Angstig geworden voor pony, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophorses

Angstig geworden voor pony, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:42

Beste bokkers,

ik rijd al een hele tijd op een super leuke kwpn'er. Dit gaat hartstikke goed! Loopt mooi ontspannen en nagefelijk, doe er ook best moeilijke oefeningen mee (l niveau ongeveer). Ook is daar een super leuke e-pony. Hij wordt in september 4. Een paar maanden geleden hebben de eigenaresse en ik hem weggebracht om beleerd te worden. Helaas is dit niet goed gegaan. We herkenden de pony niet meer terug, hij was een bonk spanning en was zichzelf niet meer. We weten ook zeker dat het beestje echt klappen heeft gehad. Achteraf hebben we natuurlijk hartsikke spijt dat we hem daar ooit heen hebben gebracht :(. Gelukkig kwamen we er nog enigzins op tijd achter en hebben we de pony snel weer naar huis gehaald!
Maar goed, de osteopaat is een aantal keren geweest en heeft hem weer helemaal soepel gemaakt. We hebben verder ook erg veel aan het vertrouwen gewerkt. Alles op een rustig tempo. Een klein maandje terug hebben we de pony opnieuw weggebracht om beleerd te worden. (daar was hij echt weer klaar voor) En wat een verschil! Hartstikke aardige mensen, er wordt goed met de pony omgegaan, alles helemaal top!
Maar nu komt het: die mensen daar hebben hem nu dus 3 weken lang de basis geleerd en dat gaat hartsikke goed. Maar je moet wel echt duidelijk zijn bij hem. Het is echt een boefje die pony! Nu hebben die mensen zoveel ervaring dat het beestje bij hen amper kans krijgt om stout te zijn! Wel blijven ze uiteraard altijd paardvriendelijk. Deze week heb ik er 4 keer op gereden. In het begin toont hij toch nog wel veel spanning, maar ook dat gaat al beter.
Alleen ik ben onzeker en 'bangig' geworden. Ik ben er een paar keer afgevallen (niet hard of zo), omdat ik niet duidelijk genoeg was.
De pony heeft namelijk echt leiding nodig. Ik doe dit niet genoeg en wacht af. Met als resultaat dat de pony te veel ruimte krijgt en z'n eigen plan gaat trekken, waardoor ik er dus afval. Maar goed ik moet dus gewoon strenger worden! En hoe doe je dat: als die pony potverdorie niet op mijn been reageert, dan geef je hem 1 keer een schop! Want dat zachte aanraken wat ik dus doe, dat heeft gewoon geen effect!
Het probleem zit hem vooral in de galop. In de stap en draf gaat het prima. Maar ik durf die pony nu eigenlijk niet 'zomaar' een schop meer te geven, omdat ik bang ben voor zijn reactie.

Maar dit zijn allemaal fouten van mijn kant! Ik moet de leider zijn! Die pony moet naar mij luisteren!
Ik weet het, maar doe het dus niet.
De laatste keer dat ik er op heb gereden (gisteren), hebben we na afloop een goed gesprek gehad. (wat resulteerde in janken van mijn kant, maar dat terzijde :Y) )
Ze hebben me precies vertelt wat ik verkeerd doe en wat beter moet!
Iedereen zegt ook dat ik het kan en in me heb, nu moet ik het alleen zelf nog geloven en laten merken!

