paard maakt zich sterk tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kusjemariska

paard maakt zich sterk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 07:24

Mijn paard maakt zich tijdens het rijden erg sterk , zodra ik haar nagefelijk wil rijden steek ze haar hoofd de lucht in en kan ik er niks meer mee , wel gewoon sturen en zo maar ze wil dan niet meer zakken in haar hals.
Nu zoek ik hier een oplossing voor , mijn instuctrice zat te denken aan een ander bit maar wist niet goed welke. Dus nu aan jullie de vraag hoe zouden jullie dit probleem oplossen ?

ik heb 2x in de week goed les en paard is volledig nageken door tandarts , osteopaat en da.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:35

Hoi, mijn paard heeft dat ook een hele tijd gehad, was nog niet zo lang onder het zadel en maakte zich sterk met zijn kop in de lucht. Ik heb hem toen juist met een losse teugel gereden zodat hij op eigen benen moest lopen, ook niet sturen in de bochten, doet hij dan net op hij de bocht niet door kan komen gewoon been geven. Op een gegeven moment raakte hij dat beu en vond dat natuurlijk moeilijk en ging dan toch mijn hand opzoeken. Dus je kunt het proberen om hem voorwaarts en met een losse teugel te rijden tot hij je hand opzoekt en dan belonen. Hoop dat dit voor jouw paard ook een oplossing kan zijn.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:40

Heel herkenbaar :j . Ik heb ook zo'n periode gehad. Heel vervelend. Een los teugeltje hielp bij mij niet, want zodra ik m'n been iets aanlegde zette ze het op een rennen. Ook ik had alles na laten kijken. Het vervelende was dat ze ook meteen zo'n onderhals kreeg.

Ik ben toen eerst met een jambon (geen idee hoe je dat schrijft) gaan rijden. Dat is zo'n soort elastiek, zodat ze leerde om weer na te geven. Vanuit daar ben ik die steeds losser gaan zetten zodat ik die op het eind niet meer nodig had. Ik ben er wel achter gekomen dat ik veel te lief ben geweest met rijden en echt contact moet houden op 2 teugels. Ze wilde nl. wel nageven aan 1 kant maar niet op 2 teugels.
Succes, ik ben eindelijk weer op de goede weg maar het heeft een hele poos geduurd....

verwijderen

Re: paard maakt zich sterk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:47

Als ik mijn paard niet op 2 teugels rijdt gaat ook zijn kop in de lucht ja. Maar ik ben er zelf niet zo van om met allerlei toeters en bellen te gaan rijden om mijn paard te dwingen nageeflijk te lopen. Mijn paard was ook veel te voorwaarts zeker als ik hem nageeflijk probeerde te rijden, druk van de teugels af en dan kwam hij meteen terug in zijn tempo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:52

Mijn instructeur is van mening dat zo'n probleem voortkomt uit het achteraan niet kunnen/willen ondertreden. Wij concentreren ons dan juist op het gelijk onderbrengen van de beide achterbenen en laten de aanleuning even voor wat het is. Daarna trekt het vanzelf wel weer bij.
In de aanleuning is de eerste stap dat het paard zelf naar de hand zoekt en dat kun je gaan verfijnen door hem te leren op verschillende hoogtes en dieptes te plaatsen maar zonder het zelf maar de hand zoeken kun je er niet veel mee beginnen. Zelf gaan rommelen aan de voorkant of met scherpere bitjes inwerken werkt dan averechts omdat het paard het vertrouwen in de ruiterhand verliest.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:58

HAR --> RT-P

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:28

Ben het met urielle eens, eerst het paard van achter naar voren rijden, los maken in ze lijf, rechtrichten en dan gaat het paard vanzelf ontspannen en zoeken. later kan je daar dan (gebarentaal aan plakken) om het fijner te krijgen maar hoemeer je in ze mond gaat rukken en plukken hoe meer verzet je zal krijgen. word jij graag in je mond getrokken? Deed ze dit vroeger wel gewoon? Heb je der bv een filmpje van?

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:32

Ik wil haar ook niet in haar mond gaan trekken ofzo maar ik wil gewoon weten hoe je dit probleem het beste en zo vriendelijk mogelijk kan oplossen , van achter naar voor rijden gaat wel redelijk goed en ze wil ook wel lang en laag lopen maar zodra ik haar iets meer op wil pakken wordt ze heel sterk en steek ze haar hoofd de lucht in en zet haar hoofd als t ware vast omdat ze weet dat ze aan het werk moet en ze dat erg moeilijk vind nog.
Ik heb haar nu anderhalf jaar en heb haar eigenlijk altijd een beetje lang en laag laten lopen , ik ben nu bezig samen met mn instructrice haar wat korter in haar lichaam te laten lopen en wat ronder in de hals want lang en laag deed ze wel. Ze vindt dit erg moeilijk en dan wordt ze sterk.

