wat vragen over de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardfreak1

wat vragen over de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 20:56

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw doe aan paardrijden maar heb zomaar eens een paar vragen:

Hoe zou een goede galop eruit moeten zien? Die is toch kruislinks? wat is een foute gelop?

Wat is een gelop galopchangement?

Als je in een rijbak gelopeert (bijv. linksom) en je gaat van hand veranderen dan moet je toch of halverwege je afwending omspringen of na de verandering rechtom terug naar draf en op rechts aanspringen?

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:46

Goede galop: dat hij op de juiste hand aanspringt. zit je op de rechter hand, dan rechter galop.
In de rechter galop laat het paard het rechter achter been het langs op de grond staan (daar komt het meeste gewicht op) het rechter voorbeen komt het hoogst van de grond.
Zit je op de linker hand, dan lis lingker galop de goede galop.

Kruislings is altijd fout! dan laat je paard bijvoorbeeld het binnen achterbeen wel als draagbeen het langs staan, maar komt zijn buitenvoor been het hoogst van de grond. Dit voel je onder het zadel en zit absoluut niet lekker!

Galopschangement is een galopswissel, je wisselt dus van bijv. de linker naar de rechter galop op de diagonaal dmv het geven van de ander galopshulp.

van hand veranderen in de galop kan door middel van een galopschangement, maar ook door een eenvoudige wissel. Dat is een paar passen stappen of draven en dan vervolgens de nieuwe galop aanspringen.

hopelijk heb je hier iets aan.

paardfreak1

Re: wat vragen over de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:41

Ik heb hier zeer zeker wat aan! Maar wat is dan de contra gelop?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:45

contragalop is wanneer je op de rechterhand in de linkergalop aanspringt. Het been wat dan dus telkens het meest naar voren wordt geplaatst is het linker been i.p.v. rechts

paardfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:13

Dank dit heeft mijn kennis weer opgehelderd.

Nu heb ik nog een paar vragen:

1 Hoe kan je de bovenstaande dingen aan iemand/ een paard aanleren?
2 hoe kan je iemand die bang is voor de galop daarover heen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:51

paardfreak1 schreef:
Dank dit heeft mijn kennis weer opgehelderd.

Nu heb ik nog een paar vragen:

1 Hoe kan je de bovenstaande dingen aan iemand/ een paard aanleren?
2 hoe kan je iemand die bang is voor de galop daarover heen helpen?

2; het is belangrijk om plezier te hebben met paardrijden. Ikzelf vond t ook weer even eng. Laat diegene zich vasthouden aan het zadel en help het paard in galop. Maar denk dat je diegene er niet echt overheen kan helpen. Dat is iets wat diegene zelf moet doen.

-Edit-

Typfout, irri Ipad -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-13 16:04, in het totaal 3 keer bewerkt

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:59

Misschien wat losser de teugels vasthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:06

Ook ik moet idd met lossere teugel rijden als ik ga galopperen, Dus teugels laten vieren, vast houden aan t zadel, recht blijven zitten en niet achterover hangen.

paardfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 16:14

Inderdaad een goed idee, ik zelf kan wel gewoon goed galopperen maar een kennis van mij durft niet en dus moeten we het altijd bij draven houden vandaar mijn vraag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:17

paardfreak1 schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw doe aan paardrijden maar heb zomaar eens een paar vragen:

Hoe zou een goede galop eruit moeten zien? Die is toch kruislinks? wat is een foute gelop?

Wat is een gelop galopchangement?

Als je in een rijbak gelopeert (bijv. linksom) en je gaat van hand veranderen dan moet je toch of halverwege je afwending omspringen of na de verandering rechtom terug naar draf en op rechts aanspringen?

Een goede galop is een galop vanuit de achterhand dus bergop, maar jou vragen zijn vragen voor iemand die al wat verder is dan dat jij ( denk ik) bent.
Een galop changement komt pas in de hogere basis dressuur. Dan moet je al behoorlijk controle over je paard hebben en een onafhankelijke zit.
Voor de beginnende en wat verder gevorderde ruiter zal de instructeur eerst draf terug vragen vanuit de galop dan van hand laten veranderen en dan pas opnieuw de galop aan laten vragen.
Zo leer je netjes aanspringen op de juiste hulp en van daar uit kan je verder.
Je vragen hebben eigenlijk niets te maken met angst voor het galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:18

Vooral niet overhaasten, durft je kennis niet, dan gewoon draven. Plezier is toch belangrijker. De galop komt later wel. Ik denk dat je als ruiter ook wel voelt wanneer je klaar bent voor de galop.

paardfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 16:21

Prima dank voor de toelichtingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:24

Wat je eventueel ook kan doen is het paard aan de longeerlijn nemen. Ruiter kan de teugels laten voor wat ze zijn, zich aan het zadel vasthouden, blijven zitten. Ruiter hoeft zich dan nergens op te focussen. Misschien ook een idee.

Graag gedaan :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:28

Ik begrijp het niet helemaal....ik snap dat jullie beide les hebben, jou kennis durft niet, jij wil en durft wel waar ligt dan het probleem?
Als jij wil galoperen staat jou kennis even stil op het midden en kan jij gewoon je gang gaan lijkt mij.

paardfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 16:53

Niet als je samen een buiten rit wilt maken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:02

paardfreak1 schreef:
Niet als je samen een buiten rit wilt maken!

Als je niet goed kunt galopperen of één van de twee durft buiten niet dan dus ook niet galopperen want dat is vragen om moeilijkheden. Vaak zijn de paarden buiten toch wat frisser. Het is wat anders als jij ook het andere paard onder appel hebt en je weet dat hij super braaf is in de galop. Dan kunnen jullie wel buiten galopperen en dan hoeft zij alleen het bokkenriempje vast te houden en mee te gaan met de beweging (teugels natuurlijk wel zo dat hij er niet over valt) en dan gaat het andere paard op jouw stemhulpen in galop en weer in draf. Zo heeft mijn man buiten ook de grens verlegd naar het galopperen en inmiddels galoppeert hij zelf ook als ik er niet bij ben. :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:05

Eerst leren galoperen in een veilige omgeving MET LES, voor je aan een buiten rit begint!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:59

aerdenhout1 schreef:
Eerst leren galopperen in een veilige omgeving MET LES, voor je aan een buiten rit begint!

Dat is het beste advies TS waar ik het helemaal mee eens ben.

Happysuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:18

Exact!

De galop nog niet onder knie hebben en dan naar buiten?
Dat is vragen om problemen als het paard ergens van schrikt en aan de kletter gaat.

Ik ga dus mee met m'n voorganger, eerst les. Is de galop eenmaal goed bevestigd, dan naar buiten (onder begeleiding)

Succes! :)

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:47

Ben het helemaal met aerdenhout1 eens :j