Eeder in training na laten geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Eeder in training na laten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 12:30

Hallo,

Ik zal de situatie zo duidelijk en concreet mogelijk proberen te omschrijven. Hopend dat jullie tips voor me hebben. Sinds maart rij ik een hele lieve ruin bij, hiervoor heb ik 4 jaar bij een manege gelest, in Maart was ik dus een redelijke beginner. Ik heb toen met mijn bijrijdpaard lessen genomen van een gediplomeerde instructeur. Denk hierbij vooral aan de basis weer op een rijtje te zetten, ik had namelijk ondertussen ook al 2 jaar niet meer gereden. In de maanden van Maart tot nu zijn we al flink gegroeid. Het paard heeft twee jaar geleden nog M gelopen.

In de eerste maanden heb ik alleen aan mn zit etc gewerkt en ben ik van de voorkant afgebleven. Dit ben ik nu aan het oppakken door vanaf het begin weerstand te bieden op gelijke teugels. Het paard is redelijk kijkerig, loopt graag met zn hoofd naar boven in het begin, en maakt zich dan ook wat sterk in de nek, alles is interessant behalve mij. Dit probeer ik op te vangen door weerstand te bieden met mijn hand, en hem op mijn zit terug te pakken en stelling naar binnen vragen. Maar ondanks te weerstand in mijn hand wil hij lastig nageven, ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden door vele overgangen etc maar in begin blijft hij erg kijkerig. Na ongeveer een half uurtje geeft ie toe aan mijn hand en geeft ie netjes na. We zitten nu al een dikke twee maanden zo vast, hij wil maar niet eerder gaan nageven. Op goede dagen geeft ie sneller na op moeilijkere dagen duurt het bijna de hele training... Paard is gecontroleerd door DA en osteo en ook zadel is bekeken dit is allemaal prima, het ligt dus vooral aan mijn rijkunsten. Ik zelf vind dit erg lastig voor mijn trainingen omdat ik zo lang bezig ben met nageven en hij pas echt lekker te rijden wordt na een half uur... Dan is het alweer langzaam tijd om af te bouwen.

Wanneer en hoe ga ik het voor elkaar krijgen om hem meteen bij het instappen na te laten geven? Want dit is natuurlijk wel de bedeoeling. Vinden jullie het logisch met deze achtergrond info dat het nog even duurt?

troi

Re: Eeder in training na laten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:35

Sowieso ieder paard is anders. Ik heb ervaring met een van zichzelf vrij stijf paard dat ook zo 20 minuten nodig heeft om lekker los te komen en goed door het lijf te gaan bewegen. Het kan dus heel normaal zijn, mede omdat een dier wil het kunnen nageven lekker los moet zijn. Ik zou er geen haast mee hebben en die eerste 20 minuten niet focussen op dat nageven maar letten op aan het been zijn en oefeningen doen om die soepelheid nog beter te krijgen, wijken/zijwaarts/achterwaarts veel overgangen voltes groter en kleiner maken. Naarmate je meer traint zal dat soepel worden in een steeds kortere tijd gebeuren en het dier ook makkelijker en eerder nagevelijk kunnen zijn.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 12:38

troi schreef:
Sowieso ieder paard is anders. Ik heb ervaring met een van zichzelf vrij stijf paard dat ook zo 20 minuten nodig heeft om lekker los te komen en goed door het lijf te gaan bewegen. Het kan dus heel normaal zijn, mede omdat een dier wil het kunnen nageven lekker los moet zijn. Ik zou er geen haast mee hebben en die eerste 20 minuten niet focussen op dat nageven maar letten op aan het been zijn en oefeningen doen om die soepelheid nog beter te krijgen, wijken/zijwaarts/achterwaarts veel overgangen voltes groter en kleiner maken. Naarmate je meer traint zal dat soepel worden in een steeds kortere tijd gebeuren en het dier ook makkelijker en eerder nagevelijk kunnen zijn.

