..Opnieuw buitenrit probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

..Opnieuw buitenrit probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 00:14

Sorry, opnieuw een topic over een buitenrit probleem. Heb verschillende topics doorgelezen maar nog niet echt tot een oplossing gekomen, begin te betwijfelen of die er uberhaubt is.

Ik heb een pittige 8 jarige appaloosa merrie waarmee ik niet meer naar buiten kan (vroeger wel). Ze vind het allemaal best wel erg spannend (is wel verkeersmak op auto's, vrachtwagens etc.) en durft alleen niet zo goed. Ik ben zelf niet zo heel bang aangelegd en heb haar altijd een beetje door haar lastige gedrag heen gereden (stil zetten, wachten tot ze weer naar voren ging. Wanneer ze omdraaide gewoon weer met haar neus de goede richting op gezet, weer wachten etc.) echter wordt haar gedrag buiten van kwaad tot erger en zit ik met mijn handen in het haar.

Ze loopt al erg slecht het terrein af, wanneer ze alleen maar denkt dat ze het er niet mee eens is steigert ze, ik los dit meestal op door haar direct op een cirkel te trekken en vervolgens weer met haar neus in de goede richting. Meestal blokkeert ze op een teugel/een kant op en draai ik haar dan de andere kant op. Hiermee kom ik langzaam vooruit met een hoop steigeren. Het gedrag was voorheen echter alleen maar steigeren en dat is niet tof, absoluut onacceptabel maar wel nog handelbaar. Echter afgelopen week steigerde ze, draaide ik haar weer om en de 2e keer dat ik haar met de neus de goede richting is steigerde ze, draaide 180graden en zette het op een rennen met bokkesprongen. Ik heb in mijn omgeving aardig wat auto's, en asfalt dus zat in volle galop op het asfalt. Heb haar wel terug gekregen, ben toen afgestapt en heb alsnog het rondje gelopen wat ik wilde lopen maar de schrik zat er goed in.
Vandaag mijn vriendin meegevraagd om een rondje te lopen zodat ze haar aan het touw beet hield en dit ging een stuk beter, ze stond 1x recht overeind (ze steigert dan ook niet kinderachtig komt echt een eind omhoog) maar heb verder haar wel een rondje mee kunnen krijgen onder het zadel. Echter weet ik zeker dat dit het gedrag alleen niet gaat veranderen, moet ik me erbij neerleggen dat ik gewoon niet met haar buiten kan rijden?

Aan de hand buiten is er overigens niets aan de hand. Het steigeren heeft ze ook in de bak wel eens geprobeerd maar heb het toen direct gecorrigeerd door haar op een volte flink te laten werken. Dit soort oplossingen zijn echter onmogelijk buiten op het asfalt. Ik ben niet zozeer bang dat ik van m'n paard afval maar wel dat ik met paard en al onderuit ga. Ook grondwerk doe ik al met haar, daarmee houdt ze gewoon netjes afstand, komt wanneer ik vraag en blijft bij mij vandaan wanneer ik dat aangeef, volgt mijn tempo en gedraagt zich niet echt dominant.

Ik ben heel benieuwd, heb al met een schuin oog naar magnesium bijvoeren gekeken. Ook in de bak kan ze schrikkerig zijn, zeg altijd maar dat ik een groot paard heb met een heel klein hartje. Echter is de problematiek met het buiten rijden wat groter dan alleen met voer op te lossen.
Aan oplossingen als geef haar een flinke mep heb ik niets, daar wordt ze staatsgevaarlijk van. Ze laat zichzelf op deze momenten liever achterover vallen dan haar ergens langs te dwingen.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:34

Ik denk dat je mijn idee niet wilt horen ;)

Kasmir

Re: ..Opnieuw buitenrit probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 00:43

Ik wil alles horen, ik doe wat fout en moet dat op zien te lossen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 01:12

Als je er op stapt om naar buiten te gaan, dan ben je in je hoofd al bezig met wat ze gaat doen, of niet? Misschien moet je gewoon nog een keer je vriendin meenemen zodat zij voor de zekerheid het paard vasthoudt, maar ga gezellig wat met haar praten en geef je paard wat meer ruimte van voren. Gewoon lekker relaxt, in plaats van jemig ik hoop dat we vandaag veilig thuiskomen!