Wat ik nog wel ff moet zeggen dat het wel echt een 'lastige' pony is. Niet iedereen kan er zo mee weg rijden. Want als je niet duidelijk genoeg bent of onzeker bent lig je er zo naast. Zodra die pony ook maar een heel klein kansje krijgt om niet te luisteren doet ie het ook niet. Hij is echt een pony voor gevorderden. Maar het is zo'n leuk beestje en ik houd van hem! En we passen ook echt bij elkaar. Maar inmiddels ben ik dus vrij onzeker op hem geworden, wat natuurlijk van kwaad tot erger gaat.
Wat ik ook even moet vertellen dat dit allemaal helemaal nieuw voor mij is, ik ben nog nooit bang voor of op een paard geweest! Nog nooit! Maar het is denk ik vooral dat ik bij hem de controle kwijt raak en daardoor raak ik in paniek. Ik heb op genoeg bokkende en stijgerende paarden gezeten en ben nog nooit angstig geweest! Maar elke keer had ik nog enigzins controle en dat ben ik nu een aantal keer kwijt geraakt waardoor ik enigzins in paniek raak..

Morgen ga ik weer op hem rijden en ik ben van plan nu echt duidelijk te zijn! Ik ben de leider! En ik ga iedereen laten zien dat ik het kan! Maar oefff wat ben ik nu al zenuwachig voor morgen..
Wat ik met dit topic wil? Ik weet het niet precies. Iemand die me een schop onder de kont geeft of het zelf misschien ook heeft meegemaakt. Of er ervaring mee heeft. Of nog een goede tip heeft!
Mijn zelfvertouwen en het vertrouwen in de pony moet 'gewoon' weer ff terugkomen haha.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!

xAnnx

Re: Angstig geworden voor pony, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:48

Maar als je een ervaren ruiter bent, ben je toch niet zomaar bang? Beetje raar allemaal hoor..

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:55

nouja zomaar.. Het paard waar ik nu voornamelijk op rijd is op zich een braaf paard. Natuurlijk doet ie wel eens wat fout, maar hij gaat niet rennen bokken, stijgeren en verder gek doen. En ik heb gewoon duidelijk controle op dat paard. Op die pony nog niet helemaal. En ik ben er nu natuurlijk een paar keer afgevallen en het is dus al een paar keer mis gegaan.. Wat natuurlijk aan mij lag.
Maar echt 'bang' is een groot woord, maar ik ben mn lef wel een beetje kwijtgeraakt en word afwachtig, en ik durf de pony niet meer flink aan te pakken.
Misschien iets duidelijk nu?
Ik vind mijn probleem heel lastig onder woorden te brengen, sorry als ik heel warrig overkom :=

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:57

Wat heeft de pony gedaan dat je eraf gevallen bent?
Staat de pony nog bij de mensen te beleren? Zo ja. Vraag of ze je tijdwns het rijdwn helemaal willen begeleiden. Dan denk je er niet aan en ben jw automatisch strenger.

En anders voor jezelf ook. Goed bedenken wat je wilt en daar mee bezig gaan. Overgangen figuren etc. Als je je daar op focust dwnk je niet aan de enge dingen.

Wat ik zelf doe als ik het spannend vind mmaar het nog wel aandurf is dat ik vrij snel ga galloperen. Dan weet ik hoebhet voelt als ze wegschieten wn weet ik ook wat ik moet doen.

Tot slot. Paarden voelen dat je onzeker bent wn maken daae gebruik van.

Succes

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:58

xAnnx schreef:
Maar als je een ervaren ruiter bent, ben je toch niet zomaar bang? Beetje raar allemaal hoor..

Wat is daar raar aan?

Als ik een paar keer van een paard ben gevallen ben ik ook altijd wat onzeker als ik weer op stap hoor..
Ik snap je trouwens TS, maar je kunt het! Vraag idd anders om begeleiding, ik voel me daar altijd wat
zekerder door!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:59

xAnnx schreef:

Wat is daar precies raar aan? Ik ken meerdere mensen die ook 'zomaar' bang werden nadat hun paard bijvoorbeeld op hol was geslagen, en dat waren ook echt ervaren ruiters hoor. Je moet het ook zo zien, hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat nadenken over de risico's. Dus dan kan je sneller bang worden.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:03