Dankjewel, het paard kan wel meteen lekker nageven hoor alleen ons wil het nog niet lukken. Opzich vind ik het ook nog geen ramp als hij niet meteen wil nageven wat het probleem dan wel is meneer vind die tijd alles belangrijker dan mij en valt er lastiger mee te rijden, aan de soepelheid werken is die tijd heel lastig, pas als ie nageeft is ie met zn koppie erbij en heerlijk te rijden!
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 28-07-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:38

Ik mis jouw been in dit verhaal.. Je schrijft wel dat je weerstand biedt met je hand, maar wat doet je been? Is je paard wel aan je hulpen?

Normaal gesproken hoort een paard meteen vanaf dat je erop zit (en hem oppakt) na te geven, zodra jij dit vraagt. Het is dus niet een kwestie van eerst rondlummelen en dan pas nageven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:39

Wat ik mis in jouw verhaal is je been. Rijd je wel met je been naar je hand toe zodra je meer weerstand op de teugels pakt? Stapt je paard voldoende voorwaarts en door het lijf heen? Eerst zorgen dat je dat voor elkaar hebt, dan volgt de nageelijkheid "vanzelf".

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 12:43

Relaxed schreef:
Ik mis jouw been in dit verhaal.. Je schrijft wel dat je weerstand biedt met je hand, maar wat doet je been? Is je paard wel aan je hulpen?

Normaal gesproken hoort een paard meteen vanaf dat je erop zit (en hem oppakt) na te geven, zodra jij dit vraagt. Het is dus niet een kwestie van eerst rondlummelen en dan pas nageven.

Mijn been drijft het paard naar voren wat ik opvang met mijn hand. Maar dit heeft niet meteen effect, soms wel in stap maar als ik dan aandraaf is hij erg afgeleid.
Paard is goed aan de hulpen!

Daar ben ik het helemaal mee eens maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:53

Veel overgangen rijden zónder weerstand te bieden. Eerst actief maken, dan weerstand geven en paard vrágen na te geven. Doet hij dat niet, dan nog actiever rijden met overgangen en buiging/stelling.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:52

Wat ik me ook afvraag: hoe is het paard voor je opstapt? Ik zorg er namelijk voor dat het paard voor het rijden al op me let en ontspannen is. Als het paard kijkerig is als je opstapt, heb je al wat voorwerk laten liggen denk ik.
En eerst voorwaarts - neerwaarts en dan pas nageven. Als jouw paard nog kijkerig is en je gaat dan al weerstand bieden, schiet dat dus niet op.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:58

Je moet eens proberen met het warm rijden lange teugel teugel te geven. In stap en draf moet je proberen het hoofd zo laag mogelijk te krijgen en in de galop zijn/haar hoofd op het paard zijn/haar borsthoogte te laten lopen. lange teugel zorgt meestal voor ontspanning. Als je je paard hebt warmgereden laat je haar even stappen en neem je de teugels op maat daarna lukt het meestal het paard nageeflijk te krijgen .

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:09

elkedortmans schreef:
Je moet eens proberen met het warm rijden lange teugel teugel te geven. In stap en draf moet je proberen het hoofd zo laag mogelijk te krijgen en in de galop zijn/haar hoofd op het paard zijn/haar borsthoogte te laten lopen. lange teugel zorgt meestal voor ontspanning. Als je je paard hebt warmgereden laat je haar even stappen en neem je de teugels op maat daarna lukt het meestal het paard nageeflijk te krijgen .

Thanks voor je tips, helaas ben ik bang dat dit niet gaat werken voor ons als combi al weet ik dat dit zeker een oplossing zou zijn. Dit omdat mijn paard voordat hij nageeft zo kijkerig is dat rijden aan een los teugeltje niet mogelijk is ik heb meteen druk op de teugels nodig om zijn aandacht bij mij te houden.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:12

Dit gebeurt heel vaak hoor TS. Je wordt langzamerhand zelf steeds handiger en dat gaat het nageven ook sneller/makkelijker. Probeer het eerst maar eens gewoon in stap. Wanneer dat redelijk gaat volgt na een poosje de draf ook sneller en nog weer later de galop. Het is denk ik wel belangrijk dat je gedegen instructie krijgt. Veel succes met je paard!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:31

In je laatste post, TS zit al een deel van het antwoord....hij is niet "bij jou" (en dus ook niet "aan het been") omdat al het andere belangrijker/interessanter is.
Door dat heen en weer koekeloerende hoofd voel jij je geroepen om steeds druk op de teugels te zetten, om dat hoofd rechtuit ('Bij jou") te houden.