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 01:24

Wat ik is zou proberen is naar buiten gaan naast de hand naar ergens waar het veilig is dan opstappen en kijken of ze het dan nog doet!
Sommige paarden vinden het gewoon verschrikkelijk alleen die drempel over vanaf huis :).
Had mijn merrie in het begin ook heel erg!
En door dat ze dus al een hele hoge drempel over moet zoals weg gaan van huis en dat geen goed begin is van je rit wordt dit indd van kwaad tot erger en misschien helpt dit wel :) In elk geval succes met je merrie :).

Groetjes

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 01:54

Buiten het feit dat je graag met haar alleen naar buiten wilt, heb je het al eens geprobeerd met een ander paard erbij die het geen probleem vindt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:49

Zorg dat het paard eerst weer buiten te rijden is met een ander paard erbij, of een mens (op de fiets?) erbij. Vaak geeft dat veel meer rust voor het paard (aan het touwtje ging al veel beter, ga daar dus mee verder). Kies een klein rondje, en rij altijd hetzelfde rondje. Daan leert het paard die omgeving kennen, en zal de angst minder groot worden. Als het rondje aan de hand (jij erop, ander erbij) goed gaat, dan iemand mee op de fiets en dat uitbouwen naar alleen (de fiets kan steeds verder vooruit, of achteruit).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:53

Als ze steigert en omdraait gewoon in zijn achteruit verder rijden.
Na een tijdje weer proberen om te draaien en gebeurd het weer, dan weer verder in zijn achteruit.
En je er absoluut niet druk om maken....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:56

Ik denk toch dat je zelf ook een aandeel hier in hebt.
Stil laten staan wanneer zij dat wilt is IMO geen goede training.
Naar voren !!! Zeker ook bij het steigeren, naar voren rijden , en als ze wat engs ziet en omdraait, vlug terug draaien en in flink tempo langs het enge ding.
Klinkt mij als een dominantieprobleem.

En ze heeft nog gewonnen ook want je bent afgestapt .
Ga voorlopig alleen met iemand anders samen naar buiten.
En bouw met kleine stukjes op dat je weer alleen weg gaat.
Door bijvoorbeeld na je dressuurtraining/les even buiten een rondje te stappen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:22

Zelfde probleem heb ik gehad met mijn pown.
Het leek een uitzichtloos probleem en ik kreeg ideeën van mensen over eieren en zwepen en de vreemdste dingen kwamen voorbij. Toen was er ineens een stalsgenootjes die vertelde dat ze me wilde helpen, en dat zij dezelfde problemen had gehad met haar paarden.

Eerste keer naar buiten is ze op haar eigen paard gestapt, en heeft ze mijn paard meegenomen aan halster met lange lijn, en alle gangen gereden in het bos. Ik ben erachteraan gereden op een ander paard. Iedere keer dat het paard wilde staken, de andere kant op wilde lopen of omhoog wilde komen heeft ze een ruk gegeven aan het touw, gewoon om de aandacht er bij te krijgen.

Tweede keer hebben we hetzelfde gedaan, alleen ben ik erop gegaan. We hebben zo'n longeertussenstukje gebruikt en daar de lijn aan vastgemaakt zodat zij hem vast kon houden. (let wel: IK moest het probleem oplossen, zij had hem alleen aan de lijn voor de zekerheid en om zeker te zijn dat hij niet met mach 10 naar huis zou scheuren, ook over asfalt). Zij heeft mij verbaal bijgestaan en ik heb haar aanwijzingen stuk voor stuk opgevolgd. Tuurlijk was ik een beetje zenuwachtig, dus mijn eis aan het paard was dat hij netjes laag (western) moest lopen en op moest letten. Tot op het overdreven toe. Ook als hij schrok, meteen weer de aandacht erbij gevraagd. Al snel begon meneer natuurlijk omhoog te komen en te drentelen. Als je dit al vaker hebt meegemaakt (zoals jij ook duidelijk in je verhaal) voel je precies wanneer de spanning erin komt en ze wil gaan kloten. Op het moment dat je het voelt, meteen vooruit schoppen (ik heb het zonder sporen gedaan). In het begin zal je dit iedere 5 of 10 meter moeten herhalen, maar dit wordt snel minder.

