Mijn pony rent weg tijdens het opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloozaa

Mijn pony rent weg tijdens het opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:02

Hoii, ik heb sinds kort een probleem met mijn verzorgpony. Mijn verzorgpony doet namelijk heel moeilijk bij het opstappen. Als ik op haar wil hangen, draait ze gouw weg en kijkt angstig naar me. Gister wou ik op haar stappen en toen galoppeerde ze keihard weg. hetzelfde doet ze bij mijn vriendin. Vorige week was ze nog heel braaf en bleef ze netjes stil staan bij het opstappen, maar nu... Ik weet echt niet wat er aan de hand is waardoor ze zo veranderd is. Het duurt nu bijna een half uur voor ze echt rustig is en je op kan stappen. Kan iemand me alsjeblieft helpen want ik weet niet wat ik nu moet doen... Ik hou van Spikkel maar ik kan zo echt niet meer op haar rijden.. Please help me! ;(

romyloverrr

Re: Mijn pony rent weg tijdens het opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:04

ben je bijvoorbeeld in het zadel geploft ? heb je de achterhand aangeraakt ?
ik denk gewoon héél veel oefenen met opstappen.
dan maar een week niet rijden , maar alleen op en afstappen :j

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:06

Rijd er nog iemand anders op haar? Probeer erachter te komen of er iets is gebeurd tijdens het opstappen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:08

Het zou ook nog kunnen dat ze pijn in haar rug heeft.
Omdat het eerder wel gewoon goed ging.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:09

rug probllem?? probeer eens met krukje op te stappen? zadel niet goed.. het kunnen duizende dingenzijn..

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:12

mijn pony heeft dat ook gedaan,ook gewoon door z'n ervaring.
Ik heb de binnen teugel strakker gehouden met opstappen.
zo kon hij niet naar voren maar draait hij om.
Maar probeer rustig optestappen anders blijft hij angst hebben.

of krukje of iemand die de andere kant tegenhoud

Appaloozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:12

Na de keer dat het heel goed ging gingen een andere vriendin van mee en daar een vriendin van (ingewikkeld xd) ook rijden en hun hadden het verkeerde zadel gebruikt (we hebben twee zadels voor spikkel, een veelzijdigheidszadel en een jockeyzadel), namelijk het veelzijdigheidszadel en die was niet goed. Ik weet niet of het daar aan kan liggen..?

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:07

het kan daaraan gelegen hebben. gebruik voortaan dus het juiste zadel :)

wat ik gedaan heb bij mijn paard: neem een groot verhoog en laat iemand de pony vasthouden. leun et ligtjes over, wanneer de pony blijft staan krijgt ze een snoepje. herhaal dit een paar keer. wanneer ze mooi blijft staan kun je het eens proberen om met heel je gewicht erover te hangen. lukt dit, geef een snoepje. en zo voor... probeer eerst zonder zadel, en dan met.

zorg er wel voor dat de pony niets mankeert aan de rug anders moet je de dierenarts eerst bellen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:11

eeh, waar is de eigenaar in dit verhaal? jan en alleman die er op rijd, verkeerde zadelS?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:14

Je hebt 2 zadels maar 1 is er maar goed? Dan dat andere zadel weg halen daar anders wordt die ook gebruikt.

Hoeveel mensen rijden er op deze pony? Zo te lezen verschillende mensen, grote kans dat er dus ook met een niet passend zadel wordt gereden.

Als de pony nu zo heftig reageerd dan is het duidelijk dat er problemen zitten qua pijn. Dit kan inderdaad van een niet passend zadel komen. Maar de kans ik ook aanwezig dat je inmiddels zover bent dat er rugpijn is ook met het juiste zadel.

Mijn advies. Voorlopig niet meer rijden. Eigenaar contacteren. Overleggen of er een osteopaat naar kan kijken als de eigenaar te weinig zich heeft op dit soort problemen.

Dit gaan jullie zelf niet oplossen. Te gevaarlijk. Zorg dat er iemand bij komt met verstand van de anatomie van een paard en die kan helpen het vertrouwen van het paard opnieuw op te bouwen als lichamelijk de problemen opgelost zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:26

Paard inderdaad op rust zetten en na laten kijken. Als hij geen last (meer) heeft van zijn rug, rustig overnieuw beginnen met leren opstijgen. Ook als het geen pijn doet, kan een paard het wel associeren met pijn, omdat het de vorige keren wel pijnlijk was. Daarvoor moet je niet straffen, dat is nou eenmaal een erg logische reactie van het paard: pijn = wegwezen. En als je weer begint met opstappen, moet je niet willen dat je die eerste dag er al weer opzit. Begin eerst gewoon metvoet on de beugel, en dat hehalen, als je paard daarbij ontspant, probeer je een beetje op te springen, een paar cm van de grond, en zo bouw je het een beetje uit, maar zorg ervoor dat je paard helemaal ontspannen ia, voordat je een stap verder gaat. En verwacht niet dat het in een dag klaar is.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:05

je zou ook als er geen lichamelijke klachten zijn van te voren kunnen longeren, dat ze wat moeier is voordat je voorzichtig op wil stappen..

eerst in een beugel hangen en aan de hand mee laten stappen
dan rustig helemaal gaan zitten en mee laten stappen
dan pas los maken en rijden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:51

Heel veel vriendinnen, die meekomen, niet echt weten wat ze doen? Eerst duidelijke afspraken, wie wel en wie niet iets met de pony mag doen (als ik de eigenaar was, zou ik jullie allemaal wegsturen, nooit goed zoveel verschillen de meiden om een pony). Daarnaast, zoals anderen al aangeven, de pony laten controleren op rugproblemen (dierenarts, osteopaat). En dan, de lastigste, het vertrouwen terug zien te krijgen en opbouwen op een goede manier.

Appaloozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:14

Hallo allemaal! Ik sluit dit topic omdat mijn verzorgpony inmiddels goed is ingereden en dit niet meer doet. Ik heb de reacties niet gezien, en zal er ook niet naar kijken omdat er haast Alleen maar kritiek word gegeven en nauwelijks hulp. De eigenaar is er trouwens en weet alles, want hij woont náást de wei.

Groetjes.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:08

Appaloozaa schreef:
Hallo allemaal! Ik sluit dit topic omdat mijn verzorgpony inmiddels goed is ingereden en dit niet meer doet. Ik heb de reacties niet gezien, en zal er ook niet naar kijken omdat er haast Alleen maar kritiek word gegeven en nauwelijks hulp. De eigenaar is er trouwens en weet alles, want hij woont náást de wei.

Groetjes.

Kritiek? je stelt een vraag en mensen geven je antwoord en vragen je dingen.