Ongelijke bespiering, hoe wegwerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Ongelijke bespiering, hoe wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 11:38

Ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat mijn paard scheef is (want elk paard wordt scheef geboren), maar het begint zover te komen dat mijn zadel helemaal niet meer past.

Nu wat ik zoek is een paar tijtechnische tips, maar vooral tips om de juiste instructie te vinden. Want heel bokt schreeuwt: zoek instructie, ik ben al sinds maart aan het zoeken, maar nog niet gevonden. Ik ben bereid veel geld voor mijn lessen uit te geven, maar dan moet die les het geld ook wel waard zijn. Ik heb een aantal instructies geprobeert, en gemiddeld 40€ per les uitgegeven, en had bij bijna geen enkele van deze lesgevers een goed gevoel, als mijn doodbrave merrie ineens begint te steigeren (wat al geen lichte vorm van protest is), dan werkt dit niet voor mijn paard en dus ook niet voor mij.

Nu ik woon in België, de instructeurs zijn hier al veel schaarser, maar sinds een 2tal maanden staat mijn paard net over de grens in NL, in de hoop dan sneller instructie te vinden, maar dat heeft nog niet geholpen.

Dus bokkers, goede instructie, waar vind je die? En hoe begin je in de eerste plaats te zoeken?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:18

Zelf heel consequent zijn, wat je links doet ook rechts vragen. Ik heb een sterke voorkeur om linksom te rijden, dus ik let altijd heel goed op dat ik dezelfde oefening ook meteen daarna rechtsom vraag. Dus pasje links wijken? Meteen van hand veranderen en rechtsom ook rijden. Linkercontra gereden? Dan meteen de oefening ook rechtsom vragen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:48

Je kan een centered riding instructeur/instructrice vinden via centeredriding.org. Dan weet je zeker dat je een goeie te pakken hebt.
Voorr klassieke rijkunst en/of rechtrichten kun je hier kijken: http://klassieke-rijkunst.startpagina.nl/

Air

Re: Ongelijke bespiering, hoe wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:54

In welke provincie staat je paard nu?
Je zou eens kunnen kijken op www.paardenrecht.org welke instructie er in de buurt zit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:19

Ik zit in Noord Brabant, regio Bergen op Zoom, en heel dicht bij Antwerpen.

Mja, centered riding heb ik geprobeert bij A lona, maar ik heb geen trailer meer om tot daar te gaan, dus ik heb echt iemand nodig die tot op stal wilt komen.
Ik ga sebiet al die sites eens bekijken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:22

Zoek je gewoon dressuurles in mate van het rechtrichten? Of ben je meer opzoek naar de kant van centered riding?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:35

Het liefst zou ik een echt klassieke dressuur instructeur vinden, maar die zijn er niet op elke hoek van de straat. Het moet zoizo dressuurgericht zijn, maar zo'n lesgevers heb je ook binnen de centered riding, en de instructeur/trice moet tot op stal willen komen.