Derde keer hebben we weer hetzelfde gedaan alleen dan met galop erbij. Vorige keer was ik nog iets te onzeker voor de galop. Deze keer begon ik te merken dat meneer het leuk vond buiten, hij was het grootste gedeelde van de weg braaf en ik liet dus ook meer toe. Hij mocht meer rondkijken en was wat minder streng met de aandacht. Maar wel meteen een schop als ik voelde dat de spanning er weer in kwam. Galop was erg enthousiast, en vond ik hem erg sterk. Ik heb het dus uitgelokt en terug gezet naar stap en moest dit eventjes doen. Drentelen en doen, pissig worden want dat galopje was toch wel errug leuk. Maar na even streng zijn was hij weer braaf.
Halverwege vonden we raar genoeg een ijskraam, en vonden we dit ook wel een goede oefening. Dus afgestapt en een ijsje gaan eten. Paard denkt dan dat ie klaar is maar jammmer, we moeten ook nog terug.
Ik was koud opgestapt en ja hoor. Steigeren, staken, drentelen, dus ik hem op een cirkel om zijn as gezet. 2 rondjes en een paar flinke schoppen en hij was klaar. Ondertussen moest mijn stalgenoot uiteraard loslaten omdat ik op de cirkel zat. (het maakt niet uit waar je bent, een cirkel om je as kan altijd)
Daarna de lijn afgeklikt en los naar huis gegaan.
Het ging prima, af en toe nog even een hikje, maar niks onoverkomelijks.

2 dagen later is mijn vriend erop geweest naar het bos, geen problemen. Later die week zelfs een redelijk onervaren les klant, en niets aan de hand. Het was klaar.

Het is nogal een lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Als een paard overigens zo doet, wil niet betekenen dat hij het bos niet leuk vind, hij is alleen altijd weg gekomen met dat gedrag. Dus zal hij het gewoon overnemen. Pak de leiding, en hij zal volgen.

O ja, nog een toevoeging. Ik moest ook eerst 300 meter over een 60 km weg naar het bos. Hebben we gewoon gedaan. Komt er verkeer aan is dat jammer, dan wachten ze maar even. Mijn paard wilde namelijk net gaan kloten toen die vrachtwagen eraan kwam (en nee hij was niet bang). Midden op de weg liepen we, en daar zijn we blijven lopen tot het pad naar het bos, en poown weer normaal kon doen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:59

je moet wandelen en dat stukje bij beetje uitbreiden, geduld

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:35

opala schreef:
je moet wandelen en dat stukje bij beetje uitbreiden, geduld

Zou kunnen dat dat in dit geval voldoende is, maar bij mij heeft het niet gewerkt.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:57

Dit verhaal klinkt bekent, maar zoals sommige mij al voor zijn geweest is het belangrijk om goed voorwaarts te rijden. Wanneer jij je paard stil laat staan tot hij weer zin heeft om te lopen geef je hem ten eerste zijn zin en ten tweede heeft hij zo des te meer tijd om nog meer fratsen uit te halen zoals het stijgeren. Ik denk dat het verstandig is om samen met iemand anders buiten te rijden die een braaf paard heeft. Dit kan vaak heel veel schelen. Het ene paard gaat nou eenmaal gemakkelijker alleen op pad dan het andere paard. Mijn haflinger heeft op het begin ook veel gestijgerd om er vervolgens met bokkensprongen vandoor te kunnen gaan. Het klinkt niet echt vriendelijk, maar ik heb haar toen een keer flink met mijn hand tegen haar oren aangeslagen toen ze omhoog kwam en vervolgens weer proberen door te rijden als of er niets in gebeurd. Inmiddels kan ik prima alleen met mijn haflinger op pad en ook jonge ruiters neem ik op haar mee op buitenrit. Het is toch een kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Succes!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:14

je paard moet eerst leren dat buiten het terrein het helemaal niet eng is. zonder verwachtingspatroon wandel je van het erf. eerst een meter tot .... onbeperkt. je paard geeft zelf aan of dat mogelijk is, anders kan het buitenrijden nooit wat worden

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:31

Wat een lastig probleem, zeker als je graag buitenrijd!

