Tips voor vliengende galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardxx87

Tips voor vliengende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 21:50

Hallo allemaal,

ik rij met mijn paard in de klasse z1 en heb al genoeg punten om over te gaan naar de z2. Nu ben ik begonnen met de vliegende wissels, alleen springt ze vaak alleen voor en achter niet. Ook denkt ze veel mee en springt dan al voor me aan en gaat er dan vandoor in een harde galop.
Heeft iemand tips voor mij? Als ik met een grondbalk doe springt ze ze wel goed en ook rustig. Moet ik hier mee door gaan?
Hoop dat iemand tips heeft.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:48

Of een grondbalk een goede tip is of niet hoor je wisselende verhalen over.. het risico bestaat iig dat sommige paarden daardoor achter na gaan springen.
Doet jouw paard dat niet als de balk er ligt?
Ik zou het moeten zien, maar aan de hand van jou verhaaltje denk ik dat je paard in de verzamelende galop nog sterker zou kunnen worden.
Als het paard nog meer op het achterbeen komt en blijft wachten in de oefening, dan zou het paard de wissels niet in 2en kunnen springen.
Hoe is jouw voorbereiding op een wissel en hoe zet je deze vervolgens in?

Ashley5760

Re: Tips voor vliengende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:53

Gebruik even zoekfunctie is pas een topic over geweest :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:51

Omdat dit meer een rijtechnische vraag is verplaats ik dit topic naar RT-P
WD-V =》RT-P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:55

heb je hier geen lesgeefster voor? je kunt het wel uit leggen hoe het moet maar als iemand ziet wat er niet goed gaat kun je dat makkelijker zeggen en corrigeren

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:09

IK heb het geleerd met wijken in galop (geen contra) vanaf de hoefslag, buitenschouder goed naar buiten houden,
buitenbeen iets naar achteren leggen en dan flink inkomen met je buitenbeen/spoor. (Denk eraan binnenbeen naar voren/op de singel houden)

Dus linksom galopperen, vanaf H of F gaan wijken, schouder naar buiten plaatsen, buitenbeen naar achteren en inkomen met je nieuwe buitenbeen.

Je kan het ze ook aanleren in contra op de grote volte of hoefslag, daar geldt hetzelfde voor als hierboven.

Vanuit een drafbalk zou het niet aanleren, dan krijg je springwissels en we willen dressuurwissels :D

Succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:32

Springt ze later achter wel om? Ofdoetze het gewoon helemaal niet?

Wel voor wisselen en een paar passen later achter is een probleem van niet voldoende op een achterbeen zijn. Ook is je paard niet voldoende en snel genoeg aan het been.

Als jepaard nooit achter om springt heb je echt een probleem. Meestal zijn die paarden zo strak in hun rug dat ze niet kunnen wisselen. De rug en het bekken is dan zo stijf en vast (gereden) dan zo'n paard de souplesse mist. Je moet dan echt weer terug naar de basis, gymnasticeren