepunt meer naar achter te verleggen.)

HBZ schreef:
Ook weet ik dat de ruiter die haar normaal rijdt, de hals hoog houdt omdat hij anders bang is dat ze helemaal haar gewicht op de voorhand plaatst
In driekwart van de gevallen een denkfout van de bovenste plank.
Een paard kan met gestrekte hals heel erg goed de achteerhand er onder plaatsen - dus "dat ze dan op de voorhand valt" hoeft niet zo te zijn.
En: halsstrekken heeft ook andere functies: een paard leert zo het makkelijkste de buikspieren aan te spannen, het bekken te kantelen en de rug bol te maken. (Met "het hoofd hoog houden" krijg je de spieren lang niet altijd...)
Op basis van die spiertraining kom je op gegeven moment verder.

HBZJarig

Re: paard is scheef en loopt snel op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:11

@Janneke2.

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik kan hier wel wat mee. Inderdaad begrijp ik dat 1 1/2 week te kort is om veel verschil te brengen in het rijden. Ik wil hiermee een begin maken en aan hem uitleggen dat het paard daardoor fijner gaat lopen en te rijden is.

Ook ben ik inderdaad er bewust van dat je je binnen hand moet gebruiken als een soort aanwijsstokje. ( vooral als een paard scheef is, hier niet aan gaan trekken).

Maar wat zijn nu goede oefeningen om een paard meer op eigen benen te laten lopen?

Mij lijkt dan dat het paard juist wel moet leren om zijn hals te laten vallen omdat hij zo ook meer balans zal ontwikkelen, dan als je het paard in de hand vast houdt.

Ik ben het helemaal met je eens over het stukje van de gestrekte hals. Vooral omdat ze scheef is moet ze leren om de spieren meer te rekken, zodat deze langer worden. En doordat ze haar rug bol maakt, zal haar achterbeen beter kunnen dragen. Waardoor ze in de toekomst van voren vanzelf hoger op gaat komen. En je een mooi gesloten paard krijgt. Zo moet je het toch zien?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:03

Het belangrijkste doe je al: juist ontspannen. (Ik leerde ooit:"Alles wat hij vastpakt, laat jij los.")
Dan zal het dier wel moeten uitzoeken, hoe of dat nou gaat "zonder dat stootblok".

...een van de eerste oefeningen die ik een paard leer, is halthouden op de achterhand.
Een paard kan van nature op de achterhand stoppen - en als wij er bovenop gaan zitten, kan het dier dat nog steeds, maar "dat moet hij dan wel weten"...!
Ik heb geen zin in (jonge) paarden die loeihard gaan, omdat ze hun evenwicht kwijt zijn, bang worden, dus gaan vluchten etc.etc.
Dus nadat we het opstappen heeeel rustig hebben opgebouwd, stap ik voorwaarts met een compleet groen dier, met een "touwtje om de hals". (Dat het dier al kent van grondwerk, zowel 'als ding' als de hulpen die je er mee geeft. Linda Tellington noemt het de balansteugel. Een goede naam!)

Ik zit er bij wijze van spreken 5 minuten op. In die 5 minuten geef ik laten we zeggen 3x het signaal 'aanstappen' als stemhulp (braaaaf!! als hij in beweging komt) en dan na een minuut wandelen een ophoudinkje met de balansteugel, terwijl ik "mijn navel wat naar binnen doe". (Braaaaf! als hij stilstaat.)
Doorgaans stopt een paard dan op de achterhand.
Dat spelletje herhalen we dan nog een paar keer, afspringen en naar stal.

Op die manier is "achterhand goed onderbrengen" van meet af aan aanwezig. Nu heeft dit paard al meer spieren en kan het aan, om langer te werken, mar de spieren om te dragen zijn denkbaar nog niet getraind, dus probeer het dier niet te overvragen.