Ik heb gelukkig geen paard wat problemen geeft, maar een jong paard wat nog nooit buiten is geweest. Wat ik van mijn instructrice na het werken in de bak moet doen is een aantal stappen de bak uit, en dan op mijn commando stilzetten. Hij moet dan wachten tot hij van mij weer een hulp krijgt. Blijft hij ontspannen staan? Dan gaan we een paar stapjes verder. Vind hij het erg spannend? Dan gaan we terug de bak in en proberen het opnieuw. Voorwaarde hierbij is wel dat hij altijd op mijn hulp iets doet. Als ik hem vraag stil te staan, moet hij blijven staan tot ik aangeef dat we wat anders gaan doen. Zo geef je niet toe, maar heb je zelf de controle nog :)

Misschien kun je het ook op deze manier proberen, gewoon een stukje uit de bak gaan (je kunt zelf bepalen hoever) en stilzetten VOORdat hij begint te "klieren". Blijft hij braaf staan? Dan kun je een stukje verder gaan. Begint hij toch te klieren. Opnieuw stilzetten en daarna terug naar het begin :)

Daarnaast is het misschien inderdaad een idee om als je wat verder bent, eerst met een ander paard weg te gaan :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:43

Je zegt het zelf al: Je bent bang. En dat terwijl je paard jou als leider nodig heeft, omdat ze het zelf al eng genoeg vindt. Jij moet dus een trainer zoeken, die je de waarheid vertelt op het juiste moment. Ik kan je iemand aanraden, via PB.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:56

Ik ga mee met Jetta. Door je eigen angst (om met paard en al onderuit te gaan) kun jij niet voldoende leiding geven. Jetta raadde je al iemand aan, ik wil je een weekend aanraden, hiervoor kun je op de link in mijn onderschrift klikken. Ik denk dat dit precies aansluit bij je probleem. Het mooie is ook dat 1 van de 2 in Hagestein woont, zij zou je dus ook na (of los van) dit weekend kunnen begeleiden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:17

En als je op vreemd terrein gaat buitenrijden?
Zelfde gedrag? En op vreemd terrein met ander paard erbij?
Omdraaien en naar huis is dan geen optie.

Overigens keer soortgelijk probleem gehad (gelukkig in veel mindere mate!)
Mijn fjord is en was altijd en overal buiten te rijden.
Totdat ik haar elders in de zomer in de wei had staan, kreeg haar stukje weg van de wei, maar niet verder.
Dan ging ze draaien en zijwaarts en achterwaarts (niet steigeren), echter daar hele steile slootkanten en prikkeldraad, dus geen optie om gewoon achterwaarts te blijven gaan.
En mevr. is er wel zo eentje die gewoon achterwaarts de sloot in banjert als je doorvraagt.

Aan de hand naar dorp verderop gelopen, niets aan de hand, er daar weer opgeklommen, terug stap, draf, galop, halthouden, mijn oude pony, behalve als ik weer omdraaide van de wei weg.

Dit heb ik dus 1 x gehad.
2e x, vriendin op fiets mee erachter met longeer zweep.
1e x dat ze om wou draaien tik erachter (niet raak) nijdige fjord.
2e x kon mijn vriendin nog net van fiets afspringen, echter fjord had foutje gemaakt }> was op plek zonder sloot of prikkedraad.
Kon dus nu doorgaan.
Resultaat midden op het wegje, 2 springschoenen een fiets, in de verte automobilist die bedacht dat wachten beste optie was
en een vriendin (had ik dus niets meer aan) die in de berm krom stond van het lachen.
Heb kliko omgereden, van die witte wegpaaltjes dwars erover heen en in een haag geëindigd.
Aldaar besloot mevr. Sjolvir dat dit blijkbaar niet de bedoeling was en gedroeg zich weer zoals ik haar altijd al kende,
als de meest voorbeeldige buitenrij pony die je je maar kan bedenken.