Dit is zeer herkenbaar bij jonge en wat oudere, maar brutale/eigenzinner type paarden.

Toch verwar je een paar dingen: het paard is gewoon niet ontspannen zo lang hij zo om zich heen loopt te loeren, waarbij blijkbaar het hoofd en de hals helemaal meedoet. Dan hangt deze, en dan weer de andere teugel daardoor slap/los, en neem jij de teugels steeds korter. Daardoor KAN hij ook niet meer voorwaarts.En daardoor ook nooit aanleuning vinden.

Het zal voor paard moeilijker worden, om zich zo aan jouw aanwezigheid op zijn rug te onttrekken, als je hem continu bezighoudt, hetgeen inderdaad betekent: juist wel been geven, en voorwaarts er mee!
Een flinke los doorgesprongen galop (gaat-ie te hard, dan op grote volte zetten) kan wonderen doen om meneer bij zijn ruiter en eigen benen te houden.
Flink aan het werk zetten, geen enkel volledig rondje door de bak en op de hoefslag afmaken zonder een volte, figuur of iets in te bouwen, en even niet bezig zijn met "aanleuning". Zo lang je zijn aandacht niet op jou en het werk gericht is, kun je elke vorm van aanleuning vergeten. Rijd binnenhoefslag en stuur vooral op je gewichtsverplaatsing. Verras hem.

Het aanhalen van de slappe teugel(s) bij een steeds rondkijkend paard heeft geen zin, het paard moet vooral teruggehaald worden naar die ruiter die er op zit... dus: uitdagingen in de rijbak bieden. Balkjes neerleggen, pionnen-circuit maken, als je daartoe de gelegenheid hebt natuurlijk.

Buitenritten kunnen ook wonderen doen, dan kan-ie rondkijken wat-ie wil, als jij maar recht vooruit blijft denken. En zitten, en die teugels laat vieren zodra je merkt dat die hals zakt.
Als dat niet wil alleen, dan evtl. met een ander betrouwbaar paard er bij.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, je moet alleen even uitpuzzelen wat voor dit paard en jou de juiste aanpak is.

Dat is niet "aanleuning bereiken", maar eerst" aandacht opeisen". Anders kom je nergens.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:34

terpentijn schreef:
In je laatste post, TS zit al een deel van het antwoord....hij is niet "bij jou" (en dus ook niet "aan het been") omdat al het andere belangrijker/interessanter is.
Door dat heen en weer koekeloerende hoofd voel jij je geroepen om steeds druk op de teugels te zetten, om dat hoofd rechtuit ('Bij jou") te houden.

Dit is zeer herkenbaar bij jonge en wat oudere, maar brutale/eigenzinner type paarden.

Toch verwar je een paar dingen: het paard is gewoon niet ontspannen zo lang hij zo om zich heen loopt te loeren, waarbij blijkbaar het hoofd en de hals helemaal meedoet. Dan hangt deze, en dan weer de andere teugel daardoor slap/los, en neem jij de teugels steeds korter. Daardoor KAN hij ook niet meer voorwaarts.En daardoor ook nooit aanleuning vinden.

Het zal voor paard moeilijker worden, om zich zo aan jouw aanwezigheid op zijn rug te onttrekken, als je hem continu bezighoudt, hetgeen inderdaad betekent: juist wel been geven, en voorwaarts er mee!
Een flinke los doorgesprongen galop (gaat-ie te hard, dan op grote volte zetten) kan wonderen doen om meneer bij zijn ruiter en eigen benen te houden.
Flink aan het werk zetten, geen enkel volledig rondje door de bak en op de hoefslag afmaken zonder een volte, figuur of iets in te bouwen, en even niet bezig zijn met "aanleuning". Zo lang je zijn aandacht niet op jou en het werk gericht is, kun je elke vorm van aanleuning vergeten. Rijd binnenhoefslag en stuur vooral op je gewichtsverplaatsing. Verras hem.

Het aanhalen van de slappe teugel(s) bij een steeds rondkijkend paard heeft geen zin, het paard moet vooral teruggehaald worden naar die ruiter die er op zit... dus: uitdagingen in de rijbak bieden. Balkjes neerleggen, pionnen-circuit maken, als je daartoe de gelegenheid hebt natuurlijk.

