Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dorine92 schreef:Antoine de Bodt is de eerste naam die mij te binnen schiet.
Zelf versta ik onder rechtrichten vooral loslaten daar waar het paard vasthoudt. Het paard is namelijk vanzelf een klein beetje scheef, maar de ruiter kan dit verergeren door vast te houden.
Jouw paard is linksgebogen begrijp ik uit jouw verhaal. Dan heb je een geval apart want verreweg de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Jouw paard buigt dus graag naar links en houdt dus graag vast op de rechterteugel. Wat je kunt doen is je rechterteugel meegeven en juist op de linkerteugel gaan rijden met stelling naar rechts. Je kunt veel op de rechterhand gaan rijden, en op de linkerhand vooral met contrastelling, of in ieder geval zonder linkerstelling. Daarbij moet je dan dus wel zorgen dat je linkerhand je "buitenhand" wordt, zodat de druk van de rechterteugel afgaat. Dit lijkt mij het begin van het rechtrichten van je paard. Uiteindelijk zal de zwakkere kant sterker worden, en de sterkere kant soepeler..
Dorine92 schreef:Antoine de Bodt is de eerste naam die mij te binnen schiet.
Zelf versta ik onder rechtrichten vooral loslaten daar waar het paard vasthoudt. Het paard is namelijk vanzelf een klein beetje scheef, maar de ruiter kan dit verergeren door vast te houden.
Jouw paard is linksgebogen begrijp ik uit jouw verhaal. Dan heb je een geval apart want verreweg de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Jouw paard buigt dus graag naar links en houdt dus graag vast op de rechterteugel. Wat je kunt doen is je rechterteugel meegeven en juist op de linkerteugel gaan rijden met stelling naar rechts. Je kunt veel op de rechterhand gaan rijden, en op de linkerhand vooral met contrastelling, of in ieder geval zonder linkerstelling. Daarbij moet je dan dus wel zorgen dat je linkerhand je "buitenhand" wordt, zodat de druk van de rechterteugel afgaat. Dit lijkt mij het begin van het rechtrichten van je paard. Uiteindelijk zal de zwakkere kant sterker worden, en de sterkere kant soepeler..
dressuur518 schreef:dit heb ik vanaf het begin ook telkens gedaan, maar volgens de dierenarts deed ik dat in een te hoog en gedwongen stelling, daarom moet ik hem nu losser maken en met z`n hele lijf om stellen, van Antoine de Bodt heb ik ook al eens gehoord zal eens kijken wat zijn manier van rechtrichten is.
terpentijn schreef:Een "rechtgericht" paard loopt in iedere gang en in iedere gereden figuur (volte, rechte lijn, etc.) met de achtervoeten in het zelfde spoor als dat van de voorvoeten.
Dit moet je niet verwarren met "overtreden", dus dat het achterbeen OVER de indruk van de voorhoef moet stappen of draven, het gaat bij "rechtgericht" er om, dat het paard qua achterbeen/hoeven de lijn volgt die het voorbeen (de voorhoef-afdruk) heeft aangegeven. En er dus niet met de hoefindruk links of rechts naast stapt (simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd).
Hieruit volgt, dat bij rechtrichten je de voorhand(schouders) recht voor de achterhand plaatst.
Dit is medium- gevorderdenwerk, dus ik begrijp dat je niet weet hoe dit te doen, op bijv. een rechte lijn. Hoe je "de schouders er voor zet" zal voor jou als Abracadabra klinken.
Je kunt om te beginnen al veel bereiken door correcte grote voltes te rijden, en niet meer op de hoefslag van de bak, maar op een meter of 1-1,5 er binnen te rijden, zonder dat je paard jou ongewild meeneemt naar die hoefslag.
Ik probeer een heel technisch verhaal hier te vermijden.
Ik begrijp ook je probleem: zoals iemand als @Fellor in bovenstaande post zegt: "dat je in iedere vorm van dressuur je paard rechter wil maken", zal hoogstwaarschijnlijk door jou, TS, worden opgevat als : "Eh...?? Maar in de dressuur gaat het er toch juist om om je paard te leren buigen"?
Het is ook moeilijk om uit te leggen.
Ik heb net een poging gedaan...

brighteyes85 schreef:Om antwoord te geven op je vraag: begin bij het begin, met een gediplomeerd instructeur
Dorine92 schreef:dressuur518 schreef:dit heb ik vanaf het begin ook telkens gedaan, maar volgens de dierenarts deed ik dat in een te hoog en gedwongen stelling, daarom moet ik hem nu losser maken en met z`n hele lijf om stellen, van Antoine de Bodt heb ik ook al eens gehoord zal eens kijken wat zijn manier van rechtrichten is.
Hij heeft ook een aantal vertegenwoordigers. Wel oppassen want tegenwoordig roepen mensen al gauw dat ze "op de Antoine-manier" lesgeven, terwijl ze zelf de beste man nog nooit ontmoet hebben..
brighteyes85 schreef:Om antwoord te geven op je vraag: begin bij het begin, met een gediplomeerd instructeur
terpentijn schreef:Ik heb ook wel eens topics gelezen waarin werd beweerd dat het paard ten eerste rechtgericht moest worden, daarna kwam pas voorwaarts aan de beurt. Nu ja, dat is echt de volledig omgekeerde wereld, want een niet voorwaarts paard kan helemaal niet juist "rechtgericht" worden.
Rechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....Maris schreef:TS, sorry voor dit antwoord, maar .....
als rechtrichten niet bij je past qua rijden kan je beter helemaal stoppen met rijden lijkt mijRechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....
Jouw paard is ook een Z-paard toch, en toch niet recht ...... dus werk aan de winkel ! oefenen. lezen, proberen etc etc
Een paard kan pas ontspannen in zijn of haar rug als hij/zij recht is !