Ik had natuurlijk het ongeloofelijke geluk dat mijn paard alleen maar alle kanten opging maar niet omhoog en niet gaat rennen.
Kon het dus zo doen, in jouw geval geen aanrader.
En de oorzaak bij de mijne was waarschijnlijk dat het nieuwe landje met de nieuwe paardjes wel heel heel gezellig was
en je je vrienden natuurlijk niet achter wilt laten, die ze beduidend belangrijker vond dan mij op dat moment.

Jij hebt al langer een probleem, wat alleen maar erger is geworden.
Tja, en wat jij zo schrijft, hoe gek ik ook op buitenrijden ben, dan zou ik toch op het terrein blijven.
Aan de hand meenemen zou ik dan weer wel blijven doen, want je zegt dat ze dan gewoon braaf is.
Of juist op volkomen onbekend terrein eens gaan kijken wat ze doet.
En hele brave erbij meenemen? (al dan niet op vreemd terrein)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:38

Dankjulliewel voor jullie reacties :j
Ik ben inderdaad niet zozeer bang dat ik van Karlijn af val maar wel dat ik met paard en al ga, dat gaat ook echt gebeuren als ik haar over de zeik rij op het asfalt.
Ik 'laat haar trouwens niet stilstaan' op een gegeven moment blokkeert ze en dan kan ik enkel maar omtrekken met de teugel waarop ze niet blokkeert, als ik haar dan om heb getrokken kan ik niet veel anders doen dan wachten. Tempo rijden heb ik inderdaad ook al geprobeerd, met een drafje het terrein af maar mevrouw gaat vol in de ankers en dan alsnog omhoog.

Ik ben in de meivakantie wel met haar op vakantie naar de Veluwe gegaan, als ik dan helemaal achteraan de groep reed ging het super. In het midden voelde ze zich ook duidelijk niet op haar gemak, trapte naar andere paarden en was constant gespannen. Achteraan ging het heerlijk en heb echt een super weekend gehad. Enkel stilstaan ging niet zo goed, ook dan kwam ze wat omhoog alhoewel niet erg heftig. Toch was dat ook niet echt een situatie waarin ik haar goed kon corrigeren omdat dat een beetje asociaal is naar de andere paarden en ruiters toe die hier ook onrustig van worden. Maar dat was dus verder echt super, des te meer heimwee kreeg ik naar het buiten rijden thuis.

Dat weekend ziet er heel goed uit! Ga eens even met de eigenaresse overleggen of ze me wil brengen :D.

Ik ben ervan overtuigd dat het in gebrek aan leiding schort bij mij, en ook dat Karlijn daar pittig op reageert. Het trappen naar andere paarden schaar ik ook onder gebrek aan vertrouwen in mijn leiding. Echter als ik ernaast loop is er weinig aan de hand. Maar misschien heb ik daar nog niet de juiste situaties mee gevonden om dat op de proef te stellen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:43

Blijft lastig hoor, zeker als je op de weg moet rijden en het gevaar er is dat je met haar omvalt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:47

Ik heb fjordnina eens een PB'tje gestuurd, ik hoop echt dat ik met wat hulp hier doorheen kan komen. Dat zou een enorme overwinning zijn, voor mij persoonlijk en voor ons samen.
Ooit heb ik zo gereden.. Sinds toen is het eigenlijk achteruit gegaan, en kwam er steeds meer verzet. Ook met deze ritjes had ik wel eens verzet maar daar was nog doorheen te rijden.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:59

Ik heb met mijn paard het zelfde probleem gehad. Wij zijn een jaar gestopt met buitenrijden nadat ik gevallen ben. Nu sinds deze zomer weer opgepakt samen met een paard wat hij erg vertrouwd staat hij ook naast en dit gaat goed. Bij mij was het ook een leiderprobleem en nu we in de bak verder zijn gaat het buiten ook beter!

Dus zou gewoon lekker met een ander paard mee gaan wat ze vertrouwd en een paard wat overal aan voorbij gaat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:54

je zegt ik kan ze omtrekken maar enkel naar één kant, dit wijst enkel op een scheef paard, dat is best wel te trainen toch hé "rechtrichten noemt dat"
Dan gaat jouw paard in de ankers zeg je, kan je dus niet vooruit, in dat geval is achteruit mssn een optie, maar indien je idd denkt mijn paard gaat zo dadelijk stijgeren dan is dat zeker niet de goede keuze, zijgangen zijn dan een veel betere keuze, zet die achterhand aan het werk, maak een volledig rondje soort wending om de voorhand zeg maar, hierbij moet het paard zijn achterhand onder hem plaatsen en hierbij ontkoppel je ook de achterhand een beetje, dat haalt de kracht er uit, zo kan een paard niet goed steigeren en ook niet goed bokken, dit vergroot merkelijk de veiligheid, en zet hem nog flink aan het werk ook, braaf verder stappen zou dus voor het paard een veel makkelijkere oplossing geweest zijn. En echt daar komt het paard zelf wel achter, na een paar keer zo aan het werk gezet te zijn geweest.
Jij laat in die situatie het paard even stilstaan tot hij vrijwillig weer vooruit wil, dat is niet een paard iets zinnigs aanleren hé, hier creëer je zelf het probleem mee, hier bevestig je het probleem mee.
En ondertussen heeft jouw paard al ruim kennis gemaakt met de vrijheden die jjj hem geeft, dit zal dus even een hardere noot worden om te kraken.
Ga naar een instructeur of een trainer die hier kennis van heeft, eigenlijk heb je zelf dit probleem een beetje aan het paard aangeleerd en dat is dus niet goed.
Zoek ervaren hulp.
Je mag ook mij per PB aanspreken hierover.

Kasmir schreef:
Dankjulliewel voor jullie reacties :j
Ik ben inderdaad niet zozeer bang dat ik van Karlijn af val maar wel dat ik met paard en al ga, dat gaat ook echt gebeuren als ik haar over de zeik rij op het asfalt.
Ik 'laat haar trouwens niet stilstaan' op een gegeven moment blokkeert ze en dan kan ik enkel maar omtrekken met de teugel waarop ze niet blokkeert, als ik haar dan om heb getrokken kan ik niet veel anders doen dan wachten. Tempo rijden heb ik inderdaad ook al geprobeerd, met een drafje het terrein af maar mevrouw gaat vol in de ankers en dan alsnog omhoog.

Ik ben in de meivakantie wel met haar op vakantie naar de Veluwe gegaan, als ik dan helemaal achteraan de groep reed ging het super. In het midden voelde ze zich ook duidelijk niet op haar gemak, trapte naar andere paarden en was constant gespannen. Achteraan ging het heerlijk en heb echt een super weekend gehad. Enkel stilstaan ging niet zo goed, ook dan kwam ze wat omhoog alhoewel niet erg heftig. Toch was dat ook niet echt een situatie waarin ik haar goed kon corrigeren omdat dat een beetje asociaal is naar de andere paarden en ruiters toe die hier ook onrustig van worden. Maar dat was dus verder echt super, des te meer heimwee kreeg ik naar het buiten rijden thuis.

Dat weekend ziet er heel goed uit! Ga eens even met de eigenaresse overleggen of ze me wil brengen :D.

Ik ben ervan overtuigd dat het in gebrek aan leiding schort bij mij, en ook dat Karlijn daar pittig op reageert. Het trappen naar andere paarden schaar ik ook onder gebrek aan vertrouwen in mijn leiding. Echter als ik ernaast loop is er weinig aan de hand. Maar misschien heb ik daar nog niet de juiste situaties mee gevonden om dat op de proef te stellen.

edibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:07

wat vind je paard leuk om te doen wat dacht je ervan om haar op te zadelen en te wandelen als ze wat rustiger wordt ff erop stappen telkens als ze rustiger doet enthousiast belonen met wat lekkers of een knuffel! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:23

Wel apart dat ze het dus wel kan... Is ze niet ooit ergens van geschrokken heeft ze een keer pijn gehad buiten. Dat er ook een reden in haar hoofd is waarom ze niet wil buiten de andere dingen die al benoemd zijn.