Buitenritten kunnen ook wonderen doen, dan kan-ie rondkijken wat-ie wil, als jij maar recht vooruit blijft denken. En zitten, en die teugels laat vieren zodra je merkt dat die hals zakt.
Als dat niet wil alleen, dan evtl. met een ander betrouwbaar paard er bij.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, je moet alleen even uitpuzzelen wat voor dit paard en jou de juiste aanpak is.

Dat is niet "aanleuning bereiken", maar eerst" aandacht opeisen". Anders kom je nergens.

+1

Misschien is het ook handig om les te nemen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:38

Poowniee schreef:
Thanks voor je tips, helaas ben ik bang dat dit niet gaat werken voor ons als combi al weet ik dat dit zeker een oplossing zou zijn. Dit omdat mijn paard voordat hij nageeft zo kijkerig is dat rijden aan een los teugeltje niet mogelijk is ik heb meteen druk op de teugels nodig om zijn aandacht bij mij te houden.

Aandacht vraag je niet met teugels. Uberhaupt vraag je geen aandacht, je zorgt er gewoon voor dat je die krijgt.
En dat krijg je alleen maar door dingen van het paard te vragen, waarbij hij wel MOET opletten. Dus inderdaad, aan het werk zetten: veel (schijn)overgangen, veel figuren en dat in een lekker voorwaarts tempo. Dan komt het neerwaartse vanzelf en kun je dus pas daarna aan het nageven gaan werken.
Kijkt je paard naar rechts? Wend dan af naar links. Kijkt ie meteen weer naar links (ipv opletten), maak je een halve volte rechtsom oid. door steeds iets te vragen wat de andere kant op is dan waar het paard naar kijkt, trek je de aandacht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:52

Jazeker, ook bovenstaande tips: zeer waardevol om het paardenkoppie bij de ruiter die er op zit te krijgen! Zoals ik ook al zei: verras hem en BLIJF dat doen. Spring nooit op dezelfde plek in galop aan, ben je eventueel met dit paard nog niet aan galop toe, dan nooit op dezelfde plaats een overgang stap-draf of omgekeerd vragen, maar juist alles precies anders doen dan paard verwacht.
Hij wil harder jij gaat zachter.
Hij wil links, jij vraagt rechts. Vraagt, jij GAAT rechts, met je hoofd en lijf en in gedachten.

Zulke paarden zijn dikwijls erg bijdehand en intelligent, dus je zult zelf moeten kunnen improviseren, vrijwel ter plekke een andere route of traject/figuur moeten kunnen bedenken.

Daarbij moet je ook een beetje durf hebben, het kan niet zo zijn dat het paard bepaalt welke kan jullie opgaan (en dat probeert hij wel, door al zo'n kant uit te gaan kijken, na dat die kant uit kijken volgen die benen zonder jouw ingrijpen daar ook heen, dus ben je 'm dan weer "kwijt")

Ik ben niet alwetend, maar heb en rij zelf zo'n paard, het is mijn eigen paard nota bene, maar het is een hele taak om zo'n eigenheimer "bij de les" te krijgen zonder geruk en getrek (dan wil-ie namelijk alleen nog veel liever iets anders gaan doen, hahaha!).

Het heeft NIETS met aan de teugel of aanleuning te maken, begin bij het begin: laat deze knaap zien dat jij ontzettend leuk en spannend bent, door voortdurend iets nieuws voor te scxhotelen en uit te proberen.

Dan komt jouw wens vanzelf.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:43

Dankjewel voor de uitgebreide reacties! Ik snap inderdaad dat het grootste probleem is dat ik hem niet bij de les krijg gehouden in begin van mijn training. De tips hiervoor die jullie gaven probeer ik inderdaad al zoveel mogelijk toe te passen!

Ik houd contact met mijn teugels om te voorkomen dat hij wegspringt of versnelt, hier heeft hij echt een handje aan in bijv `enge` hoeken. Wil hij na buiten kijken vraag ik met mijn binnenteugel aandacht naar binnen. Wat me dan wel een raadsel blijft is waarom hij uit eindelijk toch nageef

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:50

Ik geef het op, ik heb uitgebreid gereageerd, je hebt er niets van begrepen. anderen mogen TS van advies dienen.

TS, alles wat je schrijft zijn begrijpelijke beginnersfouten.

Neem les.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 18:02

terpentijn schreef:
Ik geef het op, ik heb uitgebreid gereageerd, je hebt er niets van begrepen. anderen mogen TS van advies dienen.

TS, alles wat je schrijft zijn begrijpelijke beginnersfouten.

Neem les.

Dat het duidelijke beginnersfouten zijn geef ik ook eerlijk toe in mijn op, ik ben nou eenmaal nog niet zo ervaren als de meeste hier. Les heb ik, minimaal 2x oper week. Wat snap ik dan precies niet,
mij wordt wel geleerd om met teugelduk op te lossen als hij weg wil springen, wil versnellen, niet op wil letten, sorry.... Ook natuurlijk met de zit en hem af te leiden door heel veel bezig te zijn maar ook door de buitenteugel erbij te houden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:08

Als je maar liefst 2 x per week (prive) les hebt van een goede erkende of gecertificeerde instructie (want dat kost nogal wat!), vraag ik mij af hoe je deze vragen nog kan stellen.
Dat los je dus op met een GOEDE (niet "een bekende van de stal") instructie-persoon.

Of gaat het hier om groepslessen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:00

Poowniee schreef:
Dankjewel voor de uitgebreide reacties! Ik snap inderdaad dat het grootste probleem is dat ik hem niet bij de les krijg gehouden in begin van mijn training. De tips hiervoor die jullie gaven probeer ik inderdaad al zoveel mogelijk toe te passen!

Ik houd contact met mijn teugels om te voorkomen dat hij wegspringt of versnelt, hier heeft hij echt een handje aan in bijv `enge` hoeken. Wil hij na buiten kijken vraag ik met mijn binnenteugel aandacht naar binnen. Wat me dan wel een raadsel blijft is waarom hij uit eindelijk toch nageef

Als je contact houdt met je teugels, dan houdt je hem niet tegen met wegspringen of versnellen. Dan zet je al druk. Als jij linksom rijdt, en hij kijkt naar rechts, ben ik toch benieuwd hoe je dan met je rechterteugel de aandacht naar binnen vraagt. (Want dat is dan je buitenteugel)

Als jij geleerd hebt dat je wegspringen, versnellen en niet opletten met je teugels op moet lossen zou ik als de wiedeweerga een andere instructrice regelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:02

Laat hem maar eens een keer wegspringen laat hem maar kijken, dat is helemaal niet erg. Gewoon doorrijden zoals je doet niet gespannen worden en doen alsof het je geen reet uitmaakt. :)

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:51

het is bij ieder paard verschillend dus moeilijk te zeggen maar spelen met je teugels en je been er aan dan moet je een end komen met een paard die al M gelopen heeft. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:57

Poowniee schreef:

Oma heeft Sara gezien en wil haar botten graag heel houden. ;)

Zodra ik dus dit gevoel krijg, pak ik de balansteugel van Linda Tellington.
Voordelen van de balansteugel: je blijft van het hoofd af, je werkt in vlak bij het zwaartepunt - en zou het dier wegspringen en zou je je evenwicht verliezen, dan kun je met goed fatsoen je vasthouden aan deze teugel - je doet er je paard geen pijn mee, hij voelt alleen maar een nadrukkelijke lange "hooo!!!!!"

Gevolg: ik zit er op met doodsverachting en rijdt hem kalmpjes door die hoeken met bakmonsters.
En door in elk e hoek consekwent steling te vrage met een oorhangende binnenteugel (al dan iet met een wat uitgestoken binnenhand) wordt een paard soepel.
(Ik breidt het zelf vaak uit met schoudervoor aan de lange teugel, en als het nog iets beter gaat: in de hoek stelling naar binnen - op de lange zijde schoudervoor naar buiten.)

Door af te wisselen "buig naar links - rechts - links" worden ze ook snel soepel. Kan ook met "3 grote voltes met van hand veranderen", keertwendingen rijden, door S van hand veranderen, slangevolte met "zoveel bogen als goed voelt" etc.