Ik weet dat het een kwestie van trainen is maar ik wil graag weten hoe ik haar dan het beste kan gaan trainen.
Laatst bijgewerkt door kusjemariska op 25-07-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:33

Bedankt voor de reacties trouwens , er staan goede tips in die ik nu ga proberen met mn paard :)

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:35

Zou een martingaal niet kunnen helpen?

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:38

Ik heb haar een hele tijd met martingaal gereden langzaam afgebouwd naar niks meer maar ze had dat precies door en als ik dr zonder rijdt wordt ze sterk als ik de martingaal er aan doe loopt ze heel fijn maar op wedstrijden zal ze ook zonder moeten . Ze heeft dus precies door wanneer de martingaal er aan zit en wanneer niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:39

Er zijn een paar mogelijkheden..Of je paard heeft toch ergens last van..Of je paard vindt het bit niet fijn,wat naar mijn idee echt wel naar gekeken zou moeten worden wat een paard het fijnst vind in zijn mond en daar dus ook beter op reageert..Het kan ook zijn dat je paard de ophoudingen niet snapt en dan kom je automatisch bij jou rijden uit want daar kan het dus ook aan liggen :j maar dat een paard dit expres doet geloof ik echt niet..

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:53

Ze doet het ook zeker niet expres hoor ! Ze vindt het gewoon nog heel lastig om rond te worden. Welk bitje zou jij er in doen dan ? Ik heb nu een D trens.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:02

Dat kan ik vanaf hier niet bekijken en ALS je paard het bit niet fijn vindt is het denk ik een kwestie van uitproberen..Mijn reactie was natuurlijk ook bedoeld om je te laten zien dat er nog mogelijkheden zat zijn waarom je paard dit doet en dan is het aan jou en je instructeur om uit te vogelen waar het gedrag vandaan komt..

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 19:14

Okay , naja mijn paard is meerdere malen nagekeken dus ze heeft nergens last van , mijn instructrice en ik denk wel dat ze het bit niet fijn vindt maar we zijn nog aan t nadenken of en wat voor bit we gaan uitproberen. Rijtechnisch zijn er natuurlijk altijd verbeteringen maar daar heb ik goed les voor. In ieder geval bedankt voor je reactie ! :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:23

Succes en ik hoop dat jullie een oplossing vinden :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:23

Lodewijk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:30

Hallo, het kan ook helpen om je bit lager te hangen.. Zo kan hij deze niet vastpakken. Zodra hij dan tich vast wil pakke of zijn hoofd omhoog doet niet gaan vechten maar los laten en wachten tot hij een beetje ontspant en dan doorvragen. Soms gaat dat heel anel achter elkaar dus los trekt hij meteen loslaten en weer opnieuw vragen en weer los.. In het begin zal ie het niet snappen maar na 2 weken zie je al snel verschil..heel veel op de binnenhoefslag blijven lopen voltes maken overgangen rijden slangenvoltes maken en niet vergeten voorwaarts rijden ondertussen en voila je zult verschil merken! Succes ermee:)

chardonnay07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:38

mijn paard is ook erg sterk. ik moest haar beter om mijn binnenbeen heen laten buigen. veel voltes rijden en als zij loslaat ook loslaten en blijven ontspannen in je schouders. ze moeten leren wanneer hun ontspannen jij ook ontspant. als hij sterk blijft kan je ook een lage neusriem proberen. wil bij sommige ook helpen. en wanneer het echt heel erg is een africhtingstrens. maar die zou ik echt uit uiterste nood nemen. mijn paard is al makkelijker geworden nu ik een bitje met koper heb.

succes !

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:16

Bedankt iedereen voor de tips ! We gaan er mee aan t werk :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:15

En ook je eigen zit onder de loep nemen. Ik ontdekte dat ik zodra mijn paard het moeilijk kreeg zelf lichter ging zitten waardoor hij juist weer op de voorhand kukelde. Als mijn instructeur streng is en zegt dat ik gewoon moet blijven zitten, laat het paard maar sjouwen onder je, kan ie best! dan sluit ik hem veel gemakkelijker door.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:25

sari_leroy schreef:
Zou een martingaal niet kunnen helpen?

Tja - wat heet helpen...? Het paard vindt het moeilijk.

Wat een martingaal doet, is: extra druk op de teugel geven en het hoofd naar beneden trekken. (Soms kun je daarmee erger voorkomen, maar daarna houdt het beslist op.)