Nou opzich heeft hij niet eens iets heel spectaculairs gedaan. Ik galoppeerde in de bocht, geef genoeg ruimte met mn handen, maar doordat ik mn benen er niet genoeg bij had maakte hij een noodstop en draaide zich zo 180 graden om. Gewoon heel onverwacht pats boem. Doordat het zo onverwacht is vlieg ik dus rechtdoor en hij staat stil xd.
Btw hij staat nog steeds bij die beleerstal, en ze helpen me ook waar ze maar kunnen en zijn er constant bij. Maar dit moet ik toch echt zelf doen en doorbreken!
Alvast bedankt voor je reactie

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:04

Ik denk niet zozeer dat dit een lastige pony is maar gewoon een jonge en onervaren pony dat is wel een verschil en daardoor is het ook logisch dat het paard voor de ervaren ruiter is. Een jonge pony heeft natuurlijk gewoon leiding nodig want hij kent het allemaal nog niet zo goed en als je dit als ruiter niet kunt geven zal de pony ook onzeker worden en 2 onzekere bij elkaar dan wordt het lastig. Ik weet niet hoelang het nog mogelijk is om de pony daar te laten maar denk dat het paard er sowieso baat bij zal hebben om nog wat meer ervaring op te doen met een duidelijke en zekere ruiter. En dat jij voorlopig alleen onder begeleiding rijdt en dan stapje voor stapje. Probeer in ieder geval in het zadel te blijven zitten. Ik weet niet onder welke situaties je er af gevallen bent maar probeer die voorlopig even te mijden. Eerst het vertrouwen tussen jullie samen opbouwen zodat jij ook echt leiding kan gaan geven.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:08

xAnnx: Een ervaren ruiter kan zeker angst ontwikkelen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:10

Als een paard zoveel spanning heeft onder het zadel, moet je er helemaal niet op willen zitten. Zeker als de eerste inrij poging zo vreselijk mis is gegaan. Neem een ervaren instructeur, ga aan de lange lijnen werken om de pony te leren werken, leren concentreren , leren sturen en remmen en dan bouw je al werkend veel vertrouwen op. Dan samen met de instructeur het inrijden en doorrijden gaan doen. Dat kan je met zo'n pony niet alleen. Als je info wilt over een goede instructie met veel ervaring hiermee, stuur me even een pb.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:11

Iedereen alvast bedankt!
Nu ik het zo terug lees kom ik ook wel over als heel erg bang en onzeker. Nu is dat een beetje overdreven. Feit blijft wel dat ik alles overtuigender moet doen. Maar juist bij hem heb ik dat lef niet zozeer. Kijk een paard wat ik vertrouw, en die doet een keer iets stouts, dan word ik echt wel boos hoor haha! Dan durf ik ook echt streng te zijn en is er dus niks aan de hand.
p.s. dat ik zenuwachtig ben voor morgen is ook voor een deel omdat ik die mensen weer onder ogen moet komen, terwijl ik de vorige keer nog zat te janken :Y)
Bedankt hoor iedereen ik heb er zeker al wat aan!

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:13

Nou het is dus zo dat de pony nu bij een algemeen bekende zadelmakerij stal staat. Die mensen daar hebben echt meer dan genoeg ervaring hoor! En ze begeleiden mij ook uitstekend. Uit privacy overwegingen zeg ik even niet wie het is btw, maar bekend en ervaren zijn ze zeker

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:14

Dat is heel normaal hoor dat je wat onzekerder bent. Je kent dit paard onder het zadel eigenlijk nog helemaal niet en het is een paar keer mis gegaan. Dat heeft gewoon wat tijd nodig en vooral goede ervaringen met het paard dus het beste advies wat ik kan geven is dat je weet wanneer je moet stoppen en dat is wanneer het goed gaat. Dat is goede ervaring en geeft jouw meer vertrouwen in het paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:35

Best kans dat wanneer je er morgen weer op zit de angst al weer een stuk minder is :j
Maar ik mis een beetje de eigenaresse in jouw verhaal, hoe doet zij het?
Ik zou vooral dingen doen die je durft en dus goed gaan. Eerst maar eens in stap wat meer eraan rijden en als dat goed voelt hetzelfde doen in draf.
Galop zou ik dan even laten zitten tenzij het voor jou goed voelt.
Vaak is het niet eens een kwestie van de baas zijn als wel gewoon het initiatief houden en bepalen wat er moet gebeuren. Jij moet rijden en niet afwachten.
Wanneer er veel mensen naar je staan te kijken en aanwijzingen geven kan dat ook juist verlammend werken. Dan wacht jij op aanwijzingen die je weer op de pony overbrengt maar dan ben je eigenlijk al te laat.
Lastig maar helemaal niet raar hoor ik denk dat er heel veel mensen zijn met deze ervaring.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:39

hoi, precies wat jij beschrijft is het :). hier heb ik zeker wat aan! de eigenaresse is er overigens elke keer bij hoor :b. elke keer gaan we samen met de auto erheen. De eigenaresse geeft mij ook privé les op die kwpn'er :). zij heeft dus ook erg veel ervaring met paarden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:49

Maar rijdt de eigenaresse ook met de pony?
Soms helpt het ook als je gewoon in je eentje wat mag proberen (als je dat durft) juist om je eigen gevoel met de pony te ontwikkelen. Aanwijzingen zijn heel goed maar soms moet je gewoon zelf even dingen uitvogelen.
Maar misschien is dat nu nog te vroeg.
Vergeet niet dat het wel leuk moet blijven of er moet uitzicht zijn dat het leuk wordt. Wanneer je je echt onveilig voelt dan kun je deze pony misschien nu beter een poosje aan de eigenaresse overlaten tot de pony alles wat beter snapt en wat braver is.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:53

nee de eigenaresse zelf rijdt helaas zelf niet. heeft ze vroeger wel altijd gedaan, ook heeft ze paarden beleerd. Maar vanwege lichamelijke problemen (gebroken rug gehad en nog wat meer dingetjes) rijdt ze nu al 2 jaar ongeveer niet meer

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:59

Dan is het verstandig dat je heel goed luistert naar jouw eigen gevoel.
Wanneer je je angst kunt overwinnen en je dit perse wilt kunnen, moet je doorzetten. Wanneer je een echt "nee gevoel" hebt moet je er ook niet meer opstappen of in ieder geval jouw grenzen goed aangeven en ik denk dat dit nog niet zo makkelijk is wanneer je de enige bent die met de pony verder gaat.
Wat vinden je ouders hier van?

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:03

m'n ouders vinden dat het mijn keuze is, maar ik wil het echt! mijn ouders hebben verder trouwens ook totaal geen verstand van paarden dus daar heb ik eigenlijk niet zoveel aan. maar de pony blijft sowieso nog anderhalve week daar staan, en die mensen daar zullen hem ook af en toe nog rijden. Verder ga ik er bijna elke dag naartoe en rijd de pony dus onder leiding van die mensen daar, en de eigenaresse is er ook bij. iedereen heeft er ook wel vertrouwen in dat het goed komt, nu moet ik alleen mezelf nog even overtuigen daarvan :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:11

Onthoud ook dat je paard liever heeft dat je duidelijk bent. Jonge paarden hebben begeleiding nodig.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:16

Hallo,

ik wil graag iedereen nog even bedanken voor de tips :).
De pony is nu 2 en een halve week week weer thuis. We zijn heel rustig begonnen met opbouwen, en het gaat nu zo goed!
Ik heb mijn zelfvertrouwen weer helemaal terug. Ook ook is het vertrouwen in m'n pony heel erg gegroeid, en de pony vertrouwd mij nu (eindelijk) ook goed. Het rijden gaat dus super, pony is ontspannen, en we hebben weer plezier.
Samen komen we er wel! :j
Nogmaals bedankt iedereen!