Springtechniek laat te wensen over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magica_667

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Springtechniek laat te wensen over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:18

Hoi allemaal,

Ik ben alweer een tijdje met springtrainigen bezig maar blijf een beetje hangen op het volgende;
Bij elke sprong die ik maak, zeker als het wat hoger wordt (80-120)
raak ik uit balans en schieten mijn benen naar achteren/omhoog.
Het lijkt wel dat dat komt omdat je dan te ver voorover zit, maar als ik dan bewust probeer minder ver mee naar voren te komen blijf ik achter in de sprong.

Iemand advies? Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:07

heel bewust druk blijven houden op je beugels en een springzadel kopen Knipoog dat laatste heeft bij mij echt geholpen

Magica_667

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 16:06

Springzadel heb ik, dwz veelzijdig richting spring.

Dus gewoon goed je hakken uitduwen... Ga ik proberen!
Morgen weer springles

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:30

Magica_667 schreef:
Springzadel heb ik, dwz veelzijdig richting spring.

dat had ik dus ook, maar een echt springzadel scheelt veel! Gisteren had ik springles, eerst mijn ene paard gereden (met springzadel), daarna de andere nog even met een vzh zadel en dat verschil in gevoel en comfort was gigantisch!

Magica_667

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 19:59

Hmm, misschien toch maar 's naar een leuk springzadel gaan kijken...

en sparen

Wat heb jij voor merk springzadel?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:13


Magica_667

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:50

Wow, mooi zadel zeg!

Stubben wordt wel even sparen, maar dan heb je ook wat!

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:30

Ik heb hetzelfde model en kleur zadel als dat Lielle heeft en het is echt een aanrader!! Het enige nadeeltje dat nu om de hoek komt kijken is dat de kleur op de zweetbladen vervaagt door het veelvuldige gebruik.

Wellicht dat je eens in Duitsland bij een ruitersportzaak kunt kijken als je dicht bij de grens woont. Wellicht dat het je weer een paar euro's scheelt! Of een goede tweedehandse!

Voor je probleem ga ik mee met de oplossing van Lielle, heel bewust gaan rijden en je hakken omlaag duwen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:37

Lielle schreef:
heel bewust druk blijven houden op je beugels en een springzadel kopen Knipoog dat laatste heeft bij mij echt geholpen


Mee eens
En zeker heel goed steun op je beugels blijven houden want als je dat niet doet en je paard maakt ineens een noodstop dan blijf je niet zitten Knipoog daar heb ik nu genoeg ervaring mee

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:01

Door een aantal inuitjes achter elkaar te zetten en die b.v. met je handen op je rug te springen,of handen op je hoofd(verzin er zelf maar een paar) krijg je je belans beter voor elkaar.Bennen gaan namelijk vaak zwabberen als er teveel met de knieen of dij benen wordt geknepen.Wat ook wel eens wil helpen is je martingaal(of voor tuig of een riem die je om de hals bevestigd hebt)vasthouden en dan een paar keer met je ogen dicht door een lijntje met inuitjes springen. Ik ben er van overtuigd dat als jouw balans beter wordt je je benen stiller kan houden.Dat verhaal met van die ogen dicht zou ik niet in m'n eentje doen maar met iemand die vanaf de grond een beetje richt lijnen kan geven of dat het goed gaat ja of nee.sucses Cool

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:06

Misschien ligt het inderdaaad aan je zadel, Heb je hem misschien te ver naar voren liggen? Even een richtlijn: je de voorboom van je zadel moet ongeveer beginnen daar waar de manen ophouden, de schouder van je paard moet vrijliggen, de singel moet dan lopen over het borstbeen en het dieptepunt van het zadel moet in het midden zijn. Dit is heel belangrijk voor je balans en dus ok voor de balans van het paard.

Magica_667

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 14:58

Het zadel ligt wel goed, anders had mijn instructeur er zeker wat van gezegd! Maar ik denk ook dat het probllem echt bij mij ligt. Mijn paard springt wel goed, tis alleen dat mijn benen steeds de lucht in vliegen.
Kom net terug van mijn paard en heb een dressuurlesje gevolgd, heel bewust gelet op het stilhouden van m'n benen, en dat valt zelfs dan al niet mee! Morgen weer springen en zien hoe het dan gaat.

In ieder geval bedankt voor alle tips! OK dan!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:18

Lielle schreef:
stubben siegfried KII CS (oid) en hij ziet er dus zo uit:
[HAW] voetjes tellen - Raimaer in vogelvlucht
(staat trouwens ook een leuke springfoto van mij in Knipoog )
enne sparen is idd wel een goed idee Knipoog


ik had vroeger voor m'n berijdpony hetzelfde zadel,is idd een super ding Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:30

Magica_667 schreef:
Het zadel ligt wel goed, anders had mijn instructeur er zeker wat van gezegd! Maar ik denk ook dat het probllem echt bij mij ligt. Mijn paard springt wel goed, tis alleen dat mijn benen steeds de lucht in vliegen.
Kom net terug van mijn paard en heb een dressuurlesje gevolgd, heel bewust gelet op het stilhouden van m'n benen, en dat valt zelfs dan al niet mee! Morgen weer springen en zien hoe het dan gaat.

In ieder geval bedankt voor alle tips! OK dan!



Niets ten nadele van je instructeur, maar een instructeur is geen zadelmaker, hoor. Gelukkig zijn paarden ingewikkeld en komt er een hoop vakdeskundigheid aan te pas.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 02:18

Ik heb een close-contact springzadeltje en dat bevalt me prima. Je wordt niet in een bepaalde houding gedwongen en dat vind ik erg prettig. Die tip van die kruisjes springen zonder handen is trouwens ook een aanrader. Ga niet zonder beugels springen want daarbij leer je jezelf alleen maar verkeerde dingen aan. Wat bij mij het beste helpt is denken "Relax" vlak voor de sprong. Je paard moet immers springen en jij moet hem alleen maar zo min mogelijk in de weg zitten en zorgen dat ie passend bij de